Electronische ontsteking

Alles over de techniek en sleutelen

Re: Electronische ontsteking

Berichtdoor Nozem » 16 jun 2018, 23:01

De patient waar de onsteking nu in zit.
Image

De grondplaat
Image

Ontsteking op de grondplaat
Image

Geplaatst met vliegwiel.
Image
Avatar gebruiker
Nozem
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 03 feb 2016, 14:51
Woonplaats: Joure

Re: Electronische ontsteking

Berichtdoor opnieuweenfs1 » 17 jun 2018, 08:42

Nozem, Bedankt voor het plaatsen van de foto's.

Zoals jullie zien is de ontsteking nu compleet met vliegwiel.
De zelfgemaakte grondplaat is iets verstelbaar gemaakt van +/- 1.6 tot 1,8 mm voor BDP.
Omdat de pulsgever van een Yamaha Mint aan de binnenzijde van het vliegwiel zit
zal de bougie 2 x vonken per omwenteling. Raar idee eigenlijk dat tijdens het spoelen de bougie nogmaals vonkt.
Deze Mint ontsteking wordt in en uitgeschakeld door een verbreekcontact,
bij de standaard fs1 ontsteking gebeurt het in en uitschakelen middels een kortsluitcontact op de contactpunten.
Omdat het bestaande contactslot geen extra schakeling bevat heb ik dus een extra relais gebruikt om dit te omzeilen.
Met een stroboscooplamp wordt de ontsteking zichtbaar gemaakt wanneer de bougie vonkt,
hier valt meteen op hoe stabiel het nu is.
Het is dat de nu gemonteerde cilinder te weinig compressie heeft, maar anders zal het stationair toerental een stuk lager kunnen liggen.
Het gehele circuit is nu in 12 volt uitgevoerd met een spanningsregelaar.
Het gevolg is dat de knipperlichten nu wel goed te zien zijn met 12v en 21 watt.

Tot zo ver even, Ton.
opnieuweenfs1
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 19 mei 2018, 16:00

Re: Electronische ontsteking

Berichtdoor Laars » 17 jun 2018, 09:35

opnieuweenfs1 schreef:Nozem, Bedankt voor het plaatsen van de foto's.

Zoals jullie zien is de ontsteking nu compleet met vliegwiel.
De zelfgemaakte grondplaat is iets verstelbaar gemaakt van +/- 1.6 tot 1,8 mm voor BDP.
Omdat de pulsgever van een Yamaha Mint aan de binnenzijde van het vliegwiel zit
zal de bougie 2 x vonken per omwenteling. Raar idee eigenlijk dat tijdens het spoelen de bougie nogmaals vonkt.
Deze Mint ontsteking wordt in en uitgeschakeld door een verbreekcontact,
bij de standaard fs1 ontsteking gebeurt het in en uitschakelen middels een kortsluitcontact op de contactpunten.
Omdat het bestaande contactslot geen extra schakeling bevat heb ik dus een extra relais gebruikt om dit te omzeilen.
Met een stroboscooplamp wordt de ontsteking zichtbaar gemaakt wanneer de bougie vonkt,
hier valt meteen op hoe stabiel het nu is.
Het is dat de nu gemonteerde cilinder te weinig compressie heeft, maar anders zal het stationair toerental een stuk lager kunnen liggen.
Het gehele circuit is nu in 12 volt uitgevoerd met een spanningsregelaar.
Het gevolg is dat de knipperlichten nu wel goed te zien zijn met 12v en 21 watt.

Tot zo ver even, Ton.


Netjes en bedankt voor het delen
1969 blauw wit 5 bak
1978 chroom 60 cc
Avatar gebruiker
Laars
2500km gereden
2500km gereden
 
Berichten: 3741
Geregistreerd: 11 jan 2008, 14:20
Woonplaats: Dordrecht

Re: Electronische ontsteking

Berichtdoor Tombo » 17 jun 2018, 13:12

Mooi werk!
Mooie 3E9 ook :o zo te zien een onversleutelde Duitse?
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17768
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Klootklapperbroek

Re: Electronische ontsteking

Berichtdoor ginofs1 » 17 jun 2018, 20:44

mooi gedaan
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/
Avatar gebruiker
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
 
Berichten: 14447
Geregistreerd: 27 dec 2006, 11:58
Woonplaats: hilversum

Re: Electronische ontsteking

Berichtdoor opnieuweenfs1 » 17 jun 2018, 22:14

Ja op de foto een onversleutelde duitse. Hier in nederland is het een 3E9, maar bij de oosterburen is het een 3F2.
Ik heb hem tot nu wel iets aangepast. Het bagagerekje, achterlicht, knipperlichten en buddy zijn eraf.
Nu zijn de gewone knipperbollen uit Nederland erop gezet tezamen met een 3E9 achterlicht en korte buddy.
Dat staat naar mijn idee een stuk mooier dan het bankstel wat erop zat.
Ook heb ik het membraam blok omgebouwd naar een roterende inlaat.
Verder komt straks zijn eigen cilinder (3F2) na het honen er weer op met een 16 mm carb.
Naar verwachting zal de Yamaha rond de 55 km gaan lopen, voor mij een prima snelheid en uiterst betrouwbaar.
opnieuweenfs1
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 19 mei 2018, 16:00

Vorige

Keer terug naar Techniek en sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten