Pagina 1 van 3

Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 03 nov 2017, 15:00
door Rop65
Hallo allemaal,

Mijn dochter heeft destijds een fs1 overgenomen met nogal wat elektrische onvolkomenheden, die ik 1 voor 1 voor haar probeer op te lossen. Zo branden de lampjes snel door en de accu werd niet geladen.
Het is best een snelle brommer die behoorlijk wat toeren maakt, dus ik veronderstel dat de capaciteit van de dynamo een stuk groter zal zijn dan wanneer standaard met een bedaard toerental wordt gereden. Maar goed, ik maak er voor haar naar het beste van.

De oude accu was stuk en werd vervangen, waarbij ook een nieuwe NOS gelijkrichter werd gemonteerd. De accu wordt nu bijgeladen. De knippers en toeter doen het prima.
Inmiddels is ook een 6Volt spanningsregelaar in het circuit gebracht waarbij de enkele gele draad ervan, volgens voorschrift op de witte draad die uit het contactslot komt en naar de gelijkrichter gaat, is aangesloten. De lampjes blijven voorlopig heel.

Wat niet meehelpt bij het vinden van oplossingen voor de nog overgebleven foutjes, is het feit dat het hier gaat om een naar een “P-tje” omgebouwde Sheriff. Grootste verandering in de elektrische installatie is de verhuizing van het contactslot van de “stuurkolom” naar de linkerzijkant. Hier is behoorlijk wat knip-en-plakwerk toegepast, waarbij ook het gebruik van 220V huishoudkabel niet werd geschuwd. De kleurcodering is dus niet bepaald duidelijk, maar met wat geduld en goede wil is het wel te volgen aan de hand van combinaties van de elektrische schema’s en de FAQ’s hier op de site (waarvoor mijn dank aan de opstellers/beheerders).

Na deze schema’s geraadpleegd te hebben, kom ik er toch niet helemaal uit.
Wat is er aan de hand?
Twee dingen:
Als de motor draait en ik druk op de toeter, dan geeft ie wel geluid maar het is minder hard dan wanneer de motor stil staat met het contactslot op aan.
Als de motor draait, dan werkt het remlicht niet.
Als de motor stil staat met het contact op aan, dan werkt het remlicht wel.

Een leuk puzzeltje.
Wie het weet mag het zeggen.

Alvast bedankt voor jullie constructieve reacties!

Groetjes,
Rob



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 03 nov 2017, 15:08
door Rop65
Rop65 schreef:Hallo allemaal,

Mijn dochter heeft destijds een fs1 overgenomen met nogal wat elektrische onvolkomenheden, die ik 1 voor 1 voor haar probeer op te lossen. Zo branden de lampjes snel door en de accu werd niet geladen.
Het is best een snelle brommer die behoorlijk wat toeren maakt, dus ik veronderstel dat de capaciteit van de dynamo een stuk groter zal zijn dan wanneer standaard met een bedaard toerental wordt gereden. Maar goed, ik maak er voor haar naar het beste van.

De oude accu was stuk en werd vervangen, waarbij ook een nieuwe NOS gelijkrichter werd gemonteerd. De accu wordt nu bijgeladen. De knippers en toeter doen het prima.
Inmiddels is ook een 6Volt spanningsregelaar in het circuit gebracht waarbij de enkele gele draad ervan, volgens voorschrift op de witte draad die uit het contactslot komt en naar de gelijkrichter gaat, is aangesloten. De lampjes blijven voorlopig heel.

Wat niet meehelpt bij het vinden van oplossingen voor de nog overgebleven foutjes, is het feit dat het hier gaat om een naar een “P-tje” omgebouwde Sheriff. Grootste verandering in de elektrische installatie is de verhuizing van het contactslot van de “stuurkolom” naar de linkerzijkant. Hier is behoorlijk wat knip-en-plakwerk toegepast, waarbij ook het gebruik van 220V huishoudkabel niet werd geschuwd. De kleurcodering is dus niet bepaald duidelijk, maar met wat geduld en goede wil is het wel te volgen aan de hand van combinaties van de elektrische schema’s en de FAQ’s hier op de site (waarvoor mijn dank aan de opstellers/beheerders).

Na deze schema’s geraadpleegd te hebben, kom ik er toch niet helemaal uit.
Wat is er aan de hand?
Twee dingen:
Als de motor draait en ik druk op de toeter, dan geeft ie wel geluid maar het is minder hard dan wanneer de motor stil staat met het contactslot op aan.
Als de motor draait, dan werkt het remlicht niet.
Als de motor stil staat met het contact op aan, dan werkt het remlicht wel.

Een leuk puzzeltje.
Wie het weet mag het zeggen.

Alvast bedankt voor jullie constructieve reacties!

Groetjes,
Rob



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
voor de juristen onder ons: in het geval van de verschillende geluidsniveaus van de toeter, wordt de toeterknop ook daadwerkelijk ingedrukt.
In het geval van het remlicht wordt de remlichtschakelaar geactiveerd door het rempedaal in te trappen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 03 nov 2017, 19:09
door P@trick
Als ik het goed heb, heb ik de toeter op blauw gezet en bruin (op de accu, en doet het dus zonder te starten), alles in de lamp unit. En de draad van de toeter laat ik aarde maken via de buitenkant lamp.
Remlicht zitbij mij ook op het accu circuit, dan werkt dat licht ook met alleen contact aan.

Ik zou er een schema bij pakken en na lopen.

Ik heb zo alle bedrading vernieuwd, van mijn Sheriff.

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 03 nov 2017, 19:47
door NIX
Ik vind het heel moeilijk om hier wat over te zeggen omdat de setup van een sheriff anders is dan van een FS1. Ik zou moeten zien wat de modificaties zijn en dan bepalen of je het electrisch een sheriff laat blijven of er toch een FS1 van maakt.

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 03 nov 2017, 20:34
door Nozem
Draadboompje er in leggen van het type wat er in hoort te zitten lijkt mij stuk fijner werken en kost je de kop niet.
En geeft een stukje meerwaarde aan het geheel i.p.v een warboel met een stroomsnoer van een huishoudelijk apparaat.
Suc6 als je doorgaat met de puzzzzzzzzzzzel :huh:

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 03 nov 2017, 21:47
door pee67
Dit is niet even snel op te lossen zonder precies voor ogen te hebben hoe een en ander
nu precies werkend gemaakt is. Beste lijkt mij iemand met verstand van zaken
ernaar laten kijken. Wellicht iemand van het forum die (redelijk) in de buurt woont.

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 04 nov 2017, 12:35
door Rop65
Allemaal bedankt voor jullie feedback. Er zijn meerdere mogelijkheden dat begrijp ik.

Voor mij is 1 ding duidelijk: hoewel het kleurenschema in de draadboom wordt dan weliswaar niet gevolgd, maar ik heb het nagelopen volgens het elektrisch schema “1p” en fs1 dx en het klopt toch echt qua verbindingen. Het enige niet-standaard component is de spanningsregelaar, maar die is correct aangesloten.

Het lijkt erop dat de door de dynamo opgewekte stroom op de een of andere manier de accustroom verdringt, omdat als de motor draait het remlicht uitgaat en de toeter zachter klinkt
Het is een vreemd fenomeen in ieder geval, waarvan ik me afvroeg of het jullie bekend voorkwam, vandaar.

Een nieuwe draadboom is zeker een mogelijkheid, als het probleem toch in de bedrading zit.
Verder wil ik niemand vermoeien met deze houtje-touwtje-draadboom, omdat het door de afwijkende kleurcodering best ingewikkeld is geworden als je het voor het eerst bekijkt.

Bij bestudering van de elektrische schema’s viel me op dat er wel is voorgesteld om de gele en groene draad van de dynamo met elkaar te verbinden om zo een krachtiger stroom te genereren. Dat leek mij ook wel wat dus die verbinding heb ik ook gemaakt. Het gevolg daarvan was dat het licht het toen helemaal niet meer deed, zodat ik die verbinding weer heb verbroken.
Wellicht zit het probleem in de lichtspoelen; die ga ik eerst nog checken.

Als de spoelen goed functioneren en ik krijg dit probleem niet opgelost, dan vervang ik de draadboom.
Wordt vervolgd......



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 04 nov 2017, 13:14
door NIX
Bij elkaar binden van spoeldraden heeft geen zijn. Het is dezelfde spoel, de groene wordt allen eerder afgetakt. Er is hoe dan ook iets niet goed aangesloten, of iets functioneert verkeerd, anders zou het euvel niet optreden.

Wat ik vermoed is dat alle verlichting bij elkaar zit en het contactslot apart de koplamp direct van de spoel voedt en het achterlicht via de accu. Dat is waarschijnlijk ergens toch weer bij elkaar geknoopt, waardoor er een wisselspanningsbron aan een gelijkspanningsbron geknoopt zit. Dat heb je als er zomaar van alles geprutst zit zonder dat iemand weet wat hij precies doet. Niet jouw schuld, maar je zit gewoon met een erfenis die je zelf zal moeten uitvogelen en oplossen.

Wat ook kan is dat je de gele en groene om moet draaien. Volgens mij geeft de gele van een sheriff ontsteking minder stroom dan de groene. Bij een normale FS1 is dat omgekeerd.

Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 04 nov 2017, 13:30
door Rop65
NIX schreef:Bij elkaar binden van spoeldraden heeft geen zijn. Het is dezelfde spoel, de groene wordt allen eerder afgetakt. Er is hoe dan ook iets niet goed aangesloten, of iets functioneert verkeerd, anders zou het euvel niet optreden.
Ok, dank je wel NIX! In dat geval lijkt de modificatie die in de rubriek Techniek: elektrische schema’s wordt beschreven een broodje aap verhaal.
Daar staat dat het zinvol is om de gele en groene draad te koppelen om de efficiency van het bijladen van de accu te vergroten.

Ik ga m’n zoektocht naar aansluitfouten/defecte componenten voortzetten.
Al met bezorgt dit brommertje mij meer werk dan m’n motorfietsen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 04 nov 2017, 17:40
door NIX
Staat dat samenbinden hier ergens in de FAQ? Dat moet ik direct even de nek omdraaien. Ik heb hier ook al zeker 1000x uitgelegd dat de draden van dezelfde spoel komen.

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 04 nov 2017, 17:42
door Rop65
Ja NIX, het staat op het forum, maar ik kan het alleen zien als ik achter m’n pc zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 04 nov 2017, 18:22
door NIX
Doe eens een link?

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 04 nov 2017, 18:44
door Rop65
NIX schreef:Doe eens een link?
elektra.php" onclick="window.open(this.href);return false;


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 04 nov 2017, 23:52
door NIX
Ik zie het, dat is een mogelijkheid om bij licht uit de accu meer laadstroom te geven. Persoonlijk zou ik dan wel de groene naar de onsteking afkoppelen. Dat is overigens niet wat ik als oorzaak noemde bij jouw probleem.

Re: Elektrisch puzzeltje.

Geplaatst: 04 nov 2017, 23:58
door Rop65
NIX schreef:Ik zie het, dat is een mogelijkheid om bij licht uit de accu meer laadstroom te geven. Persoonlijk zou ik dan wel de groene naar de onsteking afkoppelen. Dat is overigens niet wat ik als oorzaak noemde bij jouw probleem.
Ok NIX, ik snap em. Dat ga ik morgen eens proberen en dan pak ik ook de rest aan.
To be continued....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk