Rotatiecarter als nieuw.
Geplaatst: 21 aug 2018, 15:36
Het komt regelmatig voor zodra je een schijfblok openmaakt dat het rechter rotatiecarter helemaal ingesleten is van de schijf.
Daardoor zal een rotatie blok minder rendement hebben als waar het ooit voor bedoelt was.
De spoeling zal ten alle tijden minder goed zijn door deze lekkage.
Om dit op te lossen kan je vaak maar een ding doen en dat is het vervangen van het carterdeksel.
Maar bij navraag zijn deze best prijzig.
Of zou het ook op andere manier kunnen? En naar mijn mening kan dat gewoon.
Hoe dan? ik heb bij het voorbeeld 0,2 mm van het carter afgeschuurd.
Vaak lijkt de slijtage dieper dan het in werkelijkheid is.
Ik heb dit eerst gedaan met grof waterproef schuurpapier korrel 80 en afgewerkt met korrel 400.
Dit alles op een vlaktafel. het is even wat werk, maar het resultaat mag er wezen.
Zoals het was.
Elke keer een stukje.
En nog een stukje.
En nog een stukje
En nu alleen nog met korrel 400 nabewerken.
Eindelijk het eindresultaat
Het gat van het kogellager waar de koppeling op komt is nu wel iets minder diep,
maar naar mijn inziens zal de montageplaat dit wel opvangen, het is slechts 0,2 mm.
Ook zie je bij dit carter dat men met te losse blokbouten heeft gereden, dat zal ik ook nog gaan aanpakken
door het deel vlak te maken. En opnieuw uitvullen met een spacer.
Met een industrielijm kan ik de spacer vast lijmen aan het carter zodat het monteren van blok wat eenvoudiger gaat.
En voortaan de blokbouten goed vast zetten om nog meer ellende te voorkomen.
Ton.
Daardoor zal een rotatie blok minder rendement hebben als waar het ooit voor bedoelt was.
De spoeling zal ten alle tijden minder goed zijn door deze lekkage.
Om dit op te lossen kan je vaak maar een ding doen en dat is het vervangen van het carterdeksel.
Maar bij navraag zijn deze best prijzig.
Of zou het ook op andere manier kunnen? En naar mijn mening kan dat gewoon.
Hoe dan? ik heb bij het voorbeeld 0,2 mm van het carter afgeschuurd.
Vaak lijkt de slijtage dieper dan het in werkelijkheid is.
Ik heb dit eerst gedaan met grof waterproef schuurpapier korrel 80 en afgewerkt met korrel 400.
Dit alles op een vlaktafel. het is even wat werk, maar het resultaat mag er wezen.
Zoals het was.
Elke keer een stukje.
En nog een stukje.
En nog een stukje
En nu alleen nog met korrel 400 nabewerken.
Eindelijk het eindresultaat
Het gat van het kogellager waar de koppeling op komt is nu wel iets minder diep,
maar naar mijn inziens zal de montageplaat dit wel opvangen, het is slechts 0,2 mm.
Ook zie je bij dit carter dat men met te losse blokbouten heeft gereden, dat zal ik ook nog gaan aanpakken
door het deel vlak te maken. En opnieuw uitvullen met een spacer.
Met een industrielijm kan ik de spacer vast lijmen aan het carter zodat het monteren van blok wat eenvoudiger gaat.
En voortaan de blokbouten goed vast zetten om nog meer ellende te voorkomen.
Ton.