Electronische ontsteking

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
Nozem
100km gereden
100km gereden
Berichten: 171
Lid geworden op: 03 feb 2016, 14:51
Locatie: Joure

Re: Electronische ontsteking

Bericht door Nozem »

De patient waar de onsteking nu in zit.
Afbeelding

De grondplaat
Afbeelding

Ontsteking op de grondplaat
Afbeelding

Geplaatst met vliegwiel.
Afbeelding
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Electronische ontsteking

Bericht door opnieuweenfs1 »

Nozem, Bedankt voor het plaatsen van de foto's.

Zoals jullie zien is de ontsteking nu compleet met vliegwiel.
De zelfgemaakte grondplaat is iets verstelbaar gemaakt van +/- 1.6 tot 1,8 mm voor BDP.
Omdat de pulsgever van een Yamaha Mint aan de binnenzijde van het vliegwiel zit
zal de bougie 2 x vonken per omwenteling. Raar idee eigenlijk dat tijdens het spoelen de bougie nogmaals vonkt.
Deze Mint ontsteking wordt in en uitgeschakeld door een verbreekcontact,
bij de standaard fs1 ontsteking gebeurt het in en uitschakelen middels een kortsluitcontact op de contactpunten.
Omdat het bestaande contactslot geen extra schakeling bevat heb ik dus een extra relais gebruikt om dit te omzeilen.
Met een stroboscooplamp wordt de ontsteking zichtbaar gemaakt wanneer de bougie vonkt,
hier valt meteen op hoe stabiel het nu is.
Het is dat de nu gemonteerde cilinder te weinig compressie heeft, maar anders zal het stationair toerental een stuk lager kunnen liggen.
Het gehele circuit is nu in 12 volt uitgevoerd met een spanningsregelaar.
Het gevolg is dat de knipperlichten nu wel goed te zien zijn met 12v en 21 watt.

Tot zo ver even, Ton.
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Re: Electronische ontsteking

Bericht door Laars »

opnieuweenfs1 schreef:Nozem, Bedankt voor het plaatsen van de foto's.

Zoals jullie zien is de ontsteking nu compleet met vliegwiel.
De zelfgemaakte grondplaat is iets verstelbaar gemaakt van +/- 1.6 tot 1,8 mm voor BDP.
Omdat de pulsgever van een Yamaha Mint aan de binnenzijde van het vliegwiel zit
zal de bougie 2 x vonken per omwenteling. Raar idee eigenlijk dat tijdens het spoelen de bougie nogmaals vonkt.
Deze Mint ontsteking wordt in en uitgeschakeld door een verbreekcontact,
bij de standaard fs1 ontsteking gebeurt het in en uitschakelen middels een kortsluitcontact op de contactpunten.
Omdat het bestaande contactslot geen extra schakeling bevat heb ik dus een extra relais gebruikt om dit te omzeilen.
Met een stroboscooplamp wordt de ontsteking zichtbaar gemaakt wanneer de bougie vonkt,
hier valt meteen op hoe stabiel het nu is.
Het is dat de nu gemonteerde cilinder te weinig compressie heeft, maar anders zal het stationair toerental een stuk lager kunnen liggen.
Het gehele circuit is nu in 12 volt uitgevoerd met een spanningsregelaar.
Het gevolg is dat de knipperlichten nu wel goed te zien zijn met 12v en 21 watt.

Tot zo ver even, Ton.
Netjes en bedankt voor het delen
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Electronische ontsteking

Bericht door Tombo »

Mooi werk!
Mooie 3E9 ook :o zo te zien een onversleutelde Duitse?
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Electronische ontsteking

Bericht door ginofs1 »

mooi gedaan
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Electronische ontsteking

Bericht door opnieuweenfs1 »

Ja op de foto een onversleutelde duitse. Hier in nederland is het een 3E9, maar bij de oosterburen is het een 3F2.
Ik heb hem tot nu wel iets aangepast. Het bagagerekje, achterlicht, knipperlichten en buddy zijn eraf.
Nu zijn de gewone knipperbollen uit Nederland erop gezet tezamen met een 3E9 achterlicht en korte buddy.
Dat staat naar mijn idee een stuk mooier dan het bankstel wat erop zat.
Ook heb ik het membraam blok omgebouwd naar een roterende inlaat.
Verder komt straks zijn eigen cilinder (3F2) na het honen er weer op met een 16 mm carb.
Naar verwachting zal de Yamaha rond de 55 km gaan lopen, voor mij een prima snelheid en uiterst betrouwbaar.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Electronische ontsteking

Bericht door opnieuweenfs1 »

Voor degene die zijn fs1 voorzien wil van elektronische ontsteking heeft wellicht iets aan
deze advertentie op marktplaats. https://link.marktplaats.nl/m1319511491" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Electronische ontsteking

Bericht door marco »

Heb je niet veel aan zonder CDI en vliegwiel
Yamaha Sheriff 1981
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Electronische ontsteking

Bericht door opnieuweenfs1 »

bijna elke willekeurige cdi kan er gewoon op. en met een beetje geluk past het standaard vliegwiel er op.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Electronische ontsteking

Bericht door marco »

Yamaha Sheriff 1981
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Electronische ontsteking

Bericht door ginofs1 »

je weet maar nooit
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: Electronische ontsteking

Bericht door rubberbutt »

Zou dit ook op een DT50MX gaan werken ? En als je geen Yamaha Mint vliegwiel heb, maar gewoon de standaard DT50MX vliegwiel, hoe kom ik dan aan de pulsgever ?
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Electronische ontsteking

Bericht door opnieuweenfs1 »

Als je de timing goed doet past dit setje zonder problemen ook op een DT50MX
Naar mijn idee werkt het standaard vliegwiel van jou DT50MX niet met een pulsgever.
Maar een Yamaha mint ontsteking is nog zat te vinden.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Electronische ontsteking

Bericht door NIX »

Volgens mij pakt de pickup de vliegwielnok. Dat doet de MB/MT ontsteking ook. Of in elk geval werkt die in combinatie met een 2RU vliegwiel. Dat vliegwiel is daarbij nodig vanwege de doorsnee.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Electronische ontsteking

Bericht door marco »

NIX schreef:Volgens mij pakt de pickup de vliegwielnok. Dat doet de MB/MT ontsteking ook. Of in elk geval werkt die in combinatie met een 2RU vliegwiel. Dat vliegwiel is daarbij nodig vanwege de doorsnee.
Die werkt op de wisseling van het magneetveld.
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie