Pagina 1 van 1

Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 21 aug 2018, 15:36
door opnieuweenfs1
Het komt regelmatig voor zodra je een schijfblok openmaakt dat het rechter rotatiecarter helemaal ingesleten is van de schijf. :(
Daardoor zal een rotatie blok minder rendement hebben als waar het ooit voor bedoelt was.
De spoeling zal ten alle tijden minder goed zijn door deze lekkage.

Om dit op te lossen kan je vaak maar een ding doen en dat is het vervangen van het carterdeksel.
Maar bij navraag zijn deze best prijzig.
Of zou het ook op andere manier kunnen? En naar mijn mening kan dat gewoon.
Hoe dan? ik heb bij het voorbeeld 0,2 mm van het carter afgeschuurd.
Vaak lijkt de slijtage dieper dan het in werkelijkheid is.

Ik heb dit eerst gedaan met grof waterproef schuurpapier korrel 80 en afgewerkt met korrel 400.
Dit alles op een vlaktafel. het is even wat werk, maar het resultaat mag er wezen.

Afbeelding

Zoals het was.


Afbeelding

Elke keer een stukje.


Afbeelding

En nog een stukje.


Afbeelding

En nog een stukje


Afbeelding

En nu alleen nog met korrel 400 nabewerken.

Afbeelding

Eindelijk het eindresultaat


Het gat van het kogellager waar de koppeling op komt is nu wel iets minder diep,
maar naar mijn inziens zal de montageplaat dit wel opvangen, het is slechts 0,2 mm.

Ook zie je bij dit carter dat men met te losse blokbouten heeft gereden, dat zal ik ook nog gaan aanpakken
door het deel vlak te maken. En opnieuw uitvullen met een spacer.
Met een industrielijm kan ik de spacer vast lijmen aan het carter zodat het monteren van blok wat eenvoudiger gaat.
En voortaan de blokbouten goed vast zetten om nog meer ellende te voorkomen.

Ton.

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 21 aug 2018, 22:14
door versador1
Mooi gedaan! Het resultaat mag er inderdaad wezen!

Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 21 aug 2018, 22:29
door marco
Ben je nu niet bang dat de schijf gaat klemmen?

En ik zou dan het smeerkanaaltje voor het lager ook iets dieper maken voor de smering

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 24 aug 2018, 01:29
door fs-ael
Ik zelf wel eens het gedeelte waar de schijfbehuizing zit iets dieper gefreesd op een simpel freesbankje.
daarna een iets dikkere o-ring bij de carburateur en olie ingang gemonteerd, ging prima.

Maar deze oplossing werkt ook denk ik. Op het afdekplaatje bij het lager zal iets spanning op staan denk ik.(zou je nog uit kunnen vullen )
En misschien dat het tussentandwiel naar de kickstarter as wat losser zit. ( maar hier zit een veerring dus dat zal wel meevallen)

Meestal zijn het de 2ru carters die dit probleem hebben.
De oudere carters hebben dit minder erg, of het nou aan het materiaal van het carter ligt of de soort schijf ( bruine of witte ) geen idee.

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 24 aug 2018, 10:36
door opnieuweenfs1
Deze toepassing had ik ook al eerder gedaan en ook op een klein freesbankje.
Dit is ook wel aardig gelukt, maar net niet helemaal, de slijtsporen waren wel heel erg diep.
En ook dit was het bekende 2RU carter. :( :(

Toen ik eerder actief was met de vele Yamaha's, kwam ik dit bij een totale revisie van een echt FS1 blok maar zelden tegen.
En nu even wat anders wat betreft het rotatieblok, wat voor soort inlaatschijf zouden jullie adviseren in combinatie met een F5B cilinder?
Verder een 16 mm carb en een normale snelle uitlaat. Het hoeft niet snel te zijn 65 km top is genoeg, wel zoek ik vooral veel koppel..

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 24 aug 2018, 12:29
door NIX
Een 2RU carter is van zwakker alu, dat weten we eigenlijk allemaal, denk aan de bekende haarscheur bij de aftapplug. Overigens is de afsluiting van de schijf tegen het schijfhuis het belangrijkst in mijn ogen.

Zie het schijventopic. Ik vind de standaard snelle schijf bij een FS1 cilinder met expansiepijp passen. De langzame laat een motortje net wat te langzaam in toeren klimmen. Ik ben juist gek van de langzame cilinders die je iets sneller maakt op de uitlaattiming en dan een schijf geeft die qua timing tussen een snelle en de standaard 2RU in zit. Dat geeft een tractor van een blok dat vanaf stationair power geeft en ook nog wat toeren wil maken, genoeg heeft aan een standaard snelle pijp en met gemak de 1:40 haalt. De meesten van ons hebben niet mer het formaat waarmee ze vroeger hun FS1 reden, dus die hebben bottompower nodig.

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 25 aug 2018, 11:10
door opnieuweenfs1
De huidige setup,
originele witte schijf,
16 mm carburateur met 150 sproeier,
snelle fs1 uitlaat,
cilinder 3F2( aangepast naar F5B) uitlaatpoorthoogte 27 mm.
tandwielen 13-44.
elektronische ontsteking met 1,8 mm voorontsteking.
Max snelheid 65 km met veel toeren, bij overschakelen naar 4 steeds even een dip.
ik ben bang dat een 14 tands tandwiel te zwaar is.

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 26 aug 2018, 14:00
door NIX
Met een iets snellere schijf en iets meer compressie zou een 14T mogelijk moeten zijn als je niet boven de 90kg bent. En ik zie vaak vermogen verloren gaan in droge of versleten kettingen of slechte wiellagers.

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 26 aug 2018, 16:13
door opnieuweenfs1
of zou een membraam beter moeten lopen met deze setup?

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 26 aug 2018, 22:35
door NIX
Niet perse. Ik vind het inlaattraject van een membraam lelijk, dat moet je aanpassen.

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 27 aug 2018, 00:29
door marco
opnieuweenfs1 schreef:of zou een membraam beter moeten lopen met deze setup?
Membraam is altijd goed.

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 27 aug 2018, 00:29
door marco
NIX schreef:Niet perse. Ik vind het inlaattraject van een membraam lelijk, dat moet je aanpassen.
Wat dan?

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 27 aug 2018, 15:02
door NIX
Het cilinderhemd hang enorm in de weg.

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 27 aug 2018, 16:13
door marco
Afzagen

Re: Rotatiecarter als nieuw.

Geplaatst: 27 aug 2018, 19:23
door HotWheels
Afzagen zoals in aanpassen.