Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
BRANKO2002
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2019, 09:34

Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Bericht door BRANKO2002 »

Beste,
Ik ben sedert kort in het bezit van een FS1 van 1986 2RT .... ik woon in Belgïe. De brommer heeft enkele jaren niet gereden maar uitkuisen carburateur heeft wonderen gedaan. Hij rijdt heel goed! Er zijn al een aantal kleine zaken aan vernieuwd; lampje neutraal, klokverlichting,...
We hebben er ook een nieuwe batterij in geplaatst. We hebben gemerkt dat de batterij afloopt en dat enkel bij het contact aan. Als er enkele dagen niet gereden is en je legt het contact aan, dan is er nog veel licht wat helaas niet het geval is als er enkele toertjes mee gereden is.
Ik heb al wat gezocht op het forum oa 'Help m'n lampjes flikken steeds door- gelijkrichter meten'' geschreven door NIX. Heel veel nuttige info te vinden! Ik heb de test gedaan met het testlampje (4 laatste lijnen). Er is geen probleem met de gelijkrichter want die doet perfect zoals beschreven.
Ik vermoed dat er ergens een verlies zit bij ingeschakeld contact. Wat ik ook heb geprobeerd is : massa aan batterij loskoppelen en lampje tussensteken en dit tegen het chassis gehouden -> lampje brandt bij contact aan. Bij contact uit brandt het lampje niet.
Heeft er iemand tips waar we zouden kunnen zoeken... we zijn geen elektrotechneuten dus alle hulp en tips zijn welkom :D
(Gelijkspanning op batterij bij draaiende motor en hoog toerental : +/- 6,1V)
Groeten uit Belgïe,
Branko en Christ
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Bericht door kittop »

6,1 volt laden is weinig.
Check of je remlicht en achterlicht niet omgedraaid is, of dat je remlicht blijft hangen.
BRANKO2002
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2019, 09:34

Re: Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Bericht door BRANKO2002 »

Hallo,

Remlicht is OK. Ik heb eens de oude (kapotte batterij) ingeplaatst en bij draaiende motor (op relatief hoor toerental) wordt er maximum 4,1V gemeten. Veel te weinig dus en is hoogstwaarschijnlijk de lichtspoel defect.... Morgen eens het puntje 'Spoelen meten' geschreven door NIX bekijken en testen :)

Wordt vervolgd.

Uiteraard zijn alle verdere tips welkom!

Groeten,

Branko & Christ
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Bericht door NIX »

1. Meet ook eens met licht aan. Dus de accu meten bij draaiende motor, maar met licht aan en licht uit, dus contactslot op stand 2 en 3.

2. Kijk eens hoeveel prik er op de rode draad staat met de accu los. Niet teveel gas geven, bij een goede spoel brandt meteen alles door. Ook op beide standen. Doet het licht het wel bij draaiende motor?
Kijk eerst even in de FAQ.
BRANKO2002
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2019, 09:34

Re: Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Bericht door BRANKO2002 »

Hallo NIX,
Een aantal zaken heb ik reeds kunnen nazien; zie hieronder antwoorden op uw vragen.
1. Meting is gebeurd met licht aan. Momenteel contactslot (2RT Belgische uitvoering) stand 1 & 2 liggen de lichten aan. Of dit af fabriek zo was, dien ik nog na te zien.
2. Meting op de rode draad met batterij los, dien ik nog te doen. Lichten werken bij draaiende motor maar 'dansen' volgens de gegeven gas :D
Groeten,
Christ
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Bericht door NIX »

Licht hoort alleen op stand 3 te branden (1 is motor uit, 2 is motor aan en toeter, neutraal, remlicht en knippers werken, 3: zie 2 en licht aan. Ik gok een probleem in je contactslot waardoor je licht wel aan is maar de accu geen stroom krijgt.
Kijk eerst even in de FAQ.
BRANKO2002
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2019, 09:34

Re: Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Bericht door BRANKO2002 »

Hallo,
Zonet het contactslot bekeken en daar zal inderdaad het probleem te vinden... Volgens mij nog altijd het originele contactslot en binnenin zagen bepaalde zaken er geoxideerd uit. De koperen contactpuntjes waren ook nogal vettig. Als ik rondkijk op bepaalde sites is de prijs van een contactslot +/- 13€; loont het de moeite om oude contactslot volledig uit elkaar te halen of zal dit problemen blijven geven? Wetende dat ik slechts basiskennis heb van electriciteit :D
Ook heb ik de electrische schema's bekeken van een 2RU en een 2RT en contactslot is voor beide types gelijk.
Groeten,
Christ
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Bericht door NIX »

Gewoon alles schoonmaken en weer invetten met vaseline of dun vet. Let op dat schijf niet 180* verkeerd gemonteerd wordt. Je ori slot is beter dan nieuwe imi.
Kijk eerst even in de FAQ.
BRANKO2002
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2019, 09:34

Re: Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Bericht door BRANKO2002 »

Beste,
Inderdaad! Ori is altijd beter... ik volg uw instructies op en als het niet lukt om één of andere reden dan kunnen we nog altijd ander contactslot steken. Toevallig nergens een foto of beschrijving hoe de schijf correct gemonteerd wordt?
Groeten,
Christ
Gebruikersavatar
Henk7777
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 sep 2019, 17:34
Locatie: Ter Aar

Re: Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Bericht door Henk7777 »

Tip!!!! Neem foto's bij elk dingetje die je uit elkaar haalt..

Henk7777
Henk7777

Yamaha FS1 1969
BMW R1250GS 40year edition 2021
Kawasaki KZ750 ltd 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Batterij loopt af - gelijkrichter OK

Bericht door NIX »

Precies, even opletten als de boel open gaat.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie