Pagina 1 van 5

Wet van 1974/1972...?

Geplaatst: 21 mei 2011, 21:45
door Jens36
Hallo,

Ik denk dat ik volgende vraag best hier zet, wist niet waar anders.
Zoals al vaker besproken bestaat er een bepaalde wet, dat bromfietsen na ?1974 of 1972? verplicht een gelijkvormigheidsattest te hebben.
Aangezien mijn kreidler van 1970 is heb ik dit dus niet, daarom heb ik een brief van de poltie in men portefeuille zitten.
Dat is het probleem dus niet.

Nu... Er wordt toch van gesproken dat brommers van voor 1972/74 ook sneller zouden mogen dan 45 op de rollerbanken.
Dus als ze je sneller zien rijden krijg je wel een boete...maar als ze zouden doen zoals ze met men 2RU hebben gedaan niet.

Omdat ik nu de komende maand bijna elke dag op de baan zal zijn met mijn kreidler zou ik hier graag wat meer info over willen, stel dat ik weer wordt tegen gehouden.
Dan kan ik me tenminste deftig verdedigen en een 2de boete/inbeslagname vermijden.
Ik zou graag de wetten of verklaring hiervan op papier willen zetten zodat ik deze ook bij me kan hebben.

Kort samengevat: 'Ik zou de wetten omtrent het sneller mogen van bromfietsen van voor 1972/74'
Liefst van België

Kan iemand me helpen? :)

Groetjes Jens

Geplaatst: 21 mei 2011, 21:50
door Yamaha rd50m
heb ik u daar is gene mail van gestuurd mee den uitleg van de politiezone hier?
ik zou dieje doorsturen naar uw politiezone en vrage hoe het daar zit

Geplaatst: 21 mei 2011, 21:51
door Jens36
Yamaha rd50m schreef:heb ik u daar is gene mail van gestuurd mee den uitleg van de politiezone hier?
ik zou dieje doorsturen naar uw politiezone en vrage hoe het daar zit


Heb ik gedaan...nooit antwoord gehad :?

Geplaatst: 21 mei 2011, 21:52
door Yamaha rd50m
jensje36 schreef:
Yamaha rd50m schreef:heb ik u daar is gene mail van gestuurd mee den uitleg van de politiezone hier?
ik zou dieje doorsturen naar uw politiezone en vrage hoe het daar zit


Heb ik gedaan...nooit antwoord gehad :?


nog ne keer proberen :P

interventieverkeer.politie@mechelen.be
daar ook naar mailen denk best, en anders is langsgaan op het kantoor en vrage naar de verantwoordelijke voor verkeer

Geplaatst: 21 mei 2011, 22:51
door Jens36
Ja, maar misschien nu niet zo slim, als men andere brommer daar nog staat? :mrgreen: :P

Geplaatst: 22 mei 2011, 09:46
door Yamaha rd50m
jensje36 schreef:Ja, maar misschien nu niet zo slim, als men andere brommer daar nog staat? :mrgreen: :P


as ge mailt kunde er ne andere naam onder zette :P

Geplaatst: 24 mei 2011, 17:42
door Jens36
Ik krijg dit als antwoord:

Geachte,

Ik ben met uw visie niet akkoord.
Ik stel vast dat, zoals wel vaker gebeurd, dat visies en interpretaties geboren worden door foutieve of onvolledige lezing van artikelen.
Ondermeer het artikel 3, KB 10.10.1974.
Ik ben het dus absoluut niet eens met uw uitspraak dat bromfietsen van voor 1972 geen gelijkvormigheidsattest moeten hebben.
Ik heb meer dan voldoende kopieën van gelijkvormigheidsattesten van bromfietsen die tussen augustus 1971 en 10.10.1974 in het in het verkeer werden gebracht.
Hier werd dan nog op vermeld “Rijwiel met hulpmotor”, dit conform het KB van 1968.
U kan mijn tekst in bijlage lezen. Mijn tekst werd bevestigd door de FOD.
Vandaar dat ik nogmaals stel, niet met uw visie akkoord te gaan.

Hoogachtend,

Ronald VAN DEN HEUVEL
Hoofdinspecteur
Operationeel coördinator Verkeer

Lokale Politie Mechelen
Verkeer
Frederik de Merodestraat 88
2800 Mechelen

Geplaatst: 24 mei 2011, 17:46
door Yamaha rd50m
kunde dieje bijlage is doorzenden as ge wilt?

Geplaatst: 24 mei 2011, 19:11
door Yamaha rd50m
opzich wel inorde nu denk :P

Geplaatst: 24 mei 2011, 20:54
door HotWheels
Beste Jens,

Zal maar met het minder goede nieuws beginnen. Als houder van een rijbewijs A3 (bromfiets categorie B) beschik je helaas over geen enkele machtiging noch toelating om sneller dan 45 km/h op de openbare weg te rijden. Of dit nu met een Taiwan scooter, Yamaha TZR50 of oude FS1, Zundapp of Kreidler is.
Dat is zo door de wetgever bepaald.
Het betere nieuws (alhoewel relatief) is dat het KB van 10/10/1974 bepaalt dat brom- en motorfietsen die voor 15/11/1974 in het verkeer werden gebracht, niet voorzien moeten zijn van een GVA. Dat betekent uiteraard niet dat sommige merken of modellen, afhankelijk van de invoerder, reeds voor die datum kunnen geleverd zijn met een GVA (vandaar dat de inspecteur over copies van GVA's kan beschikken die voor 15/11/74 zijn uitgegeven). Maar anders gezegd, het is niet omdat ze bestaan dat ze ook al verplicht waren.

Om af te sluiten nog iets over het voorval van de agent op motorscooter en 'het te snel rijden' met je 2RU. Het kan vreemd klinken, maar de Politie heeft wel degelijk het recht om een voertuig op basis van vermoeden (in jouw geval het vermoeden van te snel rijden) uit het verkeer te halen en de bestuurder te verplichten hem te volgen onder politiebegeleiding (en gezien het politiebevel vervallen dan de normale verkeersregels, dus ook over wegen waar men normaal niet zou mogen), dat principe (dat een politiebevel boven de verkeersregels gaat) zou je normaal moeten kennen gezien dit elementaire wegcode is die je moest kennen voor het halen van je rijbewijs).

Hoop je enige verduidelijking te hebben kunnen geven en hoop ook dat je er iets uit geleerd hebt, nl. dat je Kreidler ook maar max. 45 km/h mag bollen (+ de toegestane toleranties op de metingen uiteraard), dus ook al sta je stil op de openbare weg, indien men je eruit pikt en je gaat op de rollen, loop je helaas identiek hetzelfde risico dan met je Yamaha. That's the law and no I am not a cop :wink:

Greetz, Alain.

Geplaatst: 24 mei 2011, 20:56
door Yamaha rd50m
ik heb mails van de politie waarin effectief staat dat een brommer van voor 72 harder mag kunnen rijden dan 45, maar dat je er zelf niet harder mee mag rijden alain,
omdat die brommers niet aan één of andere gelijkvormigheid moesten voldoen toen

Geplaatst: 24 mei 2011, 21:00
door Jens36
@ Maarten: Jep bedankt hé man.

@ Alain: Ik weet uiteraard ook dat ik op de openbare weg niet sneller mag rijden als 45km/u met de brommer.
Maar de kreidler is van 1970, het gevolg hiervan is dat hij niet aan de snelheidswet moet voldoen die opgelegd is 01/01/1971.
Als men hem dus op de rolletjes zou plaatsen dan kunnen ze mij niet beboeten als hij sneller gaat, dat antwoord heb ik nu net gekregen van de politiezone hier.

Dat ik de bevelen van een agent moet volgen dat snap ik allemaal wel en daar leg ik me bij neer.
Ik stel me gewoon vragen bij het menselijke aspect van het voorval. Als je speciaal +-1km rondrijd naar de volgende lichten om dan een bromfiets die stilstond terug te gaan zoeken,
dan wil dat zeggen dat hij me kost wat kost wilde pakken, dat vind ik overdreven, maarja.
Vraagje: Ben jij agent ofzo? :P :lol:

Geplaatst: 24 mei 2011, 21:10
door HotWheels
hoi maarten,
helaas is een 2RU onmogelijk van voor '72 en vrees ik dat dit de politie dus zelf een eigen interpretatie heeft gemaakt van de KB's;
maar het is wel leuk dat Jens die tekst(en) kan gebruiken tegen de Politie, kunnen ze hun huiswerk nu nog eens overdoen :lol: ;
voor een rechtbank kan je vrees ik zoiets moielijk winnen, omdat de rechter zich moet houden aan de huidige wettelijke bepalingen;
beter voorkomen dan genezen denk ik steeds :wink:
indien men sneller dan een bromfiets type B wil, dan lijkt het me verstandiger (en al zeker naar verzekering toe) om voor een motorfietsrijbewijs te gaan,
stel je voor dat je een kind omver rijdt (en dit een slechte afloop kent) met een brommer die wel verzekerd is maar waar de verzekering zich terugtrekt omdat hij sneller kan dan wettelijk toegelaten :roll:
in die z'n schoenen zou ik niet willen staan toch :?:
greetz, alain

Geplaatst: 24 mei 2011, 21:12
door Yamaha rd50m
HotWheels schreef:hoi maarten,
helaas is een 2RU onmogelijk van voor '72 en vrees ik dat dit de politie dus zelf een eigen interpretatie heeft gemaakt van de KB's;
maar het is wel leuk dat Jens die tekst(en) kan gebruiken tegen de Politie, kunnen ze hun huiswerk nu nog eens overdoen :lol: ;
voor een rechtbank kan je vrees ik zoiets moielijk winnen, omdat de rechter zich moet houden aan de huidige wettelijke bepalingen;
beter voorkomen dan genezen denk ik steeds :wink:
indien men sneller dan een bromfiets type B wil, dan lijkt het me verstandiger (en al zeker naar verzekering toe) om voor een motorfietsrijbewijs te gaan,
stel je voor dat je een kind omver rijdt (en dit een slechte afloop kent) met een brommer die wel verzekerd is maar waar de verzekering zich terugtrekt omdat hij sneller kan dan wettelijk toegelaten :roll:
in die z'n schoenen zou ik niet willen staan toch :?:
greetz, alain


hey alain,

idd, voor een 2ru maakt het weinig uit, maar voor zen kreidler en mijn ducati en malanca en peugeot enzo kan het wel handig zijn als je een rondritje doet :P

Geplaatst: 24 mei 2011, 21:17
door HotWheels
jensje36 schreef:@ Maarten: Jep bedankt hé man.

@ Alain: Ik weet uiteraard ook dat ik op de openbare weg niet sneller mag rijden als 45km/u met de brommer.
Maar de kreidler is van 1970, het gevolg hiervan is dat hij niet aan de snelheidswet moet voldoen die opgelegd is 01/01/1971.
Als men hem dus op de rolletjes zou plaatsen dan kunnen ze mij niet beboeten als hij sneller gaat, dat antwoord heb ik nu net gekregen van de politiezone hier.

Dat ik de bevelen van een agent moet volgen dat snap ik allemaal wel en daar leg ik me bij neer.
Ik stel me gewoon vragen bij het menselijke aspect van het voorval. Als je speciaal +-1km rondrijd naar de volgende lichten om dan een bromfiets die stilstond terug te gaan zoeken,
dan wil dat zeggen dat hij me kost wat kost wilde pakken, dat vind ik overdreven, maarja.
Vraagje: Ben jij agent ofzo? :P :lol:


Jens, nee zulle, heb zelf niets met de Politie te maken, maar zit er wel heel dichtbij :?:
En ja ik geef toe dat de agent wel zeer ijverig tewerk gegaan is om je bij je kraag te vatten, maar ... hoeveel bromfietsrijders die weten dat ze sneller kunnen doen dikwijls dezelfde grote moeite om net de Politie of controles te ontwijken, dus als wij dat doen, mag de Politie toch even creatief zijn :wink: