Yamaha TY 50

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha RD, DT of TY

Re: Yamaha TY 50

Berichtdoor GoM!cky » 22 dec 2015, 09:16

Ik zie het liefst zo origineel mogelijk, maar wel leuk dat je er je eigen draai aan geeft :D
Goed bezig! :D
Zijn hele leuke machientjes om mee te rijden vind ik persoonlijk, rij er even graag mee als op mijn FS1.

Greetz, Micky
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden

Berichtdoor kittop » 23 dec 2015, 06:48

GoM!cky schreef:Ik zie het liefst zo origineel mogelijk, maar wel leuk dat je er je eigen draai aan geeft :D
Goed bezig! :D
Zijn hele leuke machientjes om mee te rijden vind ik persoonlijk, rij er even graag mee als op mijn FS1.

Greetz, Micky

De trail hoort naar mijn opinie ook origineel te zijn.
Echter is het de brommer van mijn dochter en is zij heel goed met compromis.
Ook is zij zeer goed met het uitzoeken van wat kan, en wat niet kan.
Zoals het uitzoeken of er RD50mx voorvorkpijpen gestoken kan worden in een kroonstuk van een TY50.
De originele velgen en vorken zijn op, dus moest er wat anders komen.
Origineel is haast niet te doen, plus dat ze de originele velgmaten niet okay vindt en de bijpassende banden lastig is om te vinden.
Kleine specifieke onderdelen moeten een vermogen opbrengen, zoals kunststof voorspatbordje, een bledje op de uitlaat, buddyseat etc, terwijl deze onderdelen vaak in een staat van ontbinding zijn.
Uiteindelijk is ze gegaan voor het budget, en dat waren de velgen, voorvork, gechopte voorspatbord en versnellingsbak van een RD80mx de voorlopige keuze is.
Ook was het een rommeltje hoe Yamaha zijn TY en DT50m's aanbood.
In Nederland zijn 17" velgen gemonteerd geweest, maar in andere landen zijn ook:
19 voor en 17" achter, maar ook 18"voor en 16" achter gemonteerd geweest.
zoek daarbij ook nog eens een paar "juiste" banden.

Zelf heb ik vroeger ook een DT50m gehad waar ik weinig plezier aan gehad heb.
Na 12.000 km en 6 zuigers en ander geneuzel zoals lekkende voorvork etc. was ik hem zat en een ruilde voor een 2F2 waarmee ik 78.000km gereden had totdat hij gejat werd en kwam er een RD50mx waar ik ook nog eens een kleine 30.000km mee gestuurd heb.
Nu rij ik zelf graag op de DT400mx wat je kan vergelijken met een kruising tussen een landbouwtrekker en een bouwlift.
Alles trilt en schud en boven de 90km/h is het net of je de wielen verliest.
M'n XT500 is een stuk minder spartaans, terwijl deze XT bekent staat om zijn spartaansheid.
Maar de DT400 is mijn favoriet, zelfs bij toertochten met 2 decenia's jongere XT's, TT's en XR's in hun habitat.
Image
Image
kittop
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor NIX » 23 dec 2015, 09:14

Supergaaf ding die DT. Ik heb een XT500 waar ik 2x mee naar Zweden ben geweest. En mijn vriendin zat altijd liever bij de XT achterop dan andere motoren waar de passagier haar benen moet opvouwen of te ver naar voren moet steken. Bovendien zit het zadel van een XT erg goed. Beter dan van bijvoorbeeld een XL. En zelfs de wegligging van een XT is super. Ik heb regelmatig de voeten van een passagier aan de grond gereden.
Kijk eerst even in de FAQ.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Berichtdoor kittop » 24 dec 2015, 14:26

Ook hier is de XT500 ver uit favoriet voor tochtjes met 2 personen.
Vooral omdat de XT steppies achter heeft.
Maar m'n dochter heeft (net zoals ik) een zwak voor de DT400 als we niet gezamenlijk rijden.
De DT doet het namelijk nog beter dan de XT bij het betere gooi en smijtwerk, zowel in het terrein als wel in het dorp.
Dit leidt nog wel eens tot jalouzie van de XT.

Image

Alhier: Wannabie DT
kittop
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor GoM!cky » 24 dec 2015, 17:46

Mooi spul man! Zelf heb ik ook nog een XT 500 van 1979.
Heb er een Supertrapp uitlaatje op gezet omdat de originele helaas compleet rot was (ziekte van de XT 500's)

Verder helemaal origineel :D

Image
Image
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden

Berichtdoor kittop » 24 dec 2015, 18:15

Ik blijf een zwak houden voor de 78er en 79er exemplaren.
Ook uw exemplaar ziet er keurig onderhouden uit.
M'n XT had even 9000 km toen ik hem overnam en heeft nog een harde originele uitlaat.
De tank is gerepareerd van de stallingschade (vandaar even de leentank), maar is ook het enige wat er gebeurd is, buiten een nieuwe achterband en olie plus filter.
De laatste die echt gesleuteld heeft aan deze 78er XT was een Jappanner in de fabriek van Yamaha, zelfs de voorband is nog in Japan gemonteerd.

De DT had een uitlaat die letterlijk uit elkaar begon te vallen, en kwam na een toertocht thuis met 7 scheuren en een gat van 5 bij 3 cm.
PST tuning, (Pieter Schmidt) alias Piet Pijp heeft een mooie nieuwe uitlaat gemaakt, die de DT400 naar een hoger level tilde.
De boodschap was:
- karakter DT400 behouden
- meer kracht in het middengebied
- mag geen jankert worden.
Dit is ook precies wat er bij Pieter vandaan kwam.
De DT is "kaal" gemaakt en is het gewicht terug gebracht van 143 kg bedrijfsklaar naar 50kg wieldruk voorband en 65kg wieldruk achterband (115kg)
Je merkt heel goed of je de XT of de DT in de garage aan de kant moet sleuren, maar ook met de krijgstochten in het veld is het heel goed merkbaar.
Vooral als het terrein zwaar wordt, moeten de XT's en TT's en/of hun berijders het afleggen tegenover de minder krachtige DT400 met de helft van hun veerweg.
kittop
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor NIX » 24 dec 2015, 18:43

Ik heb een 76-er, maar ook met Supertrapp. Voorspatboard is een acerbis (heb de ori nog wel) en de vork is denk ik een cm of 5 verhoogd. Achterveren zijn ook een fractie langer. Luchtfilter is een K&N, dat schelde een bak qua vermogen en de sproeier kon meteen een paar maten kleiner. Volgens mij heb ik ook een WB nok erin. Knippers heb ik eraf gehaald.

Mickey, dat achterlicht komt volgens mij ook bij de fietsenmaker vandaan. Niet dat het ori achterlicht zoveel mooier is.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Berichtdoor kittop » 24 dec 2015, 19:35

Image

Een originele achterlicht zit er nog op bij m'n XT.
Alleen heb ik de pinkers gedemonteerd vanwege een actie bij een opname van "echte penoze"
Een Haagenees genaamd Peter van de Berg (niet te verwarren met de voorzitter van de XT/SR500 club) moest omgelegd worden, en de schutter moest bij mij achter op mijn XT springen voor de opname van de Hit-en-Run actie.
Links is van me is de regiseur, rechts op de achtergrond de hoofdrolspeler en links van hem de stand-in voor Peter van de Berg.

Bij het terug zien van de foto, zie ik dat mijn stuur niet origineel is, en de zijpaneelstickers zijn weggehaald. (was ik vergeten)
kittop
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor GoM!cky » 25 dec 2015, 10:22

@NIX: Inderdaad daar heb je gelijk in, ik heb het originele achterlicht hier nog liggen, maar dat vond ik niet zo mooi...Is echt wel zo een grote ronde joekel :D

Ik wil niet moeilijk doen, maar als je open luchtfilters K&N erin gezet hebt, dan hoop ik toch dat je groter bent gegaan met je sproeiers en niet kleiner? :roll:

Greeetz and MERYY X-MAS!!!! :mrgreen:
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden

Berichtdoor NIX » 25 dec 2015, 12:56

Van 270 naar 240. Echt waar. Het ori filter kneep 'm blijkbaar zo dat de luchtstroom veel langzamer ging dan met de K&N. Hij verzoop bigtime nadat ik die erop had gezet. Er zaten toen wel al een snelle nok en supertrapp op. Zo kocht ik hem en ik vond die setup niet logisch.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Berichtdoor hans.m » 26 dec 2015, 13:49

zo'n xt500 of dt400 zou ik ook nog wel willen :lol:
Of een Suzuki ts400 8)
hans.m
1500km gereden
1500km gereden

Vorige