Pagina 1 van 2

minder vermogen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019, 15:44
door Skelter94
Hoi allemaal.

Ik ben een jongeman van 25 die al een tijdje in bezit is van een yamaha fs1 2ru.
Ik heb de brommer van mijn pa overgenomen (geruild voor mijn sparta 3v) en erg tevreden mee.
Het meeste sleutelwerk doe ik zelf of vind ik leuk om te leren/proberen. Inmiddels heb ik de onsteking vervangen voor een electronische onsteking. Dat werkt verder perfect. De laatste tijd had ik echter wat gezeur met mijn carburateur. De vlotter bleef maar lekker en de brommer liep steeds slechter. Proberen af te stellen maar dat lukte niet echt meer. Laatst op een brommerbeurs een mooie 2e handse carburateur gevonden voor een leuk prijsje. Goed schoongemaakt en gewoon mijn gasnaald (middelste stand) en oude sproeier overgezet. Qua luchtstelschroef zit ik op ongeveer 1.75 uit. De brommer loopt opzich prima, maar komt naar mijn idee langzamer op toeren. Toen ik de FS1 net kreeg was het echt een fel beestje, naar mijn gevoel kon ik zowat op mn achterwiel wegtrekken, dat mis ik nu. Ik heb geprobeerd om de juiste afstelling te vinden maar ik merk weinig verschil.
Ik heb de carburateur goed gechecked, maar alles leek toch echt in orde. Maar wanneer ik met wat deo op het spruitstuk spuit, valt hij uit. Valse lucht dan?

Setup:
-60 cc cilinder
-Standaard uitlaat (32mm bocht)
-10 mm mikuni carburateur met sproeiermaat 140

Iemand enig idee wat ik nu kan gaan proberen?
Ik hoor het graag!

Mvg Martin

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019, 16:26
door marco
Beter op een 60cc een 16mm monteren

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019, 17:51
door Skelter94
marco schreef:Beter op een 60cc een 16mm monteren


Zal ik daarmee veel vermogen winnen? En dan zal ik wel een originele moeten bestellen, maar die zijn nieuw aardig prijzig.

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019, 19:26
door Tombo
Ik zou kijken of je een 2e handse kan scoren, ze zijn best nog te verkrijgen

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019, 20:00
door Skelter94
Oke, ik zal op zoek gaan. Mocht iemand er nog een hebben liggen, dan hoor ik het graag!

Maar toch blijf ik het dan raar vinden dat hij eerder echt goed liep en nu opeens niet meer?
Iemand enig idee waarom? Recentelijk alleen de bobine vervangen...

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 31 dec 2019, 10:27
door Kees
Misschien moet je de boel ontkolen? Van uitlaat poort tot demper.

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 31 dec 2019, 10:47
door kittop
Check of je grondplaat vast zit en niet iets verdraaid is.
Een FS1 wordt feller als de ontsteking iets vroeger staat.
Bij een bobine heb je niets te zoeken, qua vermogenverlies.
Check of de einddemper schoon is, en de uitlaatpoort vrij van kool.
Als je een te kleine sproeier gemonteerd hebt, wil het wel eens gebeuren dat de cilinder te heet wordt.
Hierdoor kan een zuigerveer vast komen te zitten in de zuiger, waardoor je compressieverlies ontstaat, en dus vermogenverlies.

Van een 16mm word je altijd vrolijker... zowel imi als ori.

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 31 dec 2019, 13:28
door Skelter94
kittop schreef:Check of je grondplaat vast zit en niet iets verdraaid is.
Een FS1 wordt feller als de ontsteking iets vroeger staat.
Bij een bobine heb je niets te zoeken, qua vermogenverlies.
Check of de einddemper schoon is, en de uitlaatpoort vrij van kool.
Als je een te kleine sproeier gemonteerd hebt, wil het wel eens gebeuren dat de cilinder te heet wordt.
Hierdoor kan een zuigerveer vast komen te zitten in de zuiger, waardoor je compressieverlies ontstaat, en dus vermogenverlies.

Van een 16mm word je altijd vrolijker... zowel imi als ori.


Heb de uitlaat er onlangs nog afgehad en kool verwijderd. Was sowieso al weinig te zien, ook in einddemper weinig kool.
Qua onsteking, tja. Na de montage van de elektronische onsteking liep de fs1 zoals ik dat gewend was, fel en krachtig. Dat is langzaam af gaan zakken. Ook qua sproeier etc is er niets veranderd. Maar ik ga opzoek naar een 16mm in de hoop op vooruitgang.

Oh en wat ik laatst ook nog hoorde, dat de ''nieuwe'' brandstof die vanaf oktober wordt gebruikt ook voor problemen kan zorgen. Ik tank normaal gewoon euro95 en die mix ik met 2t olie 1:40. Ik hoorde al dat euro 98 beter zou zijn..

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 31 dec 2019, 14:18
door opnieuweenfs1
Euro 98 is idd wel beter, maar of hij door de nieuwe E5 benzine slechter loopt kan ik me niet voorstellen.
Althans ik heb nergens last van.

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 31 dec 2019, 20:08
door NIX
Kees schreef:Misschien moet je de boel ontkolen? Van uitlaat poort tot demper.


Precies.

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 01 jan 2020, 13:43
door kittop
Skelter94 schreef:
Heb de uitlaat er onlangs nog afgehad en kool verwijderd. Was sowieso al weinig te zien, ook in einddemper weinig kool.
Qua onsteking, tja. Na de montage van de elektronische onsteking liep de fs1 zoals ik dat gewend was, fel en krachtig. Dat is langzaam af gaan zakken. Ook qua sproeier etc is er niets veranderd. Maar ik ga opzoek naar een 16mm in de hoop op vooruitgang.

Oh en wat ik laatst ook nog hoorde, dat de ''nieuwe'' brandstof die vanaf oktober wordt gebruikt ook voor problemen kan zorgen. Ik tank normaal gewoon euro95 en die mix ik met 2t olie 1:40. Ik hoorde al dat euro 98 beter zou zijn..



1 Misschien eerst even kijken naar de grondplaat
2 Pijp loshalen en kijken in de uitaatpoort
3 Bij twijfel 4 cilinderboutjes los en haal het petje los en kijk vanuit de binnenkant naar de poort.
4 Niets te zien? Sleur je cilinder omhoog en controleer de zuigerveren.

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 02 jan 2020, 15:20
door Skelter94
Allereerst iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst.
Vandaag ben ik even met de brommer aan de gang geweest. Carburateur los en opnieuw schoongemaakt. Valt me op dat ik de laatste tijd vaak miniscuul zwart vuil in de benzine zie. Tank vanbinnen maar eens bekeken en begin toch aardig wat roest te zien. Even heel goed geschud met de benzine die erin zat en eruit gegooid. Bij de autozaak een ontroester gehaald, daarmee de boel doorgeschud, leeg laten lopen en nu uitharden.

Ik vroeg aan mijn broer of hij niet nog toevallig een 16mm carburateur had liggen, maar hij keek me stom aan en zij dat die er al op zat. Even nagemeten, en hij bleek gelijk te hebben. Blijkt maar weer hoeveel verstand ik ervan heb....

Ook heb ik een poging gedaan om de uitlaat te bekijken. Maar uiteraard krijg ik weer met geen mogelijkheid de flens los die om het einde zit. Muur en muurvast. Toen maar besloten om de demper te bekijken. Dit zag er goed uit, de openingen waren niet dichtgeslipt van de kool. Wel zag ik behoorlijk wat kool liggen in het laatste stuk van de uitlaat, dit was ook behoorlijk vochtig, kan dit kwaad?

Voor nu wacht ik gewoon tot de tank klaar is en kijk ik dan wel of dit voor verbetering zorgt.

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 03 jan 2020, 13:26
door Skelter94
Tank schoongemaakt en nieuwe verse benzine en hij loopt weer zoals ik hem wil hebben.
Bedankt voor het meedenken allen

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 03 jan 2020, 18:47
door Dr. Bob
Misschien handig om voor 7 euro een sleutel voor de uitlaatwartel aan te schaffen...
https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... ts_id=1414

Re: minder vermogen

BerichtGeplaatst: 04 jan 2020, 23:39
door marco
Ja dat is wel makkelijk.

Dat de uitlaat wat vochtig is aan het einde dat kan met deze temperaturen en lage snelheid.