restauratie RD 50 DX 1977

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha RD, DT of TY

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor NIX » 08 aug 2014, 10:58

fastboy schreef:
carrejans schreef:Superknap!!
Het honen van de cilinder mis ik in het lijstje.

neen ,is niet gehoond geweest ,alleen de buitenkant gezandstraald....


Een alu cilinder met nicasiland hoon je doorgaans niet.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10053
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor fastboy » 08 aug 2014, 21:26

deze cilinder heeft een hard chroom wand ....
Avatar gebruiker
fastboy
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 27 apr 2013, 23:19
Woonplaats: houthalen oost limburg B

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor NIX » 08 aug 2014, 23:24

Bij mijn weten hoon je die ook niet.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10053
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor carrejans » 09 aug 2014, 12:31

Hey fastboy,
Rijdt de RD ondertussen al wat vlotter?
carrejans
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 732
Geregistreerd: 14 sep 2007, 18:18
Woonplaats: Koersel

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor Nickvdb » 10 aug 2014, 00:06

Wow! Eerste keer dat ik echt op zo'n RD50 blokje let. Zijn eigelijk echt prachtige motorblokjes!
Avatar gebruiker
Nickvdb
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 349
Geregistreerd: 22 jul 2012, 20:04
Woonplaats: Antwerpen

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor fastboy » 30 aug 2014, 22:55

)) '' Hey fastboy,
de RD ondertussen al wat vlotter?



Hoi carrejans,sorry voor de late antwoord...
Een tijdje geleden heeft een forumgebruiker drbob914 mij een privebericht gestuurd dat er bij hem nog enkele rd50dx cilinders lagen . Heb er 2 meegekregen .Daarvan heb ik één bij Powerseal binnengebracht om deze van een nieuwe laag nikasil te voorzien. de tweede cilinder was ok. De zilvere 77er RD ben ik momenteel aan het roderen. Heb al kleine stukjes rond de blok gereden.
Heb nu ook een model gevonden van 1976 in het blauw met ronde rempot..Heb al de carb gekuist,er zat geen vlotternaald in.
Nieuwe naald erin,de tank ontroest ...benzine erin.... en de top van 80km gehaald na deze wakker gereden te hebben na een 20tal km :D er moet toch meer uit te halen zijn ...achterwiel trilde hevig en koppeling slipte soms.
Deze rd is mechanisch veel beter dan de 77er....deze winter wordt deze afgewerkt.
Je vind hier enkele pics ervan ....
Ga je binnenkort naar wellen ?
Heb je ook al van de VETERAMA beurs in duitsland gehoord ? Daar zou ik ééns naar toe willen gaan in oktober.

Image

Image
Avatar gebruiker
fastboy
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 27 apr 2013, 23:19
Woonplaats: houthalen oost limburg B

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor hans.m » 31 aug 2014, 10:29

leuke RD, zou ik ook nog wel willen :D
Avatar gebruiker
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1684
Geregistreerd: 29 mei 2011, 20:41
Woonplaats: Nijlen, België

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor fastboy » 11 okt 2014, 09:35

Een alu cilinder met nicasiland hoon je doorgaans niet.[/quote]


Hoi, ik ben deze week bij POWERSEAL geweest en ze hebben de 2 cilinders met nikasilwand gehoond.
Deze zijn nu naar de juiste eindmaat gehoond...



Ik ben nu met de restauratie begonnen van de rd50dx 1976....binnenkort plaats ik enkele pics op dit forum.
Avatar gebruiker
fastboy
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 27 apr 2013, 23:19
Woonplaats: houthalen oost limburg B

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor Tombo » 11 okt 2014, 12:18

NIX bedoelt met honen het honen wat je normaal gesproken zou doen bij een gietijzeren cilinder o.i.d. die is vast- of warmgelopen. Dat doen ze niet vaak bij een cilinder met chroom- of nikasilwand (dat laagje is superdun). De juist maatvoering behalen doen ze idd wel door middel van honen.
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17768
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Klootklapperbroek

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor fastboy » 11 okt 2014, 12:28

in andere woorden bedoel je dat nikasil inderdaad gehoond wordt.
De nikasil cilinderwand is van 40.00 naar 40.02 gehoond . :wink:
Avatar gebruiker
fastboy
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 27 apr 2013, 23:19
Woonplaats: houthalen oost limburg B

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor Jeti » 11 okt 2014, 12:36

Zie dat mensen ook vaak 'honen' gebruiken waar 'opboren' wordt bedoeld.
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor fastboy » 11 okt 2014, 17:37

PROCES
• Na ontvangst wordt de cilinder beoordeeld op schade. Deze bevindingen worden vervolgens ingebracht in ons computersysteem, waardoor wij de cilinder gedurende het hele productieproces kunnen volgen.
• Vervolgens wordt de cilinder ontvet en gestraald. De versleten laag wordt chemisch verwijderd.
• De cilinder wordt licht voorgehoond om mogelijke schade goed in beeld te brengen.
• Eventuele schade wordt hersteld door middel van frezen, lassen en kotteren.
• De cilinder wordt onder climate control gemeten en vervolgens wordt berekend hoeveel laag moet worden aangebracht. In het procesbad wordt door middel van een elektrolytisch proces de PowerSeal®coating aangebracht. Dit proces is geheel computergestuurd.
• Nu de cilinder is voorzien van de PowerSeal®coating, moet deze nog op de exacte eindmaat worden gebracht. Nadat de zuiger is gekalibreerd, wordt de cilinder naar de juiste eindmaat gehoond.
• De cilinder wordt vervolgens gereinigd en gaat naar de eindcontrole. Als alles technisch 100 procent in orde is, gaat de cilinder door naar de expeditie.
• Uw cilinder wordt goed beschermd verpakt en vervolgens naar u terug gestuurd.


als u nog twijfelt gelieve contact op te nemen met POWERSEAL :wink:
Avatar gebruiker
fastboy
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 27 apr 2013, 23:19
Woonplaats: houthalen oost limburg B

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor ginofs1 » 11 okt 2014, 23:29

klopt en een giet ijzeren cilinder met een kras er in word geboord/ gehoond naar de volgende kwart maat.
een chroom of nikasil wand kan niet naar de volgende kwart maat geboort/ gehoond worden, deze laag is daar te dun voor.
om een nieuwe wand in zo een cilinder te laten dampen is een dure grap en vaak duurder dan een nieuwe ,, AJh,, cilinder.
als er een nieuwe wand in gedamd is word hij geslepen( gehoond) naar juiste zuiger maat . naderhand kan hij nog een keer gepoetst worden maar een diepe kras is fataal.
Avatar gebruiker
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
 
Berichten: 14447
Geregistreerd: 27 dec 2006, 11:58
Woonplaats: hilversum

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor Jeti » 12 okt 2014, 06:35

Gino, het gaat hier om een RD50dx cilinder. Die zijn niet te verkrijgen, of behoorlijk aan de prijs. Daar is een FS1 cilindertje niets bij.
Dus mooi dat deze methode bestaat om het toch te kunnen blijven rijden. Als je een cilinder hebt gevonden of hij er bij zit ;-)
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Re: restauratie RD 50 DX 1977

Berichtdoor ginofs1 » 12 okt 2014, 13:23

klopt je maar het ging volgens mij over honen en honen. dus naar de volgende kwart maat of het schonen van een chroom wand
Avatar gebruiker
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
 
Berichten: 14447
Geregistreerd: 27 dec 2006, 11:58
Woonplaats: hilversum

VorigeVolgende

Keer terug naar Mijn Yamaha RD/DT/TY

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron