Klap op achterwiel bij remmen.

Alles over de techniek en sleutelen
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door miran72 »

Met de 2f2 , bij het licht aanraken van het rempedaal geeft een klap, een fractie van een seconde kleeft/blokkeert het achterwiel en daarna kan ik weer zeg 15km (stadsverkeer) normaal remmen en rijden. Heb de remblokken achter vervangen ook bij de remankerstang alle speling eruit gehaald. busje waar de splitpen in zit vervangen. en al meerdere keren op m'n knieen met de hand remmen achterwieldraaien etc. maar dan doet ie 't niet. Schrik me elke keer de klere als die weer klapt.
Ik weet het niet meer, zo ingewikkeld is dat remsysteem toch niet .

Iemand iets vergelijkbaars aan de hand gehad?
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 886
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door Dr. Bob »

Ja ik heb iets soortgelijks gehad, bleek dat het gat te ruim was in de remplaat waar het asje doorheen gaat wat de remvoeringen bedient, dat ging dan scheef zitten en draaide niet goed terug. Werd steeds erger, uiteindelijk de remplaat en het asje vervangen.
Niet lullen maar poetsen!
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door miran72 »

ok, ik zal die remplaat en busje zeker aan een nadere inspectie onderwerpen. Eerst maar weer dat heveltje dat de koppelingsstift bedient bekijken had vandaag geen koppeling meer, kreeg ze niet /slecht in de vrijstand moest de hendel steeds verder inknijpen en nu doet ie helemaal niets meer. Denk dat het heveltje weer eens los of verbogen is, al eerder gehad.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 867
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door kittop »

Als de as te veel moet verdraaien om de remblok te bedienen dan zijn de remblokken versleten en dienen ze vervangen te worden.

Indien ze niet versleten zijn:
Meer spanning op de veer van de remstang, Kijk of er niet te veel speling zit tussen de remstang en het rempedaal. Iets meer spanning op de veer van de rempedaal. Afschuren van voering remblok aan de kant waar de remblok "tegen de haren in" (1) draait en polijsten trommel met schuurpapier 400. Beetje vet op het asje bij de montage.

(1) De voering iets afschuren van de remblok aan de kant waar het asje de blok bediend, bij de remblok na het asje komt t.a.v. de draairichting achterwiel. En nadat je dit gedaan hebt de remblok zeer goed ontvetten.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10783
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door NIX »

Ik heb dit alleen maar meegemaakt bij losse remvoeringen en gebroken remschoenen en bij een gebroken gaatje van een remschoenveertje. En natuurlijk de onvolprezen remspiraal. Ik denk dus dat Dr. Bob een terecht na te kijken oorzaak noemt, ook al heb ik met de zooi waar ik soms mee rij, dus ook enigszins uitgeleuterde remasgaten, dit probleem nooit gehad. In elk geval klinkt het als een oplopende remschoen die vastslaat.

Afronden is altijd een goed idee, maar werkt vooral tegen piepen.

Trekken de kleine remschoenveertjes de blokken stevig tegen elkaar aan?

Draait de remas vrij in de ankerplaat?
Kijk eerst even in de FAQ.
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door miran72 »

Dat klappen deed ie al voor dat de remschoenen waren vervangen daarom verving ik de remschoenen, Die remschoenveren die zitten superstrak, maar flink piepen doen ze wel wat overigens wel weer verdwijnt na een aantal kilometers en de volgende dag piepen ze weer net zo hard.
Dat asje op de remplaat met die borg splitpen die draai ik altijd vast is dat wel de bedoeling? Heb daar in bijna 20 jaar nooit over nagedacht, draaide m vast splitpen erin klaar.
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door miran72 »

Nou haal ik 2 dingen door elkaar, je heb de remankerstang die moet goed vastzitten en het asje met de spiebanen en afgeplatte kant die de remschoenen bedient daar was volgens mij allebei niks mis mee maar gaat het nog een keer nakijken. Dat klappen deed ie al met de oude remschoenen de laatste 100 km, maar daar had ik daarvoor al jaren meegereden zonder problemen en zonder piepen.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10783
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door NIX »

Check de remtrommel eens even heel zorgvuldig.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 867
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door kittop »

Bij versleten remblokken heb ik dat wel vaker gehad.
Voordat ik een proefrondje reed op een brommer van een klant, voelde ik eerst of de remmen nogal sponzig aanvoelde.
Dat is vaak al een voorteken dat de blokken versleten waren.
Bij het blokkeren van de achterrem van een FS1 haalde ik met de hak van mijn schoen de rempedaal weer op.
Bij een voorrem was het even wat lastiger en spannender of het voorwiel ging blokkeren of dat je een spontane "stoppie" kreeg.
jack1234
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2019, 10:11

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door jack1234 »

Heb ik ook (soms).
Bij mij is het de as van de middenblok/standaard. Het gat waar de as in zit is versleten en wanneer je dan de eerste keer je rempedaal intrapt schiet deze omhoog in het versleten gat. Want die zit op de zelfde as. Dat geeft een redelijke tik. Makkelijk op te lossen door de as te verwijderen en het gat ff recht vijlen zodat die gelijk omhoog schiet. :)
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door miran72 »

Dan zou je dan met hand kunnen voelen die speling op de bokas gaat ik zeker ook bekijken, het is trouwens een behoorlijk harde tik, beetje ijzer op ijzer klinkt het. Moet ff wachten op een droge avond voordat ik weer kan sleutelen gisteravond was het behoorlijk nat hier in Spijkenisse
jack1234
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2019, 10:11

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door jack1234 »

Ja hij is niet onaardig die tik :D Ik zeg winter klusje om het te verhelpen :P
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10783
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door NIX »

Soms zit er een groef in het vlak van de remschien waar de sleutel ze uit elkaar duwt, Maar daar zou bij nieuwe blokken geen sprake van meoten zijn.

Of de trommel zou zo ruim moeten zijn, dat zelfs bij nieuwe schoenen de sleutel bijna een 3e gedraaid moet worden voor de rem aangrijpt.

Moet de hevel vanuit de ruststand flink naar voren geduwd vóór de rem aangrijpt?
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
chopper62
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2014, 11:14
Locatie: Amsterdam

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door chopper62 »

Afbeelding

Afbeelding

Soms zit de remstang verkeerd om en schiet hij `om de veer heen` als je het rempedaal intrapt.
Ik heb dit zelf een keer gehad en dacht misschien draagt het bij aan de oplossing.
jack1234
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2019, 10:11

Re: Klap op achterwiel bij remmen.

Bericht door jack1234 »

Oke bedankt.
Maar welke van de 2 is nu de goede :roll:
Plaats reactie