NIX schreef:Waarom pak je niet een gewone FS1 draadboom? Een gebruikte moet misschien iets opgelapt, maar dan klopt het weer gewoon. (Ook al is dat misschien wel te gemakkelijk als het ook moeilijk kan.)
Ondertussen is er hier weer wat werk verzet: het huishouddraad is uit de stroomkring verdwenen en ik heb er andere tellers op gezet en daarvan alvast de bedrading vernieuwd. Ook zit er een nieuwe koplamp op en heb ik de voorste richtingaanwijzers voorzien van een eigen massadraad. Dat gaat dus lekker.
Maar nu viel me een gedachte in die ik graag met dit forum wil delen.
Ter inleiding: De elektrische installaties van mijn motoren (Diversion 600 en 2 FJ1200’s) zijn zo ingericht dat er geen rechtstreekse wisselstroom van de dynamo de draadboom ingaat. In plaats hiervan gaat de wisselspanning via de gelijkrichter/spanningsregelaar als gelijkstroom het circuit in.
Het grote voordeel daarvan is de elektrische stabiliteit in de gelijkstroomkring (weinig verschil in spanning bij wisselend toerental van de motor. De spanningsregelaar vlakt de spanning netjes af en alle componenten blijven heel.
Nu terug naar de fs1:
hier zijn in feite 2 circuits in aangebracht: Wisselspanningcircuit met een dynamo, (met spanningsregelaar indien aanwezig) voor de verlichting van de koplamp, teller(s), het achterlicht en de voeding van de gelijkrichter.
Gelijkspanningcircuit waar de gelijkrichter,, accu, neutraalstandlamp, remlicht, richtingaanwijzers en claxon zijn opgenomen.
Al met al geen ideale situatie omdat het wisselspanningcircuit geen stabiele spanning levert, waardoor met name bij fs1-tjes die veel toeren kunnen draaien, de kans op doorbranden door een te hoge spanning, groot is.
Nu zit ik erover te denken om er 1 gelijkspanningscircuit van te maken, zodat de spanning op de verlichting ook stabiel wordt. In dat geval komt wellicht ook LED-verlichting als betrouwbare vervanger voor de gloeilampen in beeld.
Dit betekent dan wel dat alle door de dynamo opgewekte wisselspanning eerst door de gelijkrichter moet.
Niet onbelangrijk is dat er dan in dat gelijkspanningcircuit veel meer stroom kan worden verbruikt, dan standaard het geval is.
Om overbelasting van dit circuit te voorkomen, lijkt het zonder meer “doorknopen” van beide circuits mij onverstandig.
Nu heb ik hier al veel expert opinions over de elektrische installatie van de fs1 voorbij zien komen en daar hecht ik zeker veel waarde aan.
Daarom mijn vraag aan dit forum of de gelijkrichter in staat is om, bij een in werking zijnde lichtinstallatie, genoeg gelijkgerichte spanning het circuit in kan sturen om te voorkomen dat de accu door de verlichting wordt leeg getrokken.
Stel dat dit niet het geval is, zou het bijzetten van een extra 6Volt gelijkrichter dan soelaas kunnen bieden of werkt dat niet op die manier?
Hebben jullie wellicht ook ideeën over hoe een fs1 met uitsluitend een gelijkspanningcircuit veilig en betrouwbaar te realiseren is?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties.
Alvast bedankt daarvoor.
Rob
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk