Pagina 8 van 10

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 15 jul 2014, 14:09
door the_destroyers
Had het ook gezien.
Zouden we die procedures nu al moeten starten? Of wachten tot wanneer de tijd voor onze oldtimers daar is?
En betwijfel toch of je een fs1 (bvb een 1j6 uit 1976) op motorplak krijgt, maar zou wel handig zijn. :D

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 15 jul 2014, 14:10
door Mihramoon
pffh. Ik moet nog 1 jaar met bromfiets rijden, hij rijdt 50 kom op zeg. Dat is mijn school brommer, ik kan die echt niet gaan inschrijven als moto he. :/

Ik wou van mijn FS1 sowieso na mijn 18de verjaardag een motor 'maken' (snelle uitlaat er weer op en 16mm) maar het gaat me om die 5 maand! :(
Dat worden dus nog 5 maand smoesjes... en die gaan niet werken...

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 15 jul 2014, 14:16
door hans.m
the_destroyers schreef:Had het ook gezien.
Zouden we die procedures nu al moeten starten? Of wachten tot wanneer de tijd voor onze oldtimers daar is?
En betwijfel toch of je een fs1 (bvb een 1j6 uit 1976) op motorplak krijgt, maar zou wel handig zijn. :D

Heb daarnet gemaild naar de bfov om de regularisatieprocedure te starten en gevraagd om het dossier dat ik dien in te vullen toe te sturen, ga het proberen met een suzuki ac50 van 1976 ben ook benieuwd wat het gaat geven. Denk meer problemen bij de Doane :roll:

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 15 jul 2014, 14:20
door Yamaha rd50m
the_destroyers schreef:Had het ook gezien.
Zouden we die procedures nu al moeten starten? Of wachten tot wanneer de tijd voor onze oldtimers daar is?
En betwijfel toch of je een fs1 (bvb een 1j6 uit 1976) op motorplak krijgt, maar zou wel handig zijn. :D



in de tekst spreken ze over brommers die origineel sneller dan 45 rijden.
Dus voor fs1's gaat het enkel om 5 bakken normal.

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 15 jul 2014, 14:39
door the_destroyers
hans.m schreef:
the_destroyers schreef:Had het ook gezien.
Zouden we die procedures nu al moeten starten? Of wachten tot wanneer de tijd voor onze oldtimers daar is?
En betwijfel toch of je een fs1 (bvb een 1j6 uit 1976) op motorplak krijgt, maar zou wel handig zijn. :D

Heb daarnet gemaild naar de bfov om de regularisatieprocedure te starten en gevraagd om het dossier dat ik dien in te vullen toe te sturen, ga het proberen met een suzuki ac50 van 1976 ben ook benieuwd wat het gaat geven. Denk meer problemen bij de Doane :roll:


Kan je dan es posten wat je hebt gekregen als antwoord/papieren :)

@Maarten: denk het idd ook, maarja alles valt te proberen :)

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 19 jul 2014, 13:35
door hans.m
Voertuig dient van 10.10.1974 te zijn. Stond niet in het artikel.. :roll: Jammer dus..

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 19 jul 2014, 14:27
door the_destroyers
hans.m schreef:Voertuig dient van 10.10.1974 te zijn. Stond niet in het artikel.. :roll: Jammer dus..


:cry: :cry:

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 19 jul 2014, 21:30
door carrejans
hans.m schreef:Voertuig dient van 10.10.1974 te zijn. Stond niet in het artikel.. :roll: Jammer dus..


Hans, ik neem aan dat je bedoelt, van vòòr 10.10.1974? :-)
Is dat de datum waarop de GVA's gestart zijn?

Toch ook aan't overwegen om mijne fs1 als moto te laten inschrijven. (van '72)

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 21 jul 2014, 11:41
door hans.m
carrejans schreef:
hans.m schreef:Voertuig dient van 10.10.1974 te zijn. Stond niet in het artikel.. :roll: Jammer dus..


Hans, ik neem aan dat je bedoelt, van vòòr 10.10.1974? :-)
Is dat de datum waarop de GVA's gestart zijn?

Toch ook aan't overwegen om mijne fs1 als moto te laten inschrijven. (van '72)


Ja van voor 10.10.1974.
Is in mijn ogen het overwegen zeker waard:
wegentax betaal je toch niet
geen last/angst voor rollerbankcontroles
je schendt de voorwaarden van je verzekering niet
...

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 21 jul 2014, 12:29
door Yamaha rd50m
bij erard heb ik gevraagd of het een probleem is dat ik men brommers verzeker als brommer maar die origineel sneller rijden,
voro hun was dit geen probleem, ook weer beetje vreemde situatie :)

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 21 jul 2014, 15:06
door the_destroyers
Yamaha rd50m schreef:bij erard heb ik gevraagd of het een probleem is dat ik men brommers verzeker als brommer maar die origineel sneller rijden,
voro hun was dit geen probleem, ook weer beetje vreemde situatie :)


Das goed om weten! :P

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 29 aug 2015, 13:35
door hans.m
Om dit topic nog eens een schopje te geven en voor de geïnteresseerde:

Kort uitgelegd er komen kentekenplaten voor alle bromfietsen in België en olditmer 'brommers' die sneller rijden dan 45 of van voor 1974 zijn moeten/kunnen motorplaat hebben.(voor meer info http://www.bfov-fbva.be/nl/procedures/v ... otorfiets/)
Procedure voor motorplaat aan te vragen kan dus via bfov.
Heb vorige week mijn dossier voor mijn suzuki ac50 bouwjaar 1976 (foto's folders en reviews van mijn suzuki ac50, vignet 705 afgestempeld door doaune en verzekering,..) opgestuurd en deze week mijn motorplaat ontvangen samen met het inschrijvingsbewijs.

Kostenplaatje: 3 cent voor vignet 705, 100euro dossierkosten (voor aangesloten leden BFOV) en 30 euro voor de plaat. En ik veronderstel ook nog een forfaitair bedrag van +-60 euro voor inschrijving maar dat heb ik nog niet ontvangen.
Wie gaat de eerste met een fs1 zijn? :D

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 29 aug 2015, 16:41
door woers
Ik ga de eerste met een f5b zijn! :P

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 29 aug 2015, 17:05
door carrejans
Hey Hans,

Ik ben de afgelopen weken toevallig ook bezig geweest om mijn fs1 van '72 ingeschreven te krijgen. Niet via BFOV, maar zelf. Maar wat een miserie al tot nu toe.

31 juli:
Dagje congé en naar DIV in Alken; op vrijdag zit daar ook douane staat op de website. Ik met mijn documentatie (off.folder, koopovereenkomst en roos inschrijvingsformulier met vignet van verzekering) aan loket. (1u15 voor opening gaan aanschuiven; was nummer 10. Bij opening stond er letterlijk nog 50 man achter mij)
"Ja meneer, waar zijn uw papieren?" Ik alles uitgelegd.
"Ah, dan moet ge naar een douanekantoor." "Daarvoor ben ik hier, ja." Ah, nee, ik moest naar Bilzen of Geel, want douane in Alken kon dit niet.
Allé, ik naar Bilzen. Nog eens alles uitgelegd. Wilden eerst niks doen, want ik had geen papieren...
Na veel zeveren, was het ok. Ik moest papieren daar laten, en zij zouden div Brussel contacteren om na te gaan of framenummer al ingeschreven stond. Zij zouden mij 1-2 dagen later bellen of mailen.

6 aug:
Ik had nog steeds niets van douane gehoord. Ik bel dan maar zelf. Ik leg uit waarom ik bel. "Ah, daar weet ik niks van. Wa is uw framenr?"
"Vind ik niks van terug; bel morgen maar eens terug."

7 aug:
Bel terug. Iemand anders aan lijn. "Ik zal eens in systeem kijken. Nee, daar vind ik niks van terug"
"Ik zal het ne keer aanvragen"

12 aug:
Ik bel nog ne keer naar douane. Weer wist die vrouw aan telefoon van niks. Ze vraagt wie mij aan loket geholpen had. Ik wist uiteraard die hare naam nie. "Ja meneer, dan weet ik het ook niet eh." "Ja, 't is vakantie eh meneer"
Heeft dan in systeem gekeken achter mijn framenr; had nog geen antwoord terug.

13 aug:
Ne mail in inbox. Dat ik mocht langskomen voor vignet te halen. In mail stond dat ik tegen collega's moest zeggen dat ze van Brussel moest invoeren zonder papieren.

14 aug:
Nog dagske congé gepakt. Op naar douane.
Ge kunt het al raden. Vrouw aan loket weet van nie veel. Ik had mail afgedrukt en duw die onder hare neus.
Eerste wa ze vraagt: "ah, en waar zijn uw papieren?" Godverrr......
Gezegd dat ze da mail ne keer tegoei moest lezen. (waren 2 zinnen)
Na 2-maal de aanvraag verkeerd te hebben ingevuld (eerste keer framenummer fout, tweede keer mijn huisnr fout); ging ik naar huis met inschrijvingsforumulier met vignet 705 erop.
Oef, nu dacht ik dat het ergste door was...
Ik heb trouwens ook gezien dat er op het vignet staat dat mijn brommer (is een Duitser) vanuit NL is ingevoerd, ipv D.
(Nederlander van wie ik de brommer heb gekocht, had deze 2 maand eerder in Duitsland gekocht; maar uiteraard in NL nog niet ingevoerd of ingeschreven. Ik heb aan douane beide verkoopsovereenkomsten laten zien)
Soit, ik hoop dat dat geen probleem gaat zijn.

Dan nog ne keer formulier naar verzekeraar opgestuurd voor vignet. Enkele dagen later terug in de bus.

Ondertussen had ik ook naar d'Ieteren gemaild (2x) voor bewijs van bouwjaar. Uiteindelijk document gekregen waarin stond dat mijn street van 1972 (staat op typeplaatje; had ik ook foto van doorgemaild), gebouwd is in 1969!!
Ze hadden bijgevoegd een lijst met framenummers, en met fluo het interval aangeduid waarin mijne paste. Helaas zat mijn nummer daar niet tussen. Djzezus!!
Dan maar snel naar invoerder yamaha duitsland gemaild. Twee dagen later document terug met correcte bouwjaar 72.


21 aug:
Nog een dag verlof genomen. Terug 1u voor opening naar DIV in Alken. Was ietsjes minder druk; was nummer 6.
Eenmaal aan loket. "Waar zijn de papieren, meneer". Ik leg uit dat het zonder is, dat die er nooit geweest zijn, enz...
Ah, daarvoor moet ge in Brussel zijn; dat kunnen wij hier niet. Daarvoor moet ge langs bij de dienst geschillen van DIV.
Ik zeg haar heel vriendelijk dat haar collega mij vorige keer had uitgelegd, dat ik naar douane Bilzen moest, en dan terug naar hun moest komen. Ik heb toen nog expliciet gevraagd welke documenten ik dan allemaal moest kunnen voorleggen (aanvraag met vignet 705, bewijs van bouwjaar van Yamaha)
"Ah, dat kan zijn dat mijn collega dat gezegd heeft. Maar dat klopt niet."
Godver, godver, godver... Hiervoor weer een dag verlof verloren!!!


Nu heb ik dus een "dossierke" opgemaakt. Is bijna af; en dan uitprinten, en opsturen naar dienst geschillen.
Ik ben het stillekesaan kotsbeu; maar ik geef nog niet op.
Wordt vervolgd!!



@Hans, hebt gij die papieren die bfov opmaakt gezien? Wat staat daar allemaal in? Hebt ge mss kopieke?
Wat kost lidmaatschap trouwens?

Re: belgische wetgeving onder de loep

Geplaatst: 29 aug 2015, 17:42
door Jeti
Maakt het voor jullie ook nog uit of je een brommer op motorplaat zet, of iets wat al motor is?

Carrejans, ik stuur je morgen een scan van mijn street motor kenteken papieren. Dacht dat jouw nummer in de buurt zat. Daar staan alle relevante gegevens op. Die mag je dan ook overleggen aan de instanties daar. Niet delen met anderen!

En ik spoor dat van Yamaha Duitsland even op. Maar daar staat geen bouwjaar of framenummer op, alleen algemene info. Bij de RDW hier hebben ze het wel gebruikt bij mijn keuring.