Restauratie DT50MX

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha RD, DT of TY

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor rubberbutt » 25 feb 2016, 21:03

Tsja, zoals jij al zei, nix. Dat asje zit er dus niet bij, dan heb ik niets aan.€ 30 laten betalen voor een "kale"remankerplaat.

Nu wordt de zoektocht al ,moeilijker.
Avatar gebruiker
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 06 feb 2014, 21:21
Woonplaats: Soest

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor pee67 » 25 feb 2016, 21:24

Ik zal morgen eens kijken, maar ik dacht dat ik nog een
NOS km teller aandrijving heb liggen mocht je interesse hebben.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 5281
Geregistreerd: 06 jun 2007, 10:19
Woonplaats: Mieldere

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor 1j5 » 25 feb 2016, 21:39

rubberbutt schreef:Tekst weggevallen, huh ?

Nou ja, ik vroeg of iemand een remankerplaat heeft voor het voorwiel. De voorvorkbussen (
in een ander topic) heb ik gevonden. Iemand op mp.nl verkocht een grote partij onderdelen. de koper had die voorvork bussen niet nodig, dus die zijn voor mij.
Wat betreft die remankerplaat op ebay ? Tsja de verkoper heeft maar 1 foto geplaatst. Hij heeft helaas geen foto gemaakt van de andere kant.
Dus ik weet niet of dat wormwiel asje erin zit. Ik zal die gast nog eens e-mailen.

Hallo heb nog een remanker plaat liggen hier
Avatar gebruiker
1j5
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 842
Geregistreerd: 11 maart 2007, 07:37
Woonplaats: sebaldeburen

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor rubberbutt » 27 feb 2016, 22:31

1j5: Zit daar ook een wormwiel asje voor de km teller in ? Ook 1 die werkt uiteraard..
Avatar gebruiker
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 06 feb 2014, 21:21
Woonplaats: Soest

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor Nozem » 28 feb 2016, 12:22

Avatar gebruiker
Nozem
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 feb 2016, 14:51
Woonplaats: Joure

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor wietsefs1 » 28 feb 2016, 13:10

Die is NOS
wietsefs1
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 09 feb 2008, 21:01
Woonplaats: Opende

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor 1j5 » 28 feb 2016, 16:45

rubberbutt schreef:1j5: Zit daar ook een wormwiel asje voor de km teller in ? Ook 1 die werkt uiteraard..

Ja werkt gewoon hoor :D
Avatar gebruiker
1j5
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 842
Geregistreerd: 11 maart 2007, 07:37
Woonplaats: sebaldeburen

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor rubberbutt » 28 apr 2016, 09:01

Die vorkbussen blijken dus iets dunner te zijn. Het gaat allemaal moeizaam:

Image

Nieuwe balhoofd kogeltjes en lagerschalen:
Image
Image

vorkpoten erin (en ja, ik ben natuurlijk de koplamporen vergeten):
Image

Nu staat het even stil. Moet nog kijken of ik de achterbrug kan herstellen, want er zitten wat gaten in.
Avatar gebruiker
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 06 feb 2014, 21:21
Woonplaats: Soest

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor rubberbutt » 08 mei 2016, 20:15

Het heeft even geduurd, maar ik heb 2 achterbruggen. Desondanks dat het trapsysteem een rot systeem is, wil ik toch deze herstellen.
Veel kruipolie en de crank losrammen..
Even de kruipolie een nachtje laten in werken, en dan weer verder

Image
Avatar gebruiker
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 06 feb 2014, 21:21
Woonplaats: Soest

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor NIX » 08 mei 2016, 21:37

Verhit de brug ook flink, dat gaat absoluut helpen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10002
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor rubberbutt » 15 mei 2016, 17:22

Verhitten was niet nodig. Veel kruipolie en een paar keer met een 5 kg vuistje meppen was voldoende. Gelukkig was niet de hele lengte v/d as vastgeroest, alleen de uiteinden.
Moest daarna wel het aan uiteinde van de as weer netjes rond vijlen, omdat door het meppen er een opstaand kraagje was ontstaan.

Image
Image
Image

Alle onderdelen lijken hetzelfde als bij de FS1. Alleen zit bij de FS1 de crank met tandwiel links, bij de DT rechts, maar ik heb zo'n idee dat de onderdelen uitwisselbaar zijn.
Hoe zit nu eigenlijk dat systeem in elkaar ? Op het koppelingsdeksel zit het heveltje die de "vork" bedient. Op de versn.bak as zit dus een extra fiets tandwiel, en een extra stukje fiets ketting. Niet dat ik het gebruik, maar het leek me wel aardig om het origineel te maken.
Avatar gebruiker
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 06 feb 2014, 21:21
Woonplaats: Soest

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor NIX » 15 mei 2016, 22:22

Tandwiel zit bij beiden links, hoor. Kijk naar een FS1 trapsysteem, je DT heeft hetzelfde. Het is een crime om steeds al die borgveertjes los te moeten halen als de kap eraf moet, trouwens.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10002
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor rubberbutt » 16 mei 2016, 08:55

Hmm, dan heeft de vorige eigenaar het bij verkeerd om gemonteerd :(

Haha, Kittop (gebruiker op het Yamaha DT forum, en sinds kort ook op dit fs1 forum) is er ook geen voorstander van.
quote vanuit dat forum:
---------------------------------quote--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben vreselijk opgelucht met het loslaten van de pedalen door de Nederlandse overheid.
In mijn ogen zijn de constructies gedrochten, en is er vaak ellende mee.
Het vastrotten is inderdaad één van de meest voorkomende eigenschappen van de pedaalsystemen.
Het uithangen van de crankaansluitingen is ook een van de veel voorkomende eigenschappen.
Het systeem kan niet goed het gewicht aan van de berijder, vooral als de berijder op de pedalen gaat staan.
In mijn jeugd heb ik teveel aan deze nutteloze systemen moeten sleutelen, en had daar niet echt voldoening aan.
Dat verschilde uit nieuw nokje tappen op de trapas, demonteren van achterbrug om naar een metaalbedrijf te brengen om de vastgerotte as te laten persen tot aan het uitkoken van het fietskettinkje en het in elkaar frummelen van de schuifconstructie nadat de klipjes losgebroken/sprongen waren.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Avatar gebruiker
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 06 feb 2014, 21:21
Woonplaats: Soest

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor fizzie » 16 mei 2016, 09:54

Trapgedeelte is idd hetzelfde als van fs1.
Zijn alleen zwart gepassifeerd. ( verzinkt)
Ik heb er al enkele grijs laten verzinken. Waren goedkoper dan nos fs1 :)
Avatar gebruiker
fizzie
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 680
Geregistreerd: 14 sep 2011, 14:37

Re: Restauratie DT50MX

Berichtdoor rubberbutt » 12 jan 2017, 14:15

Na lange tijd van niksdoen is de restauratie weer verder gegaan.. Brommer zit bijna in elkaar. 2 grote zaken moeten nog aangepakt worden.
de buddy moet opnieuw bekleed worden,maar de grootste klus is de benzinetank.

Image

Zoals je ziet, een behoorlijk grote deuk. Gelukkig geen diepe knikdeuk. Maar uitdeuken zal moeilijk worden.
Op het motorforum lees je de meest bizarre verhalen van verhitten, direct koelen met koudespray.
Of de methode van spliterwten en vullen met kokend water, of de compressor erop zetten.
Nee dat soort verhalen laat maar...Zelfs gasten die met een glazen trekker (zo'n zuignap ding) denken dat ze de deuk eruit kunnen trekken.

Maar zijn er bedrijven in de provincie Utrecht die dit uit kunnen deuken ? Of moet ik maar eerts ontlakken, dan plamuren en tank naar een autospuitbedrijf brengen ? Dat laatste is natuurlijk wel duur.
Zelf spuiten met een spuitbus wordt nooit zo mooi als origineel.
Ik heb zelf wel een compressor. Maar ja autolak 2k kost al gauw €50 per blik. Harder kopen, blanke lak. Zelf in je garage spuiten waar andere motoren/brommers is ook niet echt fijn. Kun je zelf wel een soort douchecabine maken van plastic, maar het blijft een hoop gedoe..

Heb inmiddels motopaint hogenboom in Nieuwerbrug a/d Rijn en BVT motorpaint in Nieuwegein gevraagd voor een prijsopgave...
Avatar gebruiker
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 06 feb 2014, 21:21
Woonplaats: Soest

VorigeVolgende

Keer terug naar Mijn Yamaha RD/DT/TY

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten