Rempompen FS1 DX

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Rempompen FS1 DX

Bericht door koppel »

Ik wil met deze post enige kennis delen. Zelf ben ik al tijden bezig al mijn rempompen te reviseren, met wisselend resultaat.

Na veel uitzoekwerk kom ik tot de voorzichtige conclusie dat er minimaal 5 verschillende modellen zijn.

Asco 3/8 en 5/8 met rechthoekig reservoir, Nissin 3/8 en 5/8 met rechthoekig reservoir, en de ronde rempot (Asco 5/8).

Maar er schijnen nog meer modellen te zijn; 11/15 heb ik ook voorbij zien komen.

Destijds heb ik 10 pompen door elkaar heen uit elkaar gehaald; doe dat niet na want ik belandde in een complexe puzzel; alles is anders, dus houdt de originele onderdelen bij de desbetreffende pomp.

De Nissin 5/8 rechthoek heeft een diameter van 16mm, de Asco 3/8 14mm.

Andere verschillen:

Nissin 5/8: reservoir is hoger met korte kruiskopschroeven voor het deksel. De diameter van de aansluiting op de rempomp is iets groter dan bij de Asco, zelfde geldt voor de O-ring voor de afdichting tussen de pomp en het reservoir.

Asco 3/8: reservoir is lager met lange schroeven.

Verder zijn er verschillen tussen de deksels, het rubber membraan en het metalen of kunststof frame welk tussen het deksel en het rubber komt

Als het reservoir verwijdert is dan zie je twee gaatjes/kanalen die het reservoir verbinden met de pompkamer, rechts een groot gat (om de pomp te voorzien van remvloeistof) en links een heel klein gaatje, deze opening komt vrij indien de rempomp in de ruststand is en is bedoeld om eventuele drukopbouw in het systeem doordat de vloeistof uitzet bij hogere temperaturen te voorkomen.

Door kalk, ketelsteen, etc zit dit kleine gaatje bijna altijd dicht, hierdoor kan het voertuig spontaan gaan remmen (zwaar lopen) waardoor de zaak nog heter wordt, de vloeistof verder uitzet, op het laatst kan het voorwiel geheel blokkeren.

Openmaken van dit kleine gaatje is lastig omdat het materiaal vaak hard is; het is mij gelukt met een 0,4 mm boortje.

Zover mijn waarneming correct is heeft dit mini gaatje nog een tweede functie; en dat is de pomp te ontluchten als de zaak uit elkaar is geweest.

Ontluchten/op druk brengen van het systeem is, indien de pomp met de juiste onderdelen in elkaar zit, een fluitje van een cent; monteer de pomp op het stuur zonder de remslang aan te sluiten, vul het reservoir tot ongeveer de helft, sluit de opening waar normaal de slang aan komt af met je vinger en haal de remgreep rustig heen en weer, na enkele malen voel je druk op je vingertop en je moet luchtbellen zien die ontwijken via de vloeistof in het reservoir. Sluit nu de slang aan, goed vastzetten en druk de laatste luchtbellen er uit door de greep met kleine slagen te bewegen, de pomp moet nu op druk komen, ga net zo lang door tot er geen luchtbellen meer ontwijken en de pomp keihard is. Let wel: bij mij werkt dit succesvol op een testbrommer waarbij de slang en klauw gevuld zijn met vloeistof, indien het systeem geheel leeg is kan het langer duren of moet er een andere procedure gevolgd worden.

Tot op heden heb ik alle Nissin 5/8 pompen succesvol kunnen reviseren met vervangingssetjes van het merk Tourmax, hetzelfde setje heb ik geprobeerd in een ronde rempot Asco 5/8 met negatief resultaat. Voor deze pomp levert Yamaha nog originele setjes partnr. 1A0W00410000, duur maar werkt zeer goed.

De Asco 3/8 is een probleemgeval, overigens staat er geen 3/8 vermelding op de pomp, op de bovenkant staat het getal 14 (diameter plunjer) onderkant diverse getallen, de ene pomp 12 de andere 11 etc. De tourmax setjes die voor deze pomp geleverd worden doen het bij mij niet of heel slecht, origineel niet meer leverbaar.

De waarschijnlijke oorzaak is dat bij een Asco 3/8 de gaatjes/kanalen op een andere positie zitten dan bij de Nissin 5/8, dit moet corresponderen met de plunjer anders geen werking.

Overigens ben ik al vijf verschillende plunjers tegen gekomen mbt de fs1 rempompen; verschillen in diameter (14 of 16mm), verschil in totale lengte (52 en 55mm) en een verschil in dikte van het eindstuk (waar de greep tegen stuit)

Hierover later meer, het project is nog niet afgerond.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Rempompen FS1 DX

Bericht door NIX »

Ik zet hem gelijk even in de FAQ erbij.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Rempompen FS1 DX

Bericht door Tombo »

Interessant!
Heb je niet per ongeluk wat rempompen van motorfietsen in je verzameling gehad? Yamaha (en vast wel wat andere Japanse merken) hebben (zo op het oog) dezelfde rempompen ook op motorfietsen gebruikt.
Heb ooit eens een FS1 opgeknapt waar een rempomp van een motorfietsje op zat, remde voor geen meter door de te grote zuigerdiameter
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Rempompen FS1 DX

Bericht door NIX »

En ik heb een ronde rempot opgebouwd met een zuiger die niet blijkt te matchen met de gaatjes. Werkt ook niet.
Kijk eerst even in de FAQ.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: Rempompen FS1 DX

Bericht door koppel »

Update mbt de Asco 14 mm pomp (rechthoekig reservoir).

Na veel getop met deze pomp nu goed resultaat.

Op de gok een origineel setje gekocht (wist niet zeker of dit de juiste set was).

partnr. 535-W0041-00 (1H3-20000-10)

Vandaag gemonteerd; 3 x pompen en keihard.

Waarom doen de Tourmax setjes het niet en origineel wel?

Na meten (is lastig) de volgende getallen:

Het mini-gaatje ligt bij de Asco 14 mm pomp 6 mm naar rechts (richting de greep) tov de Nissin 16 mm pomp.

Plunjerset Tourmax.

Totale lengte 55 mm (minus cup)
Zuiger tot zuiger 32 mm
Drukstift 23 mm
Hoogte voorste cup 7 mm

Plunjerset origineel Yamaha.

Totale lengte 52 mm (minus cup)
Zuiger tot zuiger 31 mm
Drukstift 21 mm
Hoogte voorste cup 5 mm

Overal dus kleine verschillen; de originele drukstift is 2 mm korter, dit zou betekenen dat de vrije slag van de greep 2 mm groter zou worden zonder dat dit enig nut zou hebben. Echter nameten geeft het beeld dat de positie van de borgclip van de Asco 14 mm pomp ook 2 mm naar rechts is tov de Nissin 16 mm pomp.

Dus daar blijkt ook een klein verschil te bestaan (de positie van de groef voor de borgclip).

Alles bij elkaar opgeteld komen we op een verschil van 5 mm terwijl dit 6 mm zou moeten zijn om het mini-gaatje vrij te krijgen.

Het antwoord is simpel; bij de Nissin 16 mm pomp komt er nog een sluitring van 1 mm dik tussen de borgclip en de plunjer, bij de Asco 14 mm pomp stuit de plunjer direkt tegen de borgclip dus zonder ring.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: Rempompen FS1 DX

Bericht door koppel »

correctie; partnr moet zijn : 535-W0041-10

Is een rd50m nummer, zelfde pomp als voor fs1.
Gebruikersavatar
Kees
250km gereden
250km gereden
Berichten: 479
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
Locatie: Doezum

Re: Rempompen FS1 DX

Bericht door Kees »

I love it, when a plan comes together....

Weliswaar geen Rempomp, maar een remklauw eerste type. Na dagen van pielen, inspuiten met WD 40, verhitten, tikken, beuken en gebruik van gepast geweld is het me vanavond gelukt! De complete remklauw in delen uiteen gehaald en alles is heel gebleven.

Op de foto de gebruikte gereedschappen en hulpmiddelen naast een bankschroef, geduld, moed en toeslaan op het juiste moment.

Nu nog alles verder netjes schoonmaken en met nieuw spul reviseren.

Oh ja, met dank aan de FAQ! Daar kun je bijna alles vinden! TOP!

Ik drink er eentje op!

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Groet uut Doezum,
Kees.
Gebruikersavatar
Nozem
100km gereden
100km gereden
Berichten: 171
Lid geworden op: 03 feb 2016, 14:51
Locatie: Joure

Re: Rempompen FS1 DX

Bericht door Nozem »

:cheers: Kees
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: Rempompen FS1 DX

Bericht door koppel »

Voor alle duidelijkheid, ik heb nu een aantal rempompen succesvol gereviseerd met de volgende setjes:

Ronde rempot Asco 5/8 (16mm) revisieset: 1A0-W0041-00 origineel yamaha

Asco 14 mm revisieset: 535-W0041-10 origineel yamaha

Nissin 5/8 (16mm) revisieset: Tourmax 50-2105 MSB-105

Er zijn nog andere rempompen in omloop, zelf heb ik één Nissin 14mm, die is schoongemaakt en weer in elkaar gezet met de oude onderdelen, dus daar kan ik geen informatie over geven mbt onderdeelnummer en/of vervangingsspul.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: Rempompen FS1 DX

Bericht door koppel »

Als laatste (voorlopig):

ik neem aan dat de aanduiding 5/8 staat voor 5/8 deel van één inch, dat komt ongeveer neer op 16 mm. En dat klopt.

3/8 komt niet in de buurt van 14 mm en lijkt mij een broodje aap verhaal, tot op heden ben ik de aanduiding 3/8 op geen enkele rempomp tegengekomen.
Gebruikersavatar
G.Ursem
100km gereden
100km gereden
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 feb 2012, 13:24
Locatie: Obdam

Re: Rempompen FS1 DX

Bericht door G.Ursem »

Ben nu ook bezig de remhendel te reviseren heeft iemand hier plaatjes van welke plunjer en welke volgorde deze er ingezet moet worden
ik heb de originele nog en de nieuwe voor revisie is toch anders gedeelte plunjer is dikker als origineel dus de borgklip past niet
Plaats reactie