Pagina 5 van 6

Geplaatst: 21 mar 2011, 20:16
door fs50
op aanvraag,

voor België:

allereerst:
uw fs1 moet van voor 1975 zijn dus 1974 kan nog.
Want vanaf 1975 voert d'ieteren yamaha in en hebben ze dus alle info over elke kadernummer, de periode voor 1975 is vrij vaag. (dus het aantal vitessen speelt gene rol)

ten 2e:

je gaat niet naar de douane met den uitleg, "ik wil van mijn brommer ne moto maken" maar je vertelt ik wil een lichte motorfiets inschrijven waarvan ik geen documenten meer heb.
Na het vertellen van de 1e zin krijg je van die mannen niks meer gedaan.(ik ben naar ander kantoor moeten gaan)

op elk document vermeld je "lichte motorfiets" ook bij de correspondentie naar d'ieteren, 1 keer het woord brommer is genoeg om die mannen te doen steigeren.

ten 3e:

niet opsturen naar Brussel, maar ga persoonlijk naar het plaatselijk kantoor.
Anders leggen ze dat toch maar op de stapel of krijg je het antwoord dat het niet zal lukken.
laat je niet ontmoedigen als ze je terugsturen, maar blijf kalm stel gericht vragen en blijf proberen.


bij de douane heb je nodig:

een verkoopsovereenkomst waarop vermeld staat:
naam en adres koper en verkoper
handtekeningen van beide
gegevens van de fs1
merk
chassisnummer
cylinder inhoud
prijs
datum 1e gebruik of bouwjaar
aantal km's

van de invoerder heb je het officiële bouwjaar nodig.
mailen en bellen naar d'ieteren
van de periode voor 1975 hebben ze enkel framenummer en bouwjaar.
hier krijg je wel een document van wanneer je de juiste persoon treft.

maak een mooi dossiertje.

met al deze gegevens ga je naar douane, deze sturen dit op naar brussel, 3 dagen later ga je enkele eurocenten betalen en krijg je een inschrijvingsformulier mee. (vignet 705)


met dit formulier ga je naar de verzekering, deze kleeft zijn sticker hierop.

nu kan je je nummerplaat gaan afhalen bij den div.


Om alles uit te zoeken ben ik lang bezig geweest, maar na den 1e in te schrijven ging het met den 2e vanzelf.
Yamasam had mij al op weg gezet een hele tijd terug, maar er zaten nog enkele adders onder het gras.


wat denkt ge mannen, voor elke motorplaat een pint?

Geplaatst: 21 mar 2011, 20:19
door Yamaha rd50m
merci voor de tips, binnekort toch eens zelf proberen :)
en die pint lukt wel :P

Geplaatst: 21 mar 2011, 20:20
door fs50
als ge nog vragen hebt stel ze maar hoor.

David

Geplaatst: 21 mar 2011, 21:20
door Jeti
Dat klinkt hoopvol.. als mijn plan hier niet lukt, zal ik het zelfs via BE moeten doen ghehe.

Nog 1 vraagje.. wat is d'ieteren ??

Geplaatst: 21 mar 2011, 21:22
door bramme
Waaaw ik wist niet dat dit mogelijk was. Zal ik zeker ook proberen

Geplaatst: 21 mar 2011, 21:25
door Yamaha rd50m
Jeti schreef:Dat klinkt hoopvol.. als mijn plan hier niet lukt, zal ik het zelfs via BE moeten doen ghehe.

Nog 1 vraagje.. wat is d'ieteren ??


invoerder van yamaha in België/ Bende eikels

Geplaatst: 21 mar 2011, 21:33
door bramme
Wat als je bijvoorbeeld een Duitse van 1973 wilt inschrijven, lukt dit dan ook?

Geplaatst: 21 mar 2011, 21:44
door fs50
wel framenummmer heeft die duitser?

Geplaatst: 22 mar 2011, 13:41
door Jeti
Jeti schreef:
mpro09 schreef:
Jeti schreef:verklaring van geen bezwaar van de eerder registrerende lidstaat.

:?: :!: :?:


RDW:

Bevestiging voor inschrijving

Het niet overleggen van het deel I van het buitenlands kentekenbewijs kan in dat geval alleen worden ondervangen doordat de RDW langs schriftelijke of elektronische weg de bevestiging heeft verkregen dat de aanvrager het recht heeft om het voertuig in Nederland in te schrijven. De bevestiging is afkomstig van de bevoegde autoriteiten van de lidstaat waar het voertuig voordien was ingeschreven. Deze procedure neemt tijd in beslag en er zijn kosten aan verbonden


:huh:

Ik heb het nagevraagd aan de keurmeester bij de RDW:
met de model specificatie + verkoopovereenkomst die ik heb, kan ik hem aanbieden voor motorkenteken keuring. Het kan zijn dat de RDW aan de Duitse keuringsdienst (TUV meen ik) toestemming vraagt om hem hier in te voeren. Ze controleren of het kenteken in Duitsland nog bestaat. Daar ga ik niet vanuit, aangezien hij al 10 jaar in de schuur stond bij de vorige eigenaar, of een vriend van hem, ofzo. Dus die kentekenplaat heb ik nooit gezien :shift: (daar zou ik het alleen maar moeilijker mee maken denk ik)

Hij heeft meteen het framenummer gecontroleerd. Leuk detail: er rijdt in NL een Sparta bromfiets rond met het 6cijferige framenummer van mijn FS1 ;) En nog een paar andere voertuigen.

Geplaatst: 22 mar 2011, 17:28
door bramme
Het framenummer is 469, ik weet wel niet of zeker of dit een Duitse is of niet, maar zou het lukken met deze?

Geplaatst: 22 mar 2011, 17:59
door bramme
Lap ik heb net gekeken op de framenummerlijst en ik denk dat het een Franse is van 1975. Zou het lukken met deze?

Geplaatst: 22 mar 2011, 19:29
door fs50
ik heb hem niet op de lijst staan die ze me hebben doorgestuurd,

maar bel d'ieteren eens en vraag het ginder eens, misschien kunnen ze je meer info geven want ik heb maar 1 blad gekregen van een ongetwijfeld lange lijst

mvg
david

Geplaatst: 22 mar 2011, 22:01
door bramme
OK zal ik zeker doen! Heel erg bedankt voor de tips

Geplaatst: 03 apr 2011, 18:52
door bramme
Jaaa, ik heb volgend antwoord gekregen van D'ieteren:

"Bij nazicht in het archief van 1975 hebben we kunnen achterhalen dat type '469' overeenstemt met het model Yamaha FS1F. Dit model werd voornamelijk in Frankrijk gecommercialiseerd.

Voormalig Yamaha invoerder Thielemans in Gent (tot 1975) noch D'Ieteren Sport hebbe een porces-verbaal van goedkeuring aangevraagd voor dit type. We
beschikken uitsluitend over nationale homologaties voor de FS1 van type 2RI (motorfiets), 2RT (bromfiets B) en 2RU (bromfiets B).

De reeks 469-010101 tot 469-020000 werd volgens de Europese Yamaha model index gebouwd in 1975.

Daar we dit model niet hebben ingevoerd kunnen we bijgevolg ook geen attest opmaken daat het voertuigen met framenummer 469-010185 in onze databank niet voorkomt. "

Het zal dus waarschijnlijk niet lukken, of is er nog een kans?

Geplaatst: 05 jun 2011, 16:16
door fs1willem
Ik heb in 1980 mijn FS1 DX van 1976 op motorkenteken laten overzetten. Tweede overmaat zuiger, dikke uitlaat, 16mmm... afijn jullie weten het wel. Ik moest toen voor een keuring naar Soesterberg. Zonder rijbewijs (!) over de senlweg met een voorlopig kenteken voor één dag. Na het proefrondje vond de testpiloot dat er wat weinig vermogen in zat. Ik hoorde aan het geluid dat wellicht de uitlaat verstopt zat en heb toen gevraagd of ik dat even kon bekijken. De einddemper zat helemaal vol met brokken kool die waarschijnlijk door het langdurig op hoge toeren over de snelweg waren losgetrild. N averwijdering werd ze alsnog afgekeurd omdat er geen groot/dimlicht op zat en er geen NL-keur in het koplampglas zat.
Een maand later alsnog goedgekeurd met een andere koplampunit.

Ik heb zelfs nog afgereden op deze FS1 voor mijn motorrijbewijs ! Later heb ik deze FS1 als brommer ingeruild voor een lichte motorfiets. De kentekenplaat kwam ik afgelopen week weer tegen tussen de sonderdelen van mijn restauratie FS1.

In principe kun je vrij makkelijk een FS1 op motrokenteken laten zetten mits de juiste onderdelen erop zitten. De FS1 is immers eerst in 1969 als 5-bak lichte motorfiets op de Nederlandse markt gekomen en pas in februari 1970 werd de FS1 als brommer geïntroduceerd op de motorrai. Ik heb daar nog een foto en artikeltje van uit het blad "Motor".

Een ander weetje : op een bepaald moment waren er in Nederland (naar schatting) 2 miljoen brommers. Dit heugelijke feit werd gevierd met de uitreikeing van een (jawel) Yamaha FS1 aan een postbode in een programma van de Tros (op TV dus). Ook daar heb ik nog een fotootje uit "Motor" die geplaatst werd omdat het merk op TV was overgeplakt vanwege reclame (toen al).