Pagina 2 van 5

Geplaatst: 24 mei 2011, 21:21
door Jeti
HotWheels schreef:Om af te sluiten nog iets over het voorval van de agent op motorscooter en 'het te snel rijden' met je 2RU. Het kan vreemd klinken, maar de Politie heeft wel degelijk het recht om een voertuig op basis van vermoeden (in jouw geval het vermoeden van te snel rijden) uit het verkeer te halen en de bestuurder te verplichten hem te volgen onder politiebegeleiding (en gezien het politiebevel vervallen dan de normale verkeersregels, dus ook over wegen waar men normaal niet zou mogen), dat principe (dat een politiebevel boven de verkeersregels gaat) zou je normaal moeten kennen gezien dit elementaire wegcode is die je moest kennen voor het halen van je rijbewijs).


Ik ben al een week aan het zoeken naar Belgische wetgeving.. Ik dacht dat onze wetgeving onduidelijk was, maar Belgie spant de kroon.
Ik heb enkel één artikel gevonden waarin o.a. staat dat de politie inderdaad brommers in beslag mag nemen, en zelf onderdelen eraf mag halen zonder deze onderdelen terug te geven.
Maar de procedure vind ik nergens. En de boetebepalingen ook niet. Ik denk dat dit op lokaal niveau ligt.

Weet jij misschien waar ik dit soort dingen kan vinden voor Belgie?

Geplaatst: 24 mei 2011, 22:10
door Jens36
Van de 2RU heb ik ook nooit geprobeerd om me er met wetten uit te praten, die is van 86 en dat geldt dus niet.
Ze hebben me gepakt, oké, bravo voor hun, als ze dat een goed gevoel geeft. Kan hij s'avonds ook iets aan tafel vertellen.
Maar de manier waarop is gewoon smerig, en dan kan je wel begrijpen dat ik kwaad ben.
Aangezien ik super graag met de brommer rijd, wil ik dit niet opgeven en dek ik me gewoon zo goed mogelijk in met de Kreidler voor als dit nog eens gebeurd.
Je staat al helemaal nergens t.o.v een flik, dus nu bereid ik me liever voor :wink:

Geplaatst: 24 mei 2011, 22:24
door Tombo
Als je zeker wilt zijn dat je niet gepakt wordt, moet je zorgen dat ze je nergens op kunnen pakken ;)

Geplaatst: 24 mei 2011, 22:27
door Yamaha rd50m
Tombo schreef:Als je zeker wilt zijn dat je niet gepakt wordt, moet je zorgen dat ze je nergens op kunnen pakken ;)


en daar zijn we mee bezig door de wetgeving uit te pluizen en te zorgen dat we eraan voldoen...

Geplaatst: 25 mei 2011, 17:33
door Jeti
Inderdaad.
Wij hebben gewoon een duidelijke landelijke wet op dit gebied, en klaar.

In BE hebben ze lokale wetten, regionale wetten en landelijke wetten, en ook nog aparte regels binnen de politiezones.. En ook nog Frans en Vlaamse verschillen. Ofzoiets.
Ik zoek nog steeds iemand die het me allemaal precies kan uitleggen hoe het zit, ben wel benieuwd en geïnteresseerd.

Geplaatst: 25 mei 2011, 19:10
door HotWheels
Yamaha rd50m schreef:ik heb mails van de politie waarin effectief staat dat een brommer van voor 72 harder mag kunnen rijden dan 45, maar dat je er zelf niet harder mee mag rijden alain,
omdat die brommers niet aan één of andere gelijkvormigheid moesten voldoen toen


de wet bepaalt dat men met een rijbewijs A3 max. 45km/u mag, de max. snelheid wordt dus bepaald door het type rijbewijs en niet door het bouwjaar v/d bromfiets, een GVA geldt enkel als verklaring van de fabrikant/leverancier dat het voertuig voldoet aan de wettelijk gestelde eisen;

:idea: maar mogelijks kan de Politie wel een (evt. lokaal) gedoogbeleid voeren voor bestuurders van voertuigen zonder GVA voor zover die over een rijbewijs B of hoger zouden beschikken, omdat die rijbewijzen géén snelheidsbeperkingen aan het voertuig zelf opleggen;
de wetgever beschermt hiermee ook deels de ouders tov. hun minderjarige kinderen, stel dat een 16 jarige aan 70km/u een ongeval veroorzaakt waardoor de verzekering de dekking intrekt, dan draaien de ouders op voor het door hun kind veroorzaakte fiasco; indien hetzelfde zou voorvallen aan een meerderjarige (of lees iemand met rijbewijs B of hoger) dan is ie zelf burgerrechterlijk aansprakelijk voor z'n daden :!:

Geplaatst: 25 mei 2011, 19:32
door Jens36
Maar je begrijpt het verkeerd. Het gaat hier niet om het sneller rijden dan 45km/u.
Het gaat erom dat het voertuig sneller kan, omdat deze zo origineel zijn en dus "niet af te stellen."
Wij weten ook wel dat we een boete krijgen als we sneller rijden dan toegelaten (45km/u in dit geval).
Maar als je wordt tegengehouden als je NIET te snel reed, en je bromfiets op de rollen sneller gaat dan 45km/u + het voertuig van voor 1971 is,
dan mogen ze je geen boete geven.

@ mijn voorval: Heb de papieren nu binnengekregen, maar er staat nog geen bedrag bij.
Waarvoor ik in fout ben (omdat het zogezegd een moto was):
- Geen verzekering
- Geen rijbewijs
- Geen 18
+ men ouders worden ook nog eens beboet omdat ze me "een moto" hebben toevertrouwd.

Dus het komt er op neer, dat als ze me zouden tegenhouden als ik aan het rijden was op de Ducatie 998 van men pa, ik dezelfde boete zou krijgen :roll:

Geplaatst: 25 mei 2011, 19:46
door Yamaha rd50m
voor de politie is dat hetzelfde ja,

is er ook niet bij dat hij niet ingeschreven is?

Geplaatst: 25 mei 2011, 19:46
door Jens36
Ja, just, niet ingeschreven bij DIV ofzoits? :?

Geplaatst: 25 mei 2011, 19:49
door HotWheels
Probeer het dan als volgt te begrijpen (en aanvaarden) Jens, een brommer mag gewoon niet sneller kunnen dan 45km/h, dus het maakt voor de Politie helemaal niets uit hoe snel je reed op het moment dat ze je in het vizier hadden (al stond je voor hun zelfs enkel geparkeerd aan de schoolpoort).
Als houder van een rijbewijs A3 moet je er gewoon voor zorgen dat je brommer fysisch niet sneller kan dan de toegelaten max. snelheid.

Bij auto's of motorfietsen heb je die wettelijke beperking niet en moet men je inderdaad 'op heterdaad' kunnen betrappen.

Geplaatst: 25 mei 2011, 19:57
door HotWheels
jensje36 schreef:@ mijn voorval: Heb de papieren nu binnengekregen, maar er staat nog geen bedrag bij.


ja, dat zal wel, de inbreuken zijn van die aard dat de Politie niet zelf kan vorderen, de boete zal bepaald worden ahv. vonnis door de Politierechtbank
begin al maar te sparen

Geplaatst: 25 mei 2011, 20:26
door Jeti
HotWheels schreef:
jensje36 schreef:@ mijn voorval: Heb de papieren nu binnengekregen, maar er staat nog geen bedrag bij.


ja, dat zal wel, de inbreuken zijn van die aard dat de Politie niet zelf kan vorderen, de boete zal bepaald worden ahv. vonnis door de Politierechtbank
begin al maar te sparen

Is dat ook lokaal, of zijn er landelijke richtlijnen?
Hebben jullie een website met uitspraken en jurisprudentie?

Geplaatst: 25 mei 2011, 20:48
door Jens36
@Hotwheels: Nogmaals, Ik begrijp maar al te goed dat ze me beboet hebben met de 2RU, dat is nu eenmaal zo, te snel is te snel.
Maar het gaat er hier om dat het met de KREIDLER van 1970 anders is. :)
In ieder geval al bedankt voor wat info :wink:

Geplaatst: 25 mei 2011, 21:08
door Camiel
jensje36 schreef:@ mijn voorval: Heb de papieren nu binnengekregen, maar er staat nog geen bedrag bij.
Waarvoor ik in fout ben (omdat het zogezegd een moto was):
- Geen verzekering
- Geen rijbewijs
- Geen 18
+ men ouders worden ook nog eens beboet omdat ze me "een moto" hebben toevertrouwd.

Dus het komt er op neer, dat als ze me zouden tegenhouden als ik aan het rijden was op de Ducatie 998 van men pa, ik dezelfde boete zou krijgen :roll:


In NL heb je dus het brommerkenteken wat bepaalt dat het een brommer is die te hard gaat. Bij jullie kan het idd net zo goed een 50cc motor zijn zonder verzekering etc...

Echt k*t, hopen dat de boete meevalt!

Geplaatst: 25 mei 2011, 22:36
door br3cht
Jeti schreef:
HotWheels schreef:
jensje36 schreef:@ mijn voorval: Heb de papieren nu binnengekregen, maar er staat nog geen bedrag bij.


ja, dat zal wel, de inbreuken zijn van die aard dat de Politie niet zelf kan vorderen, de boete zal bepaald worden ahv. vonnis door de Politierechtbank
begin al maar te sparen

Is dat ook lokaal, of zijn er landelijke richtlijnen?
Hebben jullie een website met uitspraken en jurisprudentie?


als je info nodig hebt:
www.wegcode.be
dan vraagbaak bovenaan en kan je op een forum allerlei vragen stellen
of gewoon zelf tussen de wetten snuffelen