2F2 trekt niet bij lage toeren

Alles over de techniek en sleutelen
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Ik reed met afstellen eerst 2-3 km , bougie eruit bekijken, zorg dat je gereedschap en sproeiers bij je hebt . Je kan beter eerst te donker hebben en dat terug werken naar bruin.

En ik merkte eigenlijk gelijk al of er iets mis was met verhouding, dus eerste keer starten als alles erop zit.
Als je echt te rijk staat bijvoorbeeld loopt hij gelijk slecht en trekt niet , verzuipt direct en de bougie is zwart.

Erg voorzichtig zijn, want een vastloper kan. Dus niet direct 20 km rijden. Eerst zorgen dat het beeld van de bougie klopt. Dus zwarte rand rond de bougie, bruin bij ontstekkinspunt.

Als je dat goed hebt kun je naar 8-10 km.

En zorg dat je mengsmering goed klopt, 1:40 is minimaal, 25 milliliter per 1 liter benzine .

Ik zou persoonlijk dit ook niet doen met harde wind.
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Even een updatetje betreft het 2F2 project, zoals ik vanochtend al verteld was, is het spul warmgelopen.

Goed, heel erg jammer, maar het is gebeurt. Nu het volgende, hoe voorkom ik het voor een 2de keer.
Alles was kurk droog binnen in, dus ik denk dat het puur lag aan te arm mengsel.
Ik heb gecontroleerd hoever de luchtschroef stond en die was 1 slag open, al vrij rijk dus volgens mij. De carburateur is hetzelfde als hierboven beschreven, sproeier orgineel klein 170 en verders alles orgineel mikuni 16mm.
Ik snap zelf niet zo goed waarom dat hij dan nog zo arm staat, 170 is toch al behoorlijk toch met 1 slag open lucht? Moet ik nog groter monteren of moet ik iets anders doen? Ik meng altijd 1:40 ruim, zal eerder meer olie zijn dan minder.

Ik heb nu een Z1 cilinder gemonteerd, en de 16mm alleen luchtschroef nog verder dicht gezet (0.5 slag open) om maar te voorkomen dat hij weer te arm loopt. Ik ga hem inrijden volgens de FAQ. Vandaag alleen even buiten laten lopen, bougie er uit gehaald en ook nu vind ik hem nog niet overdreven vet ondanks dat hij veel te rijk zou moeten staan.
Nog even een vraagje, is het beter om met een 10mm in te rijden dan een 16mm? Hij kan met 10mm minder snel te hard maar krijgt dus ook minder olie dan toch? En wat kan ik als sproeier het best monteren in de 10mm? Suggesties voor sproeier in 16mm ook welkom want schijnbaar gaat het nog niet hoe het moet gaan :oops:
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Fotootjes wouden niet mee. Gaf fouten bij posten. Probeer het nu op een andere manier.

Foto's warmgelopen cilinder:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Bougie na eerste keer met nieuwe cilinder en lucht 0.5 open, 1:35 En sproeier 170:
Afbeelding
Foto van mijn Yamahatje 2F2:
Afbeelding
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door NIX »

De luchtschroef is voor het stationair mengsel, niet tegen warmlopen.

Kijk eens of je ontsteking erg vet is.
Kijk eerst even in de FAQ.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Je bougie lijkt erg wit, volgens mij staat het te arm. Bij je electrode mag het wel wat bruiner. Ik rij hier met een veel kleinere sproeier in mijn 2f2, wel met aangepaste gas naald stand , deze zou je een stand lager kunnen doen , dus de naald hoger, meer benzine . Of anders nog 1 maat grotere sproeier, 180 / 190. Dan staat hij ook rijker.

Ik rij hier 10 mm, ik zou persoonlijk voor een 12 mm gaan.
Om heel eerlijk te zijn zou ik zoals je de bougie nu laat zien helemaal niet durven te gaan rijden een stuk. Mss is dit na alleen stationair, dan zou het kunnen.

Maar zoals ik al zei, zet hem wat rijker, liver iets te rijk en dan terug naar juiste bougie kleur dan te arm.
Want anders heb je weer een warm loper te pakken .

lees de faq over de carburateur en afstellen goed! En een boek helpt ook, zelf sleutelen of iets dergelijks , YouTube staat ook wat op!

Tja al doende leer je! Al zou ik vastlopers vermijden.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door kittop »

Met Z1 is een 170 te klein.
Meestal doe ik een 170 in de carburateur bij een F5B
Ga eens naar een 190 en zet desnoods de gasnaald 1 tikkie lager (Clipje één na bovenste)
Mengsmering 1:40 vind ik erg mager, ga eens naar 1:30
Je zuigerwerk ziet er niet al te fraai uit.
Het is leuk met een fanatieke janker te blazen... maar als je te mager rijdt mis je kracht en wordt alles te heet.
Wat voor uitlaat heb je?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Tombo »

1:30 is echt niet nodig hoor, zo loopt de boel alleen maar armer en is de boel echt veel te vet. 1:40 is prima, 1:50 kan ook prima met een goede kwaliteitsolie.
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door scirocco »

Tombo schreef:1:30 is echt niet nodig hoor, zo loopt de boel alleen maar armer en is de boel echt veel te vet. 1:40 is prima, 1:50 kan ook prima met een goede kwaliteitsolie.
1:40 is idd vet zat
Als ik de foto van je kopje zo zie lijkt het mij dat je kopje/koppakking ook heeft gelekt
Gezien de olie resten
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Hoi allemaal,

Ik heb helaas geen grotere orginele kleine sproeier dan 170... mijn vader heeft wel ooit een hoop lange sproeiers gekocht. Ik las dat deze niet overeenkomen met de orginele korte. Had gezien dat kort 180 gelijk was aan 100 lang. Zou ik dan voor dezelfde grote 190 klein 110 of 120 lang pakken? Ik zal de gasnaald aanpassen wat kittop zei.

Sproeiers die ik heb:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Tombo »

Je kan met 190 klein beginnen, je merkt snel zat of de boel dan verzuipt of niet. Mijn ervaring is idd dat een 100 lang sproeier min of meer gelijk is aan een originele 180 kort.
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Bedankt voor je bericht tombo. Ik heb helaas dus geen 190 klein (Zie foto). Welke zal ik dan pakken?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Tombo »

Ah, ik las het verkeerd. Ik zou dan idd 110 lang proberen.
Overigens, de gasnaald doet eigenlijk niks bij vol gas situaties, dat stel je echt af met de hoofdsproeier
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Oké. Ja het is een beetje lastig afstellen volgens de FAQ, ik kan hem natuurlijk niet vol open gaan trekken. Deze Z1 cilinder heeft gisteren voor het eerst gelopen...
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Volgens mij kan je prima even vol gas ,of net vol gas. Maar je zit snel genoeg of je bougie rijker staat hoor , hoef je geen km voor te rijden . De koeling van deze brommers is met rij wind ...

Je merkt ook eigenlijk na starten of de boel oppakt etc , met kwart, met half gas en vol gas. Met half kan hij al verzuipen als de sproeier te groot is of naald te hoog.

Je moet alleen geen KMS gaan rijden, maar een beetje door de straat , wijk, boel loopt niet gelijk vast...

Maar beter iets te rijk dan te arm, en dan terug naar iets armer.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door marco »

Tombo schreef:Je kan met 190 klein beginnen, je merkt snel zat of de boel dan verzuipt of niet. Mijn ervaring is idd dat een 100 lang sproeier min of meer gelijk is aan een originele 180 kort.
180 kort is 110.

Ik kan niet meer zonder Mn sproeier meetsetje.

Die imi sproeiers verschillen soms ook aardig.
Dan kan je blijven afstellen als je alleen maar naar het getal kijkt wat erop staat.
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie