Ik heb mijn eigen posts even samengevat en samengevoegd, zodat er één overzichtelijk antwoord op de hoofdvraag is: wat nu?
Ik heb zelf enkele keren voertuigen laten keuren, en ook informatie opgevraagd bij de RDW. Let wel, ik schrijf dit uit eigen ervaring en e-mails van de rdw, er kunnen geen rechten aan worden ontleend (het verandert nogal vaak..). En let erop dat dit de keuring van oldtimer brommers betreft, met niet-oldtimers heb ik geen ervaring.
Allereerst de tip bij het aanschaffen van een brommer die nog gekeurd moet worden:
Let erop dat het framenummer goed leesbaar is. Ik heb een tijdje geleden een brommer willen keuren waarvan één cijfer met een ander type slagletter was ingeslagen. Ik had er Duitse papieren bij. Het plaatje, nummer en papieren correspondeerden met elkaar.
Ik vermoed dat er slijtage was ontstaan door de kabel, en de vorige eigenaar (of een paar geleden) dat ene cijfer opnieuw heeft ingeslagen om het weer leesbaar te maken.
De brommer was achtergehouden voor "onderzoek door de politie". De politie heeft geconcludeerd dat het framenummer niet klopt, maar kon er geen ander nummer onder vinden. Ze verklaarden hem als "verbeurd". Ik mocht de brommer weer meenemen, zonder kenteken. De Duitse papieren kreeg ik niet terug, om fraude te voorkomen..
Keuring voor bromfietskenteken:
Kosten
De kosten voor invoer van een bromfiets bedragen:
Identificatie bromfiets: E 50,00
Beoordelen permanente eisen (gebruikte bromfiets) E 50,00
Voertuigbewijs: E 37,00
Tenaamstellingsbewijs: E9,00
Kentekenplaten: kan verschillen per kentekenplaatleverancier, uit ervaring zo'n 25 euro
Het is verstandig om folders (of andere documentatie) mee te nemen van het type brommer, voor het geval het niet in het systeem staat. Hiermee kun je het bouwjaar aantonen.
Een brommer met EU papieren kost in totaal 97 euro, omdat er geen technische keuring aan vooraf hoeft te gaan.
Brommers van voor 1974 hoeven geen typeplaatje te hebben, enkel framenummer is voldoende.
Het is tegenwoordig niet meer verplicht om buitenlandse papieren te bezitten bij het keuren van je buitenlandse brommer, zoals voorheen wel verplicht was. Het maakt het wel makkelijker, en 50 euro goedkoper. Bij een buitenlandse brommer zonder papieren wordt eerst gekeken of de brommer in het land van herkomst is geregistreerd geweest. Als bekend is dat er nog papieren van bestaan, zou je deze moeten achterhalen. Zonder deze papieren is keuren niet mogelijk.
BIj de technische keuring komt het erop neer dat:
- banden goed moeten zijn
- brommer niet te hard mag gaan (max 45), rollerbanktest
- remmen goed moet werken
- verlichting goed moet werken
- brommer moet deugdelijk in elkaar zitten
- borgmoertjes moeten geborgd zijn
- geen speling waar het niet hoort (zorgt dat alles goed is vastgedraaid en vast zit)
Keuring voor motorfietskenteken:
Een motorfiets keuren is alleen mogelijk als je een NL (bromfiets)frame hebt, of een brommer of motor met Europese papieren. Hij krijgt dan een technische keuring.
zie ook:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/m ... boedel.htm
Ik heb onlangs een Oostenrijkse brommer laten keuren als motor, hier kwamen nog 50 euro identificatiekosten bij. Kostte in totaal 153 euro.