Belgie: brommer papieren

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving

Belgie: brommer papieren

Berichtdoor Flory » 17 jan 2013, 23:07

Zal even mijn probleelm uitleggen:

Ben van plan om een oldtimer te kopen in Nederland, maar het probleem
is dat het brommer enkel kenteken heeft en hier ben ik dus niets mee in Belgie.
De eigenaar vraagt 900 met kenteken en 750 zonder.
Mijn idee was om hem voor 750 te kopen en gewoon attest aan te vragen bij politie en zo dan te verzekeren (als bklasse)
Maar kan ik wel aan een attest geraken als er NL bij het framenummer staat?Heeft de eigenaar nog rechten van de brommer als
hij het kenteken heeft?


Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen
Flory
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 jan 2013, 22:39

Berichtdoor the_destroyers » 18 jan 2013, 00:05

Heeft de brommer een kenteken of niet?

lees dit topic effe, gaat er ook over! ;)

http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?p=320150#320150
Avatar gebruiker
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 14 jan 2010, 20:35
Woonplaats: gent

Berichtdoor Flory » 18 jan 2013, 16:57

the_destroyers schreef:Heeft de brommer een kenteken of niet?

lees dit topic effe, gaat er ook over! ;)

http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?p=320150#320150


Ja hij heeft kenteken maar daar ben ik niets mee in Belgie
Flory
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 jan 2013, 22:39

Berichtdoor Jens36 » 18 jan 2013, 17:18

In België heb je enkel een GVA "nodig". En dat kan je van ELKE Fs1 aanvragen bij een erkend Yamaha dealer voor iets van een €70 ondertussen.
Avatar gebruiker
Jens36
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6140
Geregistreerd: 11 apr 2010, 19:14
Woonplaats: Mechelen

Berichtdoor GoM!cky » 18 jan 2013, 17:55

Jens36 schreef:In België heb je enkel een GVA "nodig". En dat kan je van ELKE Fs1 aanvragen bij een erkend Yamaha dealer voor iets van een €70 ondertussen.


Hey Jens, Niet helemaal mee akkoord... Als het een NL brommer is dan kan je wel een verlies van GVA bij de politie aanvragen, maar wanneer de erkende Yamaha dealer het opstuurt zal je een negatief oordeel van D'Ieteren krijgen omdat ze het type niet herkennen in Belgie met als gevolg GEEN GVA helaas...

Bijvoorbeeld je koopt een 2RU xxx xxx in NL zonder papieren => je gaat geen GVA kunnen bemachtigen via bovenstaande methode, en bij een 2RT xxx xxx is er geen enkel probleem.

Ik heb dit al meermaals meegemaakt en geprobeerd ;-)
Avatar gebruiker
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
 
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18 jan 2007, 23:03
Woonplaats: Hoepertingen België

Berichtdoor the_destroyers » 18 jan 2013, 18:18

Flory schreef:
the_destroyers schreef:Heeft de brommer een kenteken of niet?

lees dit topic effe, gaat er ook over! ;)

http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?p=320150#320150


Ja hij heeft kenteken maar daar ben ik niets mee in Belgie


Daar ben je zeker wel iets mee!
Je moet me niet geloven.
Maar ik rijdt ook rond met ingevoerde brommers uit nederland.
En zoals yamasam ook al zei, eigenlijk is het valsheid in geschrifte om een gva aan te vragen opnieuw, want de brommer heeft er nooit gehad.
Je voert hem uit, je krijgt een deel van het kentekenbewijs, waar framenummer, maxsnelheid en cilinderinhoud opstaat en dit worden je papieren eigenlijk!
Avatar gebruiker
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 14 jan 2010, 20:35
Woonplaats: gent

Berichtdoor Jens36 » 18 jan 2013, 19:14

GoM!cky schreef:
Jens36 schreef:In België heb je enkel een GVA "nodig". En dat kan je van ELKE Fs1 aanvragen bij een erkend Yamaha dealer voor iets van een €70 ondertussen.


Hey Jens, Niet helemaal mee akkoord... Als het een NL brommer is dan kan je wel een verlies van GVA bij de politie aanvragen, maar wanneer de erkende Yamaha dealer het opstuurt zal je een negatief oordeel van D'Ieteren krijgen omdat ze het type niet herkennen in Belgie met als gevolg GEEN GVA helaas...

Bijvoorbeeld je koopt een 2RU xxx xxx in NL zonder papieren => je gaat geen GVA kunnen bemachtigen via bovenstaande methode, en bij een 2RT xxx xxx is er geen enkel probleem.

Ik heb dit al meermaals meegemaakt en geprobeerd ;-)


Ik heb ook een 2RU, en heb zonder problemen een GVA kunnen aanvragen bij Deschouwer :)
Blijkbaar heb ik dan geluk gehad?
Avatar gebruiker
Jens36
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6140
Geregistreerd: 11 apr 2010, 19:14
Woonplaats: Mechelen

Berichtdoor Jeti » 19 jan 2013, 10:10

Vreemd dat hij minder vraagt zonder het kenteken, als de brom al een kenteken heeft.. Ik zou dat niet zomaar vertrouwen :roll:

In 2005 en 2006 kon je een brommer laten schouwen voor 50 euro.
Daarna moet je hem laten keuren bij de RDW voor inmiddels 175 euro incl kentekenplaat. Die kosten zijn al gemaakt voor deze brommer.

Als hij aangeeft dat hij hem zonder kenteken verkoopt, vind ik dat heel vreemd. Het kenteken is verbonden aan het framenummer van de brom. Als hij je de papieren er niet bij geeft, en wel de brom, wat gaat hij dan doen met die papieren? Wellicht los verkopen, zodat iemand anders dat framenummer weer kan inslaan in een ander frame. Voor nu wellicht niet zo'n probleem, maar ik denk dat Europese overheidsorganisaties wel beter gaan samenwerken. En daarbij, moet je dat niet willen.

Dus ik zou eerst goed informeren hoe hij aan het prijsverschil komt.
Als je een brom met kenteken verkoopt, heeft dat gewoon een bepaalde prijs. En dat wordt niet minder zonder de papieren, want de kosten zijn al gemaakt. Vreemd verhaal dus.

Tenzij.. Hij het gaat overbouwen of iets op een ander frame zonder kenteken of iets??

Staat ook al in andere topics, maar wat hier de officiële procedure is als een brom met NL kenteken naar BE verhuisd:
De NL eigenaar geeft bij de RDW aan dat het voertuig geëxporteerd gaat worden. De NL eigenaar moet hiervoor het NL kenteken inleveren bij de RDW; deze worden dan ongeldig verklaard. De NL eigenaar krijgt er dan exportpapieren voor in de plaats. Met deze papieren kun je in BE Belgische papieren aanvragen.

Voor een NL brom zonder kenteken, kun je hier bij Yamaha NL voor 50 euro ook papieren aanvragen. GEEN kenteken, maar papieren vergelijkbaar met jullie GVA (type, bouwjaar, snelheid, etc).
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Berichtdoor gklijnhout » 19 jan 2013, 11:54

Ook in belgie wordt gekeken of op het bestaande framenummer binnen de EEG al eerder een kenteken of registratie is afgegeven.
Hierbij komt het in Nederland afgegeven kenteken boven water en als je daarbij pech hebt dat de verkoper een 2e FS1 op dit kenteken heeft rondrijden kan je de boel inleveren bij justitie totdat de zaak is uitgezocht.

Enige en juiste oplossing is zoals Jeti het al omschrijft.

gert
Avatar gebruiker
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 03 jul 2011, 17:58
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor Flory » 19 jan 2013, 23:46

gklijnhout schreef:Ook in belgie wordt gekeken of op het bestaande framenummer binnen de EEG al eerder een kenteken of registratie is afgegeven.
Hierbij komt het in Nederland afgegeven kenteken boven water en als je daarbij pech hebt dat de verkoper een 2e FS1 op dit kenteken heeft rondrijden kan je de boel inleveren bij justitie totdat de zaak is uitgezocht.

Enige en juiste oplossing is zoals Jeti het al omschrijft.

gert


Oke bedankt ik zal het er met de verkoper over hebben
Flory
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 jan 2013, 22:39

Berichtdoor hans.m » 13 apr 2013, 14:40

Jens36 schreef:
GoM!cky schreef:
Jens36 schreef:In België heb je enkel een GVA "nodig". En dat kan je van ELKE Fs1 aanvragen bij een erkend Yamaha dealer voor iets van een €70 ondertussen.


Hey Jens, Niet helemaal mee akkoord... Als het een NL brommer is dan kan je wel een verlies van GVA bij de politie aanvragen, maar wanneer de erkende Yamaha dealer het opstuurt zal je een negatief oordeel van D'Ieteren krijgen omdat ze het type niet herkennen in Belgie met als gevolg GEEN GVA helaas...

Bijvoorbeeld je koopt een 2RU xxx xxx in NL zonder papieren => je gaat geen GVA kunnen bemachtigen via bovenstaande methode, en bij een 2RT xxx xxx is er geen enkel probleem.

Ik heb dit al meermaals meegemaakt en geprobeerd ;-)


Ik heb ook een 2RU, en heb zonder problemen een GVA kunnen aanvragen bij Deschouwer :)
Blijkbaar heb ik dan geluk gehad?


Ik ben trouwens tot de ontdekking gekomen dat ik zo'n frame heb : 2RU xxx xxx blijkbaar uit NL met een Belgisch GVA.
Heb het niet zelf aangevraagd, wel zo gekocht.
Avatar gebruiker
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1684
Geregistreerd: 29 mei 2011, 20:41
Woonplaats: Nijlen, België

Berichtdoor woers » 13 apr 2013, 17:16

Jens36 schreef:In België heb je enkel een GVA "nodig". En dat kan je van ELKE Fs1 aanvragen bij een erkend Yamaha dealer voor iets van een €70 ondertussen.


Zoals Jens zei, naar de yamaha dealer gaan, gaat naar Hoofdcentrum yamaha Belgie in Waver ergens dacht ik, voor rond de 70 euro heb je een nieuw gva.
Yamaha Sheriff '81
Yamaha F5B '69
Yamaha RD50mx Project '82
Yamaha Chappy '84
woers
1000km gereden
1000km gereden
 
Berichten: 1025
Geregistreerd: 17 mei 2012, 20:57
Woonplaats: Belgie Zaventem

Berichtdoor the_destroyers » 13 apr 2013, 17:51

woers schreef:
Jens36 schreef:In België heb je enkel een GVA "nodig". En dat kan je van ELKE Fs1 aanvragen bij een erkend Yamaha dealer voor iets van een €70 ondertussen.


Zoals Jens zei, naar de yamaha dealer gaan, gaat naar Hoofdcentrum yamaha Belgie in Waver ergens dacht ik, voor rond de 70 euro heb je een nieuw gva.


Zoals ik en Sam al zeiden, in feite is dat valsheid in geschrifte... ;)
Avatar gebruiker
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 14 jan 2010, 20:35
Woonplaats: gent

Berichtdoor hans.m » 13 apr 2013, 19:29

woers schreef:
Jens36 schreef:In België heb je enkel een GVA "nodig". En dat kan je van ELKE Fs1 aanvragen bij een erkend Yamaha dealer voor iets van een €70 ondertussen.


Zoals Jens zei, naar de yamaha dealer gaan, gaat naar Hoofdcentrum yamaha Belgie in Waver ergens dacht ik, voor rond de 70 euro heb je een nieuw gva.

Waarom naar het hoofdcentrum, je kan toch gewoon terecht bij de plaatselijke yamaha-dealer voor een gva?
Avatar gebruiker
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1684
Geregistreerd: 29 mei 2011, 20:41
Woonplaats: Nijlen, België

Berichtdoor woers » 14 apr 2013, 10:14

the_destroyers schreef:
woers schreef:
Jens36 schreef:In België heb je enkel een GVA "nodig". En dat kan je van ELKE Fs1 aanvragen bij een erkend Yamaha dealer voor iets van een €70 ondertussen.


Zoals Jens zei, naar de yamaha dealer gaan, gaat naar Hoofdcentrum yamaha Belgie in Waver ergens dacht ik, voor rond de 70 euro heb je een nieuw gva.


Zoals ik en Sam al zeiden, in feite is dat valsheid in geschrifte... ;)


Eigenlijk wel he! :lol:

hans.m schreef:
woers schreef:
Jens36 schreef:In België heb je enkel een GVA "nodig". En dat kan je van ELKE Fs1 aanvragen bij een erkend Yamaha dealer voor iets van een €70 ondertussen.


Zoals Jens zei, naar de yamaha dealer gaan, gaat naar Hoofdcentrum yamaha Belgie in Waver ergens dacht ik, voor rond de 70 euro heb je een nieuw gva.

Waarom naar het hoofdcentrum, je kan toch gewoon terecht bij de plaatselijke yamaha-dealer voor een gva?


Ja, maar in wallonie is het Hoofdcentrum van Yamaha Belgie. Daar drukken ze u nieuw gva dan af bedoel ik. :lol:

Jens36 schreef:
GoM!cky schreef:
Jens36 schreef:In België heb je enkel een GVA "nodig". En dat kan je van ELKE Fs1 aanvragen bij een erkend Yamaha dealer voor iets van een €70 ondertussen.


Hey Jens, Niet helemaal mee akkoord... Als het een NL brommer is dan kan je wel een verlies van GVA bij de politie aanvragen, maar wanneer de erkende Yamaha dealer het opstuurt zal je een negatief oordeel van D'Ieteren krijgen omdat ze het type niet herkennen in Belgie met als gevolg GEEN GVA helaas...

Bijvoorbeeld je koopt een 2RU xxx xxx in NL zonder papieren => je gaat geen GVA kunnen bemachtigen via bovenstaande methode, en bij een 2RT xxx xxx is er geen enkel probleem.

Ik heb dit al meermaals meegemaakt en geprobeerd ;-)


Ik heb ook een 2RU, en heb zonder problemen een GVA kunnen aanvragen bij Deschouwer :)
Blijkbaar heb ik dan geluk gehad?


Neenee, geen geluk :lol: Deschouwer zijn dikke foefelaars en amateurs dedoeme! :lol:

Maarja, als zij niet weten hoe het werkt, kunnen wij er maar gebruik van maken he ... 8) 8) 8)
Yamaha Sheriff '81
Yamaha F5B '69
Yamaha RD50mx Project '82
Yamaha Chappy '84
woers
1000km gereden
1000km gereden
 
Berichten: 1025
Geregistreerd: 17 mei 2012, 20:57
Woonplaats: Belgie Zaventem


Keer terug naar Kenteken en wetgeving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron