Imi stuur of verchromen originele stuur

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:34
Locatie: Enschede

Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door Bushmaster »

Het stuur van mij recent aangeschafte 2F2 vertoont nogal wat bladderend chroom.
Nu had ik bij een chroom-bedrijf een prijs gevraagd, €60,00 excl BTW voor het totaal.
Nu zie ik echter ook een nieuw imi stuurtje staan voor €20,00
https://fs1parts.nl/shop/index.php?cPat ... =2a&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat is wijsheid? verschil is wel aanzienlijk vind ik zelf. Zijn die imi sturen slecht(er)?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door Tombo »

Tja, wat is slecht. Ik weet niet precies welk stuur je bedoelt, maar voor 20 euro zal dat wel een stuur zonder spijl zijn. Meestal bij de wat goedkopere sturen zijn de lassen wat lelijker, maar daar heb jij dan geen last van.
Verder zal het chroom mogelijk wat minder 'diep' zijn, maar niet lelijk ofzo (ik heb een paar 'imitatie'/merkloze stuurtjes, maar ze glimmen allemaal net zo hard).
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Re: Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door HotWheels »

Je hebt de hand weten leggen op een blijkbaar in tijd zeer goed bewaard en origineel fs1 exemplaar.
Het zou meer dan zonde zijn om daarop goedkope imi onderdelen te gaan monteren.
Mijn advies, zoek nog even verder op MP, beurzen, fs1 fanaten, edm. of je op die manier niet aan een zgan. ori stuurtje kan komen. En dan is die 20 euro (+verzendkost) ook weggegooid geld geweest.
Heb meer geduld, vroeg of laat komen zo'n ori onderdelen nog voorbij, je huidig stuurtje zal het zolang nog wel prima doen.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door kittop »

Mijn dochter heeft een Duitse Trail wrakje opgeknapt. Daarbij had ze de houding van Maggi.
Namelijk: "Een beetje van mezelf en een beetje van Yamaha"

Het ding is retestrak geworden, maar met een RD80mx voorterrein en wielen een DT50m tankje met Keith Haring stickers en een pasklaar gebeukte FS1 zadel.
Het originele tankje is gerepareerd en origineel gebleven en wordt af en toe op de Trail gezet. Het FS1 zadel is met de loop van tijd vervangen door een kort model Trailzadel. De aluminium wielen zijn inmiddels vervangen door spaakwielen, trailbanden en een dx/RD50m voornaaf. Nu gaat ze naar de volgende stap en wil een motorkentekenplaatje, Dus nu zit er een DT80mx motorblokje onder en heeft ze een uitlaat laten maken door Piet Pijp. (PST tuning)

Mijn DT400 woog 145 kg en weegt nu nog geen 120 kg, daar zijn dus een heleboel onderdelen vanaf gevallen en/of vervangen door lichtere exemplaren.
De DT wordt veelal gebruikt bij oude enduro ritten zoals de Hennorit en is heel fijn om mee te klungelen in de blubber.

Mijn XT500 is geheel origineel en is, behalve het witte spuitwerk, amper gerepareerd.
Wel heb ik het stuur vervangen door een aluminium exemplaar, omdat ik vond dat de trillingen vanaf het stalen exemplaar teveel werden doorgegeven en de zithouding vond ik iets te recht. Het stalen stuur blijft bij de XT in de buurt.

Dit zijn zoal 3 manieren om met een tweewieler om te gaan, maar als een tweewieler een sterke mate origineel is, ben ik wel van mening dat je dat het beste kan blijven houden. Soms zijn er onderdelen slecht verkrijgbaar en/of worden tegen woekerprijzen aangeboden. Maar dan kan je het beste geduld hebben zoals mijn dochter had met haar Trail en iedere keer iets aanschaffen wat op haar pad kwam of haar gegund werd, zoals van het weekend "een 4 plaats koppeling".

Van de XT blijft iedereen af, de laatste die aan de XT serieus gesleuteld had, had spleetogen en is dood of met pensioen. Alleen het hoognodige wordt gedaan, vorig jaar is de 40jarige Bridgestone voorband uiteindelijk vervangen door een Heidenau. Waarbij de achterband vervangen was door een originele Bridgestone en na korte tijd ik de noppen van de zijkant afscheurde na een pittig momentje bij een rotonde ook weer vervangen is door een Heidenau K67. De punten zijn nog nooit vervangen en de carburateur is nooit schoongemaakt. Op de zwarte onderdelen zoals uitlaatschildjes zit wat vliegroest, maar dat hoort erbij is mijn persoonlijke mening.

De DT400 is helemaal los geweest, gestraald, gemoffeld, gespoten, 12v electra zoals een Trailmotor (dus zonder accu), en heleboel niet nuttige dingen zijn weggelaten. Dit is allemaal effectief gedaan om het maar zo bedrijfszeker te maken en eenvoudig schoon te spuiten. Het is met recht een landbouwtrekker.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door kittop »

Ow... ik vergeet nog een paar gemotoriseerde 2 wielers, namelijk een Tomos A35 brommertje.
Dit brommertje werd aangeschaft door mijn dochter nadat ze op internet zag wat een Trail opbrengt, en ze schrok zich rot.
Ze trok de conclusie; "als ik een boodschapje ga doen met de Trail, dan wordt hij zomaar gejat"
Dus er kwam een zwabberTomos bij voor € 150,- die stuk was.
Na een half uur had ze hem lopend, na een uur had ze aan €100,- onderdelen besteld, en 4 dagen later was de Tomos klaar voor gebruik.
Aan het zwabberen heeft ze ook wat gedaan want de achterbrugbussen waren niet alleen schuldig aan zwabberen en heeft ze ook de voorvork vervangen door een steviger exemplaar.
Inmiddels heeft ze ook een Yamaha MT125 staan en de Tomos schuift nu meer naar de achtergrond.
De 2015 MT heeft 40dkm op de teller, maar onderhouden zoals het hoort, en ziet er strak uit.
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Re: Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door scirocco »

Als ik naar de foto’s kijk lijkt dat jij er een 3e9 /2ru stuur op hebt
Ik dacht altijd dat de 2f2 een stuur had met stijl
Tenzij de dx schijfrem een ander stuur gebruikt
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door P@trick »

Ik heb de mijne opgebouwd vanuit verschillende foto’s.

Ook deze folder van dit forum:

http://www.fs1forum.com/folders1978.php

Als je goed kijkt zie je aan het eind van de folder bij uitleg van de schijfrem versie . Geen spijl tussen het stuur.
Iets wat de trommel versie vooraan de folder wel heeft. Kan per land verschillen.
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:34
Locatie: Enschede

Re: Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door Bushmaster »

qua ouderdom ziet het stuur er nu wel uit of ie >40 jaar oud is, zou kunnen kloppen dus.
dank voor jullie input.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door NIX »

Ik zou geen moeite doen voor een stuur zonder spijl. Zet er een spijlstuur op. Die hadden alle 2F2's. Ongeacht hoe een foldermodel erbij stond. 3E9 was de eerste zonder spijl en die werden massaal vervangen en terecht.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door Tombo »

Dat sowieso.
Een (origineel) spijlstuur blijft toch wel het mooiste
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door kittop »

Toen ik een 2F2dx uit de kist trok, viel me gelijk op dat het exemplaar geen tussenstijltje had, omdat ik daaraan trok om de voorvork uit het tempex te krijgen.
De FS1's zaten met z'n tweeën gekruist in een kist zonder voorwiel, stuur, knipperlichten etc. Ik monteerde eerst het stuur om de FS1 uit de kist te kunnen sleuren.
Ik heb toen de folder geraadpleegd en daar stond de FS1dx afgebeeld zonder stijltje.
Ik heb me toen afgevraagd waarom er een stuur zonder spijltje geleverd werd, maar nooit antwoord op gehad.

Persoonlijk deel ik de mening van de rest...
Er hoort gewoon een stuurtje met een spijltje op een FS1en zie ik het als een foutje in Japan.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Imi stuur of verchromen originele stuur

Bericht door P@trick »

Gaat wel het credo van veel liefhebbers mank ;) want blijkbaar is dit wel zo als bedoeld , en dus origineel. Niet dat het mij wat uitmaakt ... ik bouw ze gewoon zoals ik wil en verkoop ze toch niet , na al dat bloed zweet en tranen .
Plaats reactie