Rempompen FS1 DX
Geplaatst: 15 mar 2019, 16:57
Ik wil met deze post enige kennis delen. Zelf ben ik al tijden bezig al mijn rempompen te reviseren, met wisselend resultaat.
Na veel uitzoekwerk kom ik tot de voorzichtige conclusie dat er minimaal 5 verschillende modellen zijn.
Asco 3/8 en 5/8 met rechthoekig reservoir, Nissin 3/8 en 5/8 met rechthoekig reservoir, en de ronde rempot (Asco 5/8).
Maar er schijnen nog meer modellen te zijn; 11/15 heb ik ook voorbij zien komen.
Destijds heb ik 10 pompen door elkaar heen uit elkaar gehaald; doe dat niet na want ik belandde in een complexe puzzel; alles is anders, dus houdt de originele onderdelen bij de desbetreffende pomp.
De Nissin 5/8 rechthoek heeft een diameter van 16mm, de Asco 3/8 14mm.
Andere verschillen:
Nissin 5/8: reservoir is hoger met korte kruiskopschroeven voor het deksel. De diameter van de aansluiting op de rempomp is iets groter dan bij de Asco, zelfde geldt voor de O-ring voor de afdichting tussen de pomp en het reservoir.
Asco 3/8: reservoir is lager met lange schroeven.
Verder zijn er verschillen tussen de deksels, het rubber membraan en het metalen of kunststof frame welk tussen het deksel en het rubber komt
Als het reservoir verwijdert is dan zie je twee gaatjes/kanalen die het reservoir verbinden met de pompkamer, rechts een groot gat (om de pomp te voorzien van remvloeistof) en links een heel klein gaatje, deze opening komt vrij indien de rempomp in de ruststand is en is bedoeld om eventuele drukopbouw in het systeem doordat de vloeistof uitzet bij hogere temperaturen te voorkomen.
Door kalk, ketelsteen, etc zit dit kleine gaatje bijna altijd dicht, hierdoor kan het voertuig spontaan gaan remmen (zwaar lopen) waardoor de zaak nog heter wordt, de vloeistof verder uitzet, op het laatst kan het voorwiel geheel blokkeren.
Openmaken van dit kleine gaatje is lastig omdat het materiaal vaak hard is; het is mij gelukt met een 0,4 mm boortje.
Zover mijn waarneming correct is heeft dit mini gaatje nog een tweede functie; en dat is de pomp te ontluchten als de zaak uit elkaar is geweest.
Ontluchten/op druk brengen van het systeem is, indien de pomp met de juiste onderdelen in elkaar zit, een fluitje van een cent; monteer de pomp op het stuur zonder de remslang aan te sluiten, vul het reservoir tot ongeveer de helft, sluit de opening waar normaal de slang aan komt af met je vinger en haal de remgreep rustig heen en weer, na enkele malen voel je druk op je vingertop en je moet luchtbellen zien die ontwijken via de vloeistof in het reservoir. Sluit nu de slang aan, goed vastzetten en druk de laatste luchtbellen er uit door de greep met kleine slagen te bewegen, de pomp moet nu op druk komen, ga net zo lang door tot er geen luchtbellen meer ontwijken en de pomp keihard is. Let wel: bij mij werkt dit succesvol op een testbrommer waarbij de slang en klauw gevuld zijn met vloeistof, indien het systeem geheel leeg is kan het langer duren of moet er een andere procedure gevolgd worden.
Tot op heden heb ik alle Nissin 5/8 pompen succesvol kunnen reviseren met vervangingssetjes van het merk Tourmax, hetzelfde setje heb ik geprobeerd in een ronde rempot Asco 5/8 met negatief resultaat. Voor deze pomp levert Yamaha nog originele setjes partnr. 1A0W00410000, duur maar werkt zeer goed.
De Asco 3/8 is een probleemgeval, overigens staat er geen 3/8 vermelding op de pomp, op de bovenkant staat het getal 14 (diameter plunjer) onderkant diverse getallen, de ene pomp 12 de andere 11 etc. De tourmax setjes die voor deze pomp geleverd worden doen het bij mij niet of heel slecht, origineel niet meer leverbaar.
De waarschijnlijke oorzaak is dat bij een Asco 3/8 de gaatjes/kanalen op een andere positie zitten dan bij de Nissin 5/8, dit moet corresponderen met de plunjer anders geen werking.
Overigens ben ik al vijf verschillende plunjers tegen gekomen mbt de fs1 rempompen; verschillen in diameter (14 of 16mm), verschil in totale lengte (52 en 55mm) en een verschil in dikte van het eindstuk (waar de greep tegen stuit)
Hierover later meer, het project is nog niet afgerond.
Na veel uitzoekwerk kom ik tot de voorzichtige conclusie dat er minimaal 5 verschillende modellen zijn.
Asco 3/8 en 5/8 met rechthoekig reservoir, Nissin 3/8 en 5/8 met rechthoekig reservoir, en de ronde rempot (Asco 5/8).
Maar er schijnen nog meer modellen te zijn; 11/15 heb ik ook voorbij zien komen.
Destijds heb ik 10 pompen door elkaar heen uit elkaar gehaald; doe dat niet na want ik belandde in een complexe puzzel; alles is anders, dus houdt de originele onderdelen bij de desbetreffende pomp.
De Nissin 5/8 rechthoek heeft een diameter van 16mm, de Asco 3/8 14mm.
Andere verschillen:
Nissin 5/8: reservoir is hoger met korte kruiskopschroeven voor het deksel. De diameter van de aansluiting op de rempomp is iets groter dan bij de Asco, zelfde geldt voor de O-ring voor de afdichting tussen de pomp en het reservoir.
Asco 3/8: reservoir is lager met lange schroeven.
Verder zijn er verschillen tussen de deksels, het rubber membraan en het metalen of kunststof frame welk tussen het deksel en het rubber komt
Als het reservoir verwijdert is dan zie je twee gaatjes/kanalen die het reservoir verbinden met de pompkamer, rechts een groot gat (om de pomp te voorzien van remvloeistof) en links een heel klein gaatje, deze opening komt vrij indien de rempomp in de ruststand is en is bedoeld om eventuele drukopbouw in het systeem doordat de vloeistof uitzet bij hogere temperaturen te voorkomen.
Door kalk, ketelsteen, etc zit dit kleine gaatje bijna altijd dicht, hierdoor kan het voertuig spontaan gaan remmen (zwaar lopen) waardoor de zaak nog heter wordt, de vloeistof verder uitzet, op het laatst kan het voorwiel geheel blokkeren.
Openmaken van dit kleine gaatje is lastig omdat het materiaal vaak hard is; het is mij gelukt met een 0,4 mm boortje.
Zover mijn waarneming correct is heeft dit mini gaatje nog een tweede functie; en dat is de pomp te ontluchten als de zaak uit elkaar is geweest.
Ontluchten/op druk brengen van het systeem is, indien de pomp met de juiste onderdelen in elkaar zit, een fluitje van een cent; monteer de pomp op het stuur zonder de remslang aan te sluiten, vul het reservoir tot ongeveer de helft, sluit de opening waar normaal de slang aan komt af met je vinger en haal de remgreep rustig heen en weer, na enkele malen voel je druk op je vingertop en je moet luchtbellen zien die ontwijken via de vloeistof in het reservoir. Sluit nu de slang aan, goed vastzetten en druk de laatste luchtbellen er uit door de greep met kleine slagen te bewegen, de pomp moet nu op druk komen, ga net zo lang door tot er geen luchtbellen meer ontwijken en de pomp keihard is. Let wel: bij mij werkt dit succesvol op een testbrommer waarbij de slang en klauw gevuld zijn met vloeistof, indien het systeem geheel leeg is kan het langer duren of moet er een andere procedure gevolgd worden.
Tot op heden heb ik alle Nissin 5/8 pompen succesvol kunnen reviseren met vervangingssetjes van het merk Tourmax, hetzelfde setje heb ik geprobeerd in een ronde rempot Asco 5/8 met negatief resultaat. Voor deze pomp levert Yamaha nog originele setjes partnr. 1A0W00410000, duur maar werkt zeer goed.
De Asco 3/8 is een probleemgeval, overigens staat er geen 3/8 vermelding op de pomp, op de bovenkant staat het getal 14 (diameter plunjer) onderkant diverse getallen, de ene pomp 12 de andere 11 etc. De tourmax setjes die voor deze pomp geleverd worden doen het bij mij niet of heel slecht, origineel niet meer leverbaar.
De waarschijnlijke oorzaak is dat bij een Asco 3/8 de gaatjes/kanalen op een andere positie zitten dan bij de Nissin 5/8, dit moet corresponderen met de plunjer anders geen werking.
Overigens ben ik al vijf verschillende plunjers tegen gekomen mbt de fs1 rempompen; verschillen in diameter (14 of 16mm), verschil in totale lengte (52 en 55mm) en een verschil in dikte van het eindstuk (waar de greep tegen stuit)
Hierover later meer, het project is nog niet afgerond.