Yamaha RD50M restauratie

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha RD, DT of TY

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor NIX » 08 nov 2015, 14:02

Draai de dikke ringen op de koppelingsas eens om. Moest ik ook doen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10003
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor fs-ael » 08 nov 2015, 16:44

Draai de moer van het krukastandwiel eens aan, en klop met een kunststof hamer op de moer doe dit ook aan de ontstekings kant. Wel met beleid natuurlijk :mrgreen:
Waarschijnlijk voel je nu dat de boel behoorlijk soepeler draait.
Avatar gebruiker
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
 
Berichten: 2071
Geregistreerd: 17 jun 2006, 20:02
Woonplaats: Andel / Ael

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor fizzie » 08 nov 2015, 18:38

Je kunt 2 problemen hebben.
1e idd dat de krukas te ver opgespannen wordt bij aandraaien van het primaire tandwiel.
is idd op te lossen met een tikje aan de onstekingszijde
2e dat de keerring te strak om de bus zit.
Als ik de foto's bekijk is het 2e aan de hand.
Dit komt vaak voor met imi keerringen. Ik heb voor de imi keerring een bus gedraaid die 0.5 mm kleiner is.
Dan loopt die zoals de ori keerring.
Avatar gebruiker
fizzie
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 680
Geregistreerd: 14 sep 2011, 14:37

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor fs-ael » 08 nov 2015, 19:35

Ik dacht aan de 1e optie omdat het probleem er is als de moer vastgezet wordt.

Maar die keerring kan natuurlijk ook :idea:
Avatar gebruiker
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
 
Berichten: 2071
Geregistreerd: 17 jun 2006, 20:02
Woonplaats: Andel / Ael

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor fizzie » 09 nov 2015, 10:35

fs-ael schreef:Ik dacht aan de 1e optie omdat het probleem er is als de moer vastgezet wordt.

Maar die keerring kan natuurlijk ook :idea:

Als de moer los zit draait de bus over de as. blijft dan dus stil staan in de keerring.
Is simpel te zien.
Je ziet in dit geval goed dat de dicht lippen ver om gebogen zijn. De rand waar de veer inzit komt bijna tegen de buitenring van de keerring.
Kortom erg strak.
Dit is ook het geval bij de imi schijf keerringen.
Ook hier heb ik busjes gemaakt die 0,5 mm kleiner zijn
Dr Bob is op het moment proefkonijn. ( met zijn blauw wit project)
Avatar gebruiker
fizzie
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 680
Geregistreerd: 14 sep 2011, 14:37

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor pee67 » 09 nov 2015, 12:46

Krijg je door het afdraaien van de bus (minder gewicht) geen onbalans bij hogere toeren?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 5281
Geregistreerd: 06 jun 2007, 10:19
Woonplaats: Mieldere

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor fizzie » 09 nov 2015, 19:49

pee67 schreef:Krijg je door het afdraaien van de bus (minder gewicht) geen onbalans bij hogere toeren?

Je moet ook niet de bestaande afdraaien.
Gewoon een nieuwe maken. In een opspanning draaien en daarna de vlakken haaks erop slijpen.
Ik heb ook niet gezegd dat het makkelijk is. Als je de juiste machines hebt wel. :prof:
Avatar gebruiker
fizzie
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 680
Geregistreerd: 14 sep 2011, 14:37

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor carrejans » 14 nov 2015, 21:33

Bedankt voor al de reacties!
Het tikken tegen de krukas hielp niet. Ik heb ook de indruk dat de keerring knelt; de bus draait niet mee.
De keerring is van SFK; dacht dat dit een degelijk merk was. Heb hier nog een setje liggen, maar weet niet of dat beter gaat zijn.
Om die bus af te draaien, heb ik het materiaal niet voor, helaas.
Zijn er nog originele te krijgen bij Yamaha?
carrejans
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 14 sep 2007, 18:18
Woonplaats: Koersel

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor carrejans » 14 nov 2015, 21:35

Ik heb hier ook een DT blokje openliggen, en ik zie dat die keerring een stukje dieper zit.
Misschien als ik die van het RD blokje wat dieper krijg, dat die ook minder gaat knellen?
carrejans
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 14 sep 2007, 18:18
Woonplaats: Koersel

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor carrejans » 25 nov 2015, 11:37

Heb de keerring dieper gekregen (net zoals in het voorbeeldblokje). De bus draait terug mee.
Alleen het draait nog altijd redelijk stroef.
Ik ben sinds september avondles motortechnieken aan het volgen, en heb het blokje meegenomen. Leraar dacht dat het waarschijnlijk wel vlotter zal lopen als eventjes loopt. (Soort rodering van keerring)
We zullen het zo een keer proberen dan.

Op naar het volgend probleem.
Het begin van de draad van de krukas aan vliegwiel kant is lichtjes kaduuk. Het lukt me niet om de moer er op te krijgen.
Tips?
Een keer met tapper erdoor? Mn pa heeft wel zo'n setje liggen, maar ik heb er geen ervaring mee. Hoe weet je welke ik moet gebruiken?
carrejans
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 14 sep 2007, 18:18
Woonplaats: Koersel

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor scirocco » 25 nov 2015, 13:21

Moeilijk zo te beoordelen maar je zou het met een vlijl voorzichtig weer een beginnetje proberen te krijgen
Je zal er wel met de hamer of zo hebben op geslagen
Dat tap setje van je vader zal je denk ik tenzij er snij ijzers in zitten met fijne draad niet verder helpen
Avatar gebruiker
scirocco
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 724
Geregistreerd: 28 nov 2010, 14:28
Woonplaats: friesland

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor NIX » 25 nov 2015, 16:59

Draad in model zagen of vijlen. De keerring moet vooral goed geolied op de bus. Warm rubber is zacht, dus dan minder weerstand.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10003
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Yamaha RD50M restauratie

Berichtdoor carrejans » 29 nov 2015, 11:39

Heb het setje van m'n pa bekeken.
Er zit M12x1.5 en M12x1.75.
De draad op de krukas is helaas M12x1.25. :?

Zal proberen met een fijn vijltje.
carrejans
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 14 sep 2007, 18:18
Woonplaats: Koersel

Vorige

Keer terug naar Mijn Yamaha RD/DT/TY

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast