Wet van 1974/1972...?

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving

Berichtdoor NIX » 19 nov 2011, 22:31

Jullie halen 2 dingen door elkaar. Dat een brommer van voor 72 of 74 geen snelheidsbeperkende maatregelen kent en dus harder dan 40 of 50 kan, betekent niet dat je dat er automatisch mee kunt rijden. Als je op zo'n oud ding rijdt, dien je je gewoon aan de snelheid te houden, net als met een auto. dat ie op de rollen dus te hard gaat is logisch, maar zou niet tot bekeuringen of inbeslagname moeten leiden.

En ja, rechters geven gewoon hun interpretatie aan wetten. Daarom kun je in hoger beroep of in cassatie. Wetten zijn doorgaans dermate onduidelijk, dat er eerst een paar uitspraken nodig zijn om ze vorm te geven, en dan kan later evengoed toch een keer op een andere manier ernaar gekeken worden.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10054
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Berichtdoor the_destroyers » 19 nov 2011, 22:36

Dat bedoelt Maarten ook hoor.
Het is logisch dat je je aan de max snelheid houdt.
Maar idd het discussiepunt is wat mag hij doen op de rollen.
Laatst bijgewerkt door the_destroyers op 19 nov 2011, 23:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 14 jan 2010, 20:35
Woonplaats: gent

Berichtdoor Yamaha rd50m » 19 nov 2011, 23:08

the_destroyers schreef:Dat bedoelt Maarten ook hoor.
Het is logisch dat je je aan de max snelheid hoort.
Maar idd het discussiepunt is wat mag hij doen op de rollen.


indeed, dat je er niet harder mee dan 45 mag rijden is sowieso het geval, maar het gaat om de constructiesnelheid
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
 
Berichten: 9209
Geregistreerd: 25 okt 2007, 22:12

Berichtdoor NIX » 19 nov 2011, 23:21

Ik denk dat mijn commentaar inderdaad vooral aan Hotwheels gericht is.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10054
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Berichtdoor the_destroyers » 19 nov 2011, 23:22

;)
Avatar gebruiker
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 14 jan 2010, 20:35
Woonplaats: gent

Berichtdoor fs1_1j6 » 19 mei 2012, 14:44

Ik heb een tijdje geleden een mail gestuurd naar de Belgische federale overheidsdienst van mobiliteit en verkeer voor om duidelijkheid te scheppen over dit onderwerp.

Mijn mail:

Beste,

voor 10/10/1974 bestonden gelijkvormigheidsattesten voor bromfietsen (en motoren) niet of waren ze niet verplicht.
Ik las ergens dat bromfietsen die voor 15/11/1974 in het verkeer gebracht werden niet voorzien moeten zijn van een gelijkvormigheidsattest. Klopt dit?

Stel dat ik een brommer uit de jaren '60 zonder papieren koop, mag ik dan gewoon rondrijden zonder gelijkvormigheidsattest omdat deze van voor 1974 is?
En kan ik die brommer dan gewoon zonder problemen verzekeren?

Antwoord:

Geachte,
>
> Voor motorfietsen van vóór 1/10/1971 is geen goedkeuring van toepassing.
> De datum eerste inschrijving wordt hiervoor als referentie gebruikt.
> Indien er geen documenten beschikbaar zijn die deze datum eerste
> inschrijving kunnen staven hanteert zegt de DIV hierover het volgende:
> "wij vragen ergens een officieel document of plaatje van op de blok waar
> het bouwjaar opstaat, een attest van een eventuele nog bestaande
> constructeur. Een print van eender welke site op internet is niet geldig."
> De DIV vraagt maw. een aanneembaar bewijs van de eerste ingebruikname.
> Webpagina's worden niet aanvaard omdat ze te gemakkelijk kunnen vervalst
> worden.
>
> Omdat het voertuig van de jaren '60 zou dateren valt dit buiten het
> toepassingsgebied van onze dienst homologaties en kunnen wij hiervoor
> helaas ook geen attesten voor afleveren.
>
> In de hoop u hiermee van dienst geweest te zijn verblijf ik,
>
> Met de meeste hoogachting,
>
> Dienst Homologatie
> City Atrium
> Vooruitgangstraat 56
> 1210 Brussel
> homologation.vehicles@mobilit.fgov.be


Je moet dus het bouwjaar van je brommer kunnen bewijzen.
Stel dat het bouwjaar niet vermeld staat op je brommer, wat dan?
Je mag het niet bewijzen met je framenummer en een lijst op het internet..
Bij bekende merken moet dit geen probleem zijn volgens mij, dan moet je gewoon een officiële folder met de framenummers zien te bemachtigen.
Maar stel dat je een brommer bezit van een weinig voorkomend merk, waarvan je dus moeilijk/geen folder van kunt vinden...dan heb je wel problemen..
Avatar gebruiker
fs1_1j6
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 29 maart 2008, 13:12
Woonplaats: Berlaar, België

Berichtdoor Jens36 » 19 mei 2012, 14:48

Hmmm ik zou je er niet ongerust over maken.
Ik heb al altijd mijn brommers kunnen verzekeren zonder papieren.
Pakt nu mijn : Flandria, Hercules, Kreidler, Thompson, allemaal merken die niet meer bestaan...
Wat je wel kan doen is bij de politie een bewijs van verlies van papieren gaan aanvragen.

Toen ik, david en nog een vriend terugkwamen van ons tripje naar Herselt zijn we hier op de rand van Mechelen nog tegengehouden door dezelfde scooterflik die mij een jaar geleden heeft tegengehouden.
We moesten gewoon ons rijbewijs en verzekering laten zien, over papieren is niet gesproken. :wink:
Avatar gebruiker
Jens36
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6140
Geregistreerd: 11 apr 2010, 19:14
Woonplaats: Mechelen

Berichtdoor hans.m » 19 mei 2012, 15:02

Wees dan maar blij dat je niet terug op de rollen moest met allemaal..
Trouwens net een attest van verlies gehaald voor de suz ac.
Avatar gebruiker
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1684
Geregistreerd: 29 mei 2011, 20:41
Woonplaats: Nijlen, België

Berichtdoor HotWheels » 19 mei 2012, 15:08

fs1_1j6 schreef:Je moet dus het bouwjaar van je brommer kunnen bewijzen.
Stel dat het bouwjaar niet vermeld staat op je brommer, wat dan?
Je mag het niet bewijzen met je framenummer en een lijst op het internet..
Bij bekende merken moet dit geen probleem zijn volgens mij, dan moet je gewoon een officiële folder met de framenummers zien te bemachtigen.
Maar stel dat je een brommer bezit van een weinig voorkomend merk, waarvan je dus moeilijk/geen folder van kunt vinden...dan heb je wel problemen..


Je hebt het goed aangepakt door je vraag rechtstreeks aan DIV/homologaties te richten :idea:
Helaas vermeldt een folder nooit framenummers :cry: Dat is trouwens precies een v/d redenen waarom de constructeur vanaf '74 verplicht werd om een gelijkvormigheidsattest (GVA) uit te reiken.
Of het nu een bekende brommer is of een exotisch exemplaar, je blijft dus met het probleem zitten dat je het bouwjaar niet officieel kan aantonen.
Voor de verzekeringen vormt dat zelden een probleem (premie = commercieel gewin), maar voor het wettelijk kader in Belgie (NL kan ik me niet over uitspreken) kan dit van discussie tot zelfs ernstige complicatie leiden.
Wie me niet gelooft kan eens een voormiddagje naar een zitting op de Politierechtbank gaan luisteren, daar hoor je genoeg welles/nietes discussies over boorddocumenten. En wie trekt meestal aan het kortste einde ... juist, de geverbaliseerde.
Nogmaals, ik vind het goed dat je een duidelijk antwoord vanuit het DIV ontving :wink:
Avatar gebruiker
HotWheels
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 813
Geregistreerd: 31 okt 2008, 19:31
Woonplaats: Lochristi (België)

Berichtdoor Jens36 » 19 mei 2012, 15:21

hans.m schreef:Wees dan maar blij dat je niet terug op de rollen moest met allemaal..
Trouwens net een attest van verlies gehaald voor de suz ac.


Snelheid van de brommers was allemaal volgens de wet.
Bij Suzuki krijg je naar het schijnt snel en goedkoop een duplicaat van je gelijkvormigheidsattest :)
Avatar gebruiker
Jens36
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6140
Geregistreerd: 11 apr 2010, 19:14
Woonplaats: Mechelen

Berichtdoor the_destroyers » 19 mei 2012, 16:29

jensje36 schreef:
hans.m schreef:Wees dan maar blij dat je niet terug op de rollen moest met allemaal..
Trouwens net een attest van verlies gehaald voor de suz ac.


Snelheid van de brommers was allemaal volgens de wet.


Goedzo Jens, mijn 2ru rijd ook netjes 50.
Het is het niet waard om nu een boete te krijgen, terwijl je binnenkort toch met de moto kan rijden! ;)
Avatar gebruiker
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 14 jan 2010, 20:35
Woonplaats: gent

Vorige

Keer terug naar Kenteken en wetgeving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast