Kettingspanning

Alles over de techniek en sleutelen

Kettingspanning

Berichtdoor BRANKO2002 » 22 jan 2020, 07:04

Goeiemorgen,
Gisteren nieuw tandwiel en ketting geplaatst op FS1 van 1987. Alles verliep vlot!
Nu heb ik nog een vraagje ivm de kettingspanning; ik wil deze niet te hard maar ook niet te zacht spannen. In het 'Zelf sleutelen' boekje vond ik niet direct iets daarover terug. In een engelstalige werkplaatshandboek vond ik het volgende terug : The chain is in correct adjustment if there is from 5/8 tot 7/8 inch play.
Omgerekend komt dit op 1,58cm à 2,22cm.
Is dit een correcte waarde? Ik zou dit meten vanaf ongeveer het midden (aan de achterbrug)...
Alvast bedankt voor de info.
Vriendelijke groeten,
Christ&Branko
BRANKO2002
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 25 aug 2019, 08:34

Re: Kettingspanning

Berichtdoor opnieuweenfs1 » 22 jan 2020, 08:11

2,2 cm vind ik zelf iets aan de krappe kant. als je achterbrug in veert komt de ketting ook strakker te staan.
kortom het maakt ook uit hoe zwaar je zelf bent. :(
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 19 mei 2018, 16:00

Re: Kettingspanning

Berichtdoor NIX » 22 jan 2020, 12:08

Als je zwaar bent komt hij vanzelf weer los. Maar het gaat inderdaad om het strakste punt als de 3 assen in lijn staan. Zie ook de FAQ als ik me niet vergis. Draai het wiel eens om de onrondheid van de tandwielen te zien. Ook dan mag de ketting niet te strak komen te staan
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10341
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Kettingspanning

Berichtdoor Dr. Bob » 22 jan 2020, 20:48

Zorg ook dat je achterwiel recht staat. Ik meet altijd de voorkant van de velgrand links en rechts vanaf de achterbrug met de achterkant van een schuifmaat.
Als het gelijk is staat je wiel recht in de achterbrug. De streepjes bij de kettingspanners kloppen meestal niet.
Image
Niet lullen maar poetsen!
Avatar gebruiker
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 639
Geregistreerd: 23 dec 2010, 20:26
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kettingspanning

Berichtdoor P@trick » 23 jan 2020, 14:55

Dr. Bob schreef:Zorg ook dat je achterwiel recht staat. Ik meet altijd de voorkant van de velgrand links en rechts vanaf de achterbrug met de achterkant van een schuifmaat.
Als het gelijk is staat je wiel recht in de achterbrug. De streepjes bij de kettingspanners kloppen meestal niet.
Image

Mooie tip! Bedankt! Kan natuurlijk ook. Ik deed het met de afstand van mijn duim ... niet 100 % correct maar het trucje werkte .
P@trick
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 11 feb 2017, 14:14

Re: Kettingspanning

Berichtdoor marco » 23 jan 2020, 16:32

Zit het wiel in het midden van de achterbrug dan?
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22980
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Kettingspanning

Berichtdoor Dr. Bob » 23 jan 2020, 19:00

Jazeker, meet maar na bij de naaf.
Niet lullen maar poetsen!
Avatar gebruiker
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 639
Geregistreerd: 23 dec 2010, 20:26
Woonplaats: Achterhoek


Keer terug naar Techniek en sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten