kenteken plaat kwijt. wat te doen?

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
rickhansen
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:47

kenteken plaat kwijt. wat te doen?

Bericht door rickhansen »

Ik ben mijn kentekenplaat kwijt geraakt, en vraag me nu eigenlijk af wat ik moet doen.

Moet ik aangifte doen bij de politie?
Kan ik zo maar een nieuwe aanvragen?
En mag ik er nu wel mee rijden (papieren heb ik wel)?

Ik hoop dat iemand het weet.
faysan
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2007, 11:43
Locatie: Ulrum (noord/West Groningen)

Bericht door faysan »

Vermissing of diefstal van kentekenplaten

Bij vermissing of diefstal van de kentekenplaat moet u een vervangend kentekenbewijs aanvragen. Voor een dergelijke aanvraag is het aan te raden aangifte te doen bij de politie. Dit is echter niet verplicht.

Mist u naast uw kentekenplaat/kentekenplaten ook uw kentekenbewijs, dan moet u wel aangifte doen bij de politie. Het proces verbaal van uw aangifte heeft u dan nodig voor het eventueel verkrijgen van de tijdelijke witte kentekenplaten.

Het vervangend kentekenbewijs vraagt u aan door middel van een speciaal RDW-formulier. Deze is verkrijgbaar op de grotere postkantoren, via de Klantenservice van de RDW, bij de balies van de RDW-kantoren in Veendam en Zoetermeer en het keuringsstation in Den Bosch.



Duplicaatcode
Met het nieuwe kentekenbewijs kunt u vervolgens nieuwe kentekenplaten aanschaffen. Hiervoor moet u het Voertuigbewijs, het Tenaamstelllingsbewijs + geldig legitimatiebewijs tonen.

Op het nieuwe kentekenbewijs wordt een duplicaatcode vermeld. Die geeft aan hoeveel eerdere kentekendocumenten bij het kenteken zijn afgegeven. Deze code wordt aan de linkerkant op de kentekenplaat geplaatst: 1 voor duplicaat 01, 2 voor duplicaat 02, enzovoort.


Het inslaan van de duplicaatcode op de kentekenplaten is verplicht. Uitzondering hierop zijn de blauwe kentekenplaten met een historisch kentekennummer en de kleine Amerikaanse kentekenplaten (model 18.2), het inslaan van een duplicaatcode is niet van toepassing op deze platen.


Ook de witte kentekenplaat van een aanhangwagen achter het voertuig moet u voorzien van de juiste duplicaatcode. Als iemand anders met uw oorspronkelijke kentekenplaat overtredingen begaat, dan is de zichtbare duplicaatcode het bewijs dat u daarvoor niet aansprakelijk bent. De duplicaatcode op kentekenplaten is ook zichtbaar bij fotocontroles langs de weg.

Bron de RDW site
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

een vriend van mij kocht een brommer met papieren maar de kenteken plaat was gestolen.
hij heeft gewoon niewe papieren aangevraagt en heeft nu idd een kenteken met een eentje :wink:
rickhansen
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:47

Bericht door rickhansen »

De papieren heb ik nog, moet ik dan ook nieuwe papieren verkrijgen? Dat lijkt me namelijk een beetje overbodig.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

ja je moet wel nieuwe papieren aanvragen
faysan
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2007, 11:43
Locatie: Ulrum (noord/West Groningen)

Bericht door faysan »

ja op deel 1 komt namelijk een duplicaatcode te staan, en daar moet nu dus 01 op komen te staan
RDFS1
500km gereden
500km gereden
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 mar 2007, 19:52
Locatie: limboland

Bericht door RDFS1 »

Altijd aangifte doen bij politie.
Straks wordt diegene geflits met de brommer en krijg jij de rekening thuis gestuurd.
Riemer

Bericht door Riemer »

een maat van me had hetzelfde, die heeft geen duplicaat code enz enz,
ik meende dat hij gewoon een nieuwe plaat had besteld.
zal m morgen vragen hoe en wat
Gebruikersavatar
Jables
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 nov 2006, 19:51
Locatie: Millingen aan de Rijn

Bericht door Jables »

ikheb het ok gehad, maar maak de nieuwe plaat wat beter vast, ik heb nu in plaats van een plastic houdertje een aluminium plaat waar ik mijn kenteken aan vast heb je pop-nagelt. Ook heb ik die aluminium plaat met borgmoertjes aan mn achterlicht vast gemaakt.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Ik heb nu zo'n hoog stanley lampje, en daarop zo'n chromen kentekenplaathouder gemonteerd, en daarop dan weer m'n kenteken. Alles met M6 zelfborgende moeren vastgezet. Alleen ik moet m'n kentekenplaat op wat rubber/oud fietsband monteren, want m'n plaat trilt/resoneert erg bij bepaalde toerentallen :(
rickhansen
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:47

Bericht door rickhansen »

Ik ga morgen aangifte doen, misschien heeft iemand hem wel bij de politie gebracht dan zou ik geluk hebben. En ja ik zet hem de volgende keer beter vast. VEEL beter :P
Gebruikersavatar
Nico378
250km gereden
250km gereden
Berichten: 257
Lid geworden op: 14 mar 2007, 20:41
Locatie: Boxtel

Bericht door Nico378 »

Dit is de derde KEER dat mijn plaat gescheurt is @#$%&#@ ( SORRIE )

DE eerste keer had ik een vierkante toen twee maal een lange de laatste heeft er een week opgezeten :evil:
En hij is weer in twee stukken .

Wil nu weer een vierkante , WEET IEMAND DAAR DE MAAT VAN .
Kan het niet meer vinden op RDW .
Hans W
250km gereden
250km gereden
Berichten: 345
Lid geworden op: 14 jun 2006, 23:24

Bericht door Hans W »

die van mij was ook gescheurd (bij de 2 gaten in het midden om vast te zetten)

plaatje alluminium erachter gedaan en in de hoeken vast gepopnageld :D
Gebruikersavatar
Nico378
250km gereden
250km gereden
Berichten: 257
Lid geworden op: 14 mar 2007, 20:41
Locatie: Boxtel

Bericht door Nico378 »

Dat was ook mijn bedoeling , maar dan van RVS .

Allen ik kan de maat niet meer vinden :cry:
Gebruikersavatar
Handyman
500km gereden
500km gereden
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 jun 2006, 20:42
Locatie: Graft

Bericht door Handyman »

14,5 x 12,5.
Plaats reactie