Na 1 Januari 2007 nog geen kenteken, wat nu?

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
Jos 1991
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2008, 13:10
Locatie: heeze

Bericht door Jos 1991 »

oke thx
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Ik heb mijn eigen posts even samengevat en samengevoegd, zodat er één overzichtelijk antwoord op de hoofdvraag is: wat nu?

Ik heb zelf enkele keren voertuigen laten keuren, en ook informatie opgevraagd bij de RDW. Let wel, ik schrijf dit uit eigen ervaring en e-mails van de rdw, er kunnen geen rechten aan worden ontleend (het verandert nogal vaak..). En let erop dat dit de keuring van oldtimer brommers betreft, met niet-oldtimers heb ik geen ervaring.

Allereerst de tip bij het aanschaffen van een brommer die nog gekeurd moet worden:
Let erop dat het framenummer goed leesbaar is. Ik heb een tijdje geleden een brommer willen keuren waarvan één cijfer met een ander type slagletter was ingeslagen. Ik had er Duitse papieren bij. Het plaatje, nummer en papieren correspondeerden met elkaar.
Ik vermoed dat er slijtage was ontstaan door de kabel, en de vorige eigenaar (of een paar geleden) dat ene cijfer opnieuw heeft ingeslagen om het weer leesbaar te maken.

De brommer was achtergehouden voor "onderzoek door de politie". De politie heeft geconcludeerd dat het framenummer niet klopt, maar kon er geen ander nummer onder vinden. Ze verklaarden hem als "verbeurd". Ik mocht de brommer weer meenemen, zonder kenteken. De Duitse papieren kreeg ik niet terug, om fraude te voorkomen..

Keuring voor bromfietskenteken:
Kosten
De kosten voor invoer van een bromfiets bedragen:

Identificatie bromfiets: E 50,00
Beoordelen permanente eisen (gebruikte bromfiets) E 50,00
Voertuigbewijs: E 37,00
Tenaamstellingsbewijs: E9,00
Kentekenplaten: kan verschillen per kentekenplaatleverancier, uit ervaring zo'n 25 euro

Het is verstandig om folders (of andere documentatie) mee te nemen van het type brommer, voor het geval het niet in het systeem staat. Hiermee kun je het bouwjaar aantonen.

Een brommer met EU papieren kost in totaal 97 euro, omdat er geen technische keuring aan vooraf hoeft te gaan.
Brommers van voor 1974 hoeven geen typeplaatje te hebben, enkel framenummer is voldoende.

Het is tegenwoordig niet meer verplicht om buitenlandse papieren te bezitten bij het keuren van je buitenlandse brommer, zoals voorheen wel verplicht was. Het maakt het wel makkelijker, en 50 euro goedkoper. Bij een buitenlandse brommer zonder papieren wordt eerst gekeken of de brommer in het land van herkomst is geregistreerd geweest. Als bekend is dat er nog papieren van bestaan, zou je deze moeten achterhalen. Zonder deze papieren is keuren niet mogelijk.

BIj de technische keuring komt het erop neer dat:
- banden goed moeten zijn
- brommer niet te hard mag gaan (max 45), rollerbanktest
- remmen goed moet werken
- verlichting goed moet werken
- brommer moet deugdelijk in elkaar zitten
- borgmoertjes moeten geborgd zijn
- geen speling waar het niet hoort (zorgt dat alles goed is vastgedraaid en vast zit)

Keuring voor motorfietskenteken:
Een motorfiets keuren is alleen mogelijk als je een NL (bromfiets)frame hebt, of een brommer of motor met Europese papieren. Hij krijgt dan een technische keuring.
zie ook: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/m ... boedel.htm

Ik heb onlangs een Oostenrijkse brommer laten keuren als motor, hier kwamen nog 50 euro identificatiekosten bij. Kostte in totaal 153 euro.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Afbeelding
Gebruikersavatar
joosie1234
250km gereden
250km gereden
Berichten: 413
Lid geworden op: 07 nov 2011, 20:39
Locatie: delft

Bericht door joosie1234 »

Als je brommer (na het begrenzen) hem nauwelijks doortrekt in zijn 3, laat staan zijn 4, Kan hij dan op deze manier door de keuring komen? (als de rest ok is)
Alles wat ik wil is oud en ruig.
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4203
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
Locatie: almere(vh hilversum)
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

hij mag niet harder kunnen als meen 55 hoe maakt weinig uit als ie maar niet begrenst is door mechanische en elktronische hulp middelen .
geloof ik maar hou of pin me er niet opvast.
welke begrensers er wel zijn toe gestaan weet ik niet .
ligt net als bij een apk een beetje aan wie hem keurt .
Gebruikersavatar
joosie1234
250km gereden
250km gereden
Berichten: 413
Lid geworden op: 07 nov 2011, 20:39
Locatie: delft

Bericht door joosie1234 »

Een ring tussen de carb en de cilinder, is dat prima? Hij is wel zichtbaar, maakt dat uit? Als ik het goed begrijp dan is het prima als hij, laten we even overdreven doen, 30 km/h gaat en zijn 4 nauwlijks haalt?
Niekolaas
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jan 2011, 12:52
Locatie: Baexem

Bericht door Niekolaas »

joosie1234 schreef:Een ring tussen de carb en de cilinder, is dat prima? Hij is wel zichtbaar, maakt dat uit? Als ik het goed begrijp dan is het prima als hij, laten we even overdreven doen, 30 km/h gaat en zijn 4 nauwlijks haalt?


Dat heb ik toen wel gedaan, de rd ging toen nog maar 32 op de rollerbank. Dat was geen probleem, de keuringmeester zei alleen dat als ik weer thuis was dat ik mijn brommer wel wat beter af moest stellen dan zou hij misschien wel 40 - 45 km/uur kunnen halen :lol:
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

joosie1234 schreef:Als je brommer (na het begrenzen) hem nauwelijks doortrekt in zijn 3, laat staan zijn 4, Kan hij dan op deze manier door de keuring komen? (als de rest ok is)

De keurmeesters weten ook wel dat je hem daarna weer opvoert/ontbegrensd.
Ik zou geen zichtbare begrenzing gebruiken. Dan kun je beter een ring in je uitlaatpoort of een busje in je carb doen om hem te begrenzen.
Ze keuren hem op dat moment, dus ze meten dan de snelheid (en andere zaken om te kijken of hij veilig is voor op de openbare weg). Hoe hij trekt is niet echt relevant.
Ze moeten wel testen in de versnelling waarin hij het hardst gaat, dus niet per definitie de hoogste versnelling.
Gebruikersavatar
joosie1234
250km gereden
250km gereden
Berichten: 413
Lid geworden op: 07 nov 2011, 20:39
Locatie: delft

Bericht door joosie1234 »

Als ik het goed begrijp is het dus een beter plan om de ring bij mijn uitlaat te doen, ipv bij de carb. Zal deze hierdoor harder of zachter gaan?
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

joosie1234 schreef:Als ik het goed begrijp is het dus een beter plan om de ring bij mijn uitlaat te doen, ipv bij de carb. Zal deze hierdoor harder of zachter gaan?

Als je een ring in je uitlaat doet (tussen de uitlaat en de cilinder), kan hij zijn lucht niet goed kwijt. De brommer zal dan langzamer lopen.
Niet te lang zo houden, dan heb je kans dat hij te warm wordt, met alle gevolgen van dien.
Een busje aan de binnenkant van de carburateur kan ook. Daarmee zorg je ervoor dat het gas niet helemaal open kan, waardoor hij niet op toeren komt en dus ook langzaam loopt. Dit is wat opvallender.
Beide methodes zijn toegestaan, want het is niet tijdens het rijden te herstellen (wat je bij sommige begrenzers wel hebt).
En je moet een beetje geluk hebben met de keurmeester. Ik hou me altijd gewoon dom, maar ik weet dat dat als vrouw wat makkelijker is :oops:
(OP BROMMERGEBIED!! voordat er weer verkeerd gequote wordt ;))
Gebruikersavatar
henkie22222
500km gereden
500km gereden
Berichten: 899
Lid geworden op: 09 jan 2011, 15:55
Locatie: Nijmegen

Bericht door henkie22222 »

Leuk is dat als ie 30 gaat ze je ook kunnen vragen of je misschien een blauw kenteken wilt :lol:
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Bericht door gklijnhout »

In september 2011 is mijn Duitse 468 uit 1975 voorzien van een originele FS1 cilinder en dikke uitlaat en zonder ingeslagen typegoedkeurnummer naar de keuring geweest, geen probleem en had binnen 5 dagen een kenteken.
Wel had ik de 16 mm carburateur even vervangen voor een 10 mm daarnaast een paar grote carrosserieringen met en doorlaatgat van 8 mm tussen de voorpijp en de cilinder gedaan.
Op de weg gecontroleerd met een auto er achter liep hij max 47 km/h
Verder heb je absoluut een aankoopverklaring nodig kan/mag een kopie van een bv de advertentie op Marktplaats zijn maar ook een handgeschreven brief (mag je zelf maken) waarop staat van wie en voor welk bedrag jij hem hebt gekocht.
Daarnaast had ik een uitdraai gemaakt met de type cq framenummers en typegoedkeurnummers elders op dit forum zodat zij eenvoudig de relatie bouwjaar en framenummer konden nagaan.
Daar waar zij heel erg blij mee waren omdat zij het juiste typegoedkeurnummer niet moesten zoeken.
Verder had ik een afdruk gemaakt van het kenteken wat op dat moment op de voorpagina stond dit was ook een 468.
Als laatste had ik de Duitse yamaha importeur een mailtje gestuurd waarin ik hun heb verzocht of zij een CVO af konden geven.
Dit mailtje was binnen 24 beantwoord dat dit niet mogelijk was maar de aardige juffrouw zou mij een verklaring sturen waarin alle Duitse gegevens stonden die zij bezat.
Binnen 10 dagen had ik een keurige brief waarin de herkomst kompleet met framenummer, bandenmaat, vermogen en max snelheid stond beschreven.
Deze brief en de aankoopverklaring waren voldoende om mijn keuring niet langer als 20 minuten te laten duren.

Een vriendelijke hand van de RDW medewerker betaling van 107 euro en klaar was ik.

gert.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

@ gert
Dat is inderdaad als je een niet-NL typegoedkeur hebt, en papieren/informatie.

NL frame kost 153 euro.

Voor de rest: zie mijn post bovenaan de pagina.
Gebruikersavatar
Bumblebee
100km gereden
100km gereden
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 jan 2012, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bumblebee »

Alles op een rijtje:

KEUREN BROMFIETS BIJ DE RDW

1 MEI 2009 NIEUWE REGELS ,
indien buitenlandse registratiedocumenten geen technische keuring (wel alle onderdelen aanwezig),indien geen papieren of afwijkend met papieren of typegoedkeur wel technische keuring .
( tot bouwjaar 1998 is het nu volgens permanente eisen en geen typegoedkeur verplicht )

Altijd herkomst van de brommer kunnen aantonen !

Bouwjaar VOOR 1998 (kan tevens motorfiets naar bromfiets gekeurd indien technisch aan bromfiets voldoet , is wel technische keuring )

Technische eisen :

Bouwjaar : aannemelijk maken met informatie ( oude documentatie , info internet , originele typeplaat , enz)

Verlichting:
Koplamp , Achterlicht , Achterreflector (zit meestal in het achterlichtglas) zijn verplicht
Alle andere verlichting die aanwezig is moet ook goed werken .

Remmen:
Goed werkende remmen op alle wielen
Alle remonderdelen in goede staat ( kabels, remhandels , voeringen (niet gebroken of gerafeld)
Schijfrem ( remslang geen knikken of scheuren , geen canvas zichtbaar , geen lekkage)

Snelheid en geluid:
Max 45km en 96 Decibel ( indien buitenlandse papieren waar 40km op staat dan max 40km)
Snorfiets max 25 km ( indien buitenlandse papieren 20km aangeeft dan max 20km)

Banden:
Rondom profiel en geen bulten of canvas zichtbaar

Draaipunten:
Geen speling op draaipunten ( balhoofd , achterbrug , wielen enz)

Algemeen:

Fietsbel of claxon
Ketting en tandwielen niet versleten
Geen benzinelekkage
Maximaal 50cc
Voetsteunen of trappers
Standaard



Bouwjaar 1998 of nieuwer

Typegoedkeur verplicht , of buitenlandse registratie documenten

Technisch zie bovenstaand
! hier kunnen geen rechten aan worden ontleend !
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Motorfietsen van na 26 november 1975 moeten een linkerbuitenspiegel hebben.
Motorfietsen van na 16 juni 2003 moeten ook een rechterbuitenspiegel hebben.



1. Bromfietsen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel.
2. In afwijking van het eerste lid moeten bromfietsen op meer dan twee wielen met gesloten carrosserie, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, zijn voorzien van een binnenspiegel en een linkerbuitenspiegel dan wel zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798
Laatst gewijzigd door NIX op 22 jan 2012, 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie