Extra spoelpoort

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
mzzz
50km gereden
50km gereden
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2007, 14:25

Extra spoelpoort

Bericht door mzzz »

Goedenavond
Heb vroeger een cilinder gehad waar een extra spoelpoort in aangebracht was.nou ja misschien is spoelpoort een te groot woord, het had een zeg maar vingernagelvorm- ook qua grootte- en was een paar mm diep in de cilinderwand.
In de zuiger was dicht onder de zuigerveer aan de inlaatkant een +- 1 cm brede en 3 a 4 mm hoge opening gemaakt.
Moet erbij zeggen dat het een zundapp betrof.
Het was een alu 6,3 pk cilinder die door deze extra spoelmogelijkheid 8.5 pk leverde.
Mijn vraag... heeft iemand al eens iets in die richting geprobeerd?
groet Jan
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Extra spoelpoort

Bericht door Tombo »

Volgens mij bedoel je een blinde (spoel)poort, dat zie je idd vaker bij de Duitse merken (Kreidler/Zundapp). Ik heb nog ergens een FS1 cilinder liggen die 2 van zulke poorten
Hier zie je een voorbeeld van een Kreidler cilinder met 2 blinde poorten die gevoed worden door de zuiger:
https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... 4&start=75" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier (de middelste)
Afbeelding

Zelf heb ik nog ergens een FS1 cilinder liggen met 2 van zulke poorten die gevoed worden door 'blinde' kanalen (dus echt kanalen in de zuigerwand gefreesd)
mzzz
50km gereden
50km gereden
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2007, 14:25

Re: Extra spoelpoort

Bericht door mzzz »

Idd een blinde poort, in mijn geval was het er slechts 1.
Vraag blijft hoe loopt dat en heeft iemand dat al eens uitgeprobeerd.
U gebruikt deze cilinder dus zelf niet, heeft u in het verleden ervaringen met deze cilinder opgedaan?
bedankt voor de snelle reactie Tombo
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Extra spoelpoort

Bericht door Tombo »

Zeg maar 'je' hoor :P
Ik heb deze cilinder ooit is overgenomen van een forumlid. Heb er zelf eigenlijk maar 1x mee gereden en met een normale FS1 is er niet mee te rijeen. De poorten en poort timingen daarvan zijn zo absurd hoog/groot, dat ik verwacht dat je zeker wel een 5-bak nodig hebt met een goed berekende expansie uitlaat en een dikke carburateur wil je er echt plezier van hebben.

Overigens denk ik dat voor normaal straat gebruikt zo'n blinde poort weinig toegevoegde waarde heeft bij een FS1. Een FS1 heeft namelijk al 4 spoelpoorten met spoelkanalen uit het onderblok
Plaats reactie