2F2 trekt niet bij lage toeren

Alles over de techniek en sleutelen
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

NIX schreef:Kijk bij die sproeiermaten uit dat we het wel over ori sproeiers hebben, ik gok dat de genoemde kleine maten wel grote doorlaten hebben, anders was deze FS1 allang vastgelopen. Volgens mij zag ik deze vraag ook al op FB langskomen. In de eerste plaats hebben we het over een 50cc FS1 cilinder. Mijn minst favoriete cilinder. In de 2e plaats ben ik ook benieuwd naar de staat van de zuiger, veren en cilinder. en hoe vol alles met kool zit. Geen 2 FS1 cilinders zijn bovendien gelijk. Het is bijna allemaal imi.
Ik heb vandaag heel de carburateur uit elkaar gehaald en alles geïnspecteerd. Dit is in overeenstemming met een ander topic. Het volgende is gemonteerd in de mikuni 16mm:

• Orginele sproeier kort 170
• Orginele Gasnaald 3G9 (middelste stand)
• Orginele gasschuif 1.5
Op al deze delen is het vierkante mikuni logo te vinden.

Het membraan heb ik terug met kruiskopjes vastgezet. Eerst had ik deze bouten vervangen door inbus, zag op dit forum dat dit nog wel eens valse lucht kon veroorzaken. Nu dus mooie grote kruiskoppen.
Sproeier vergroot naar orgineel kort 170 (ipv orgineel kort 160), helaas geen verschil.

Het enige wat nu nog gaande kan zijn betreft inlaat is valse lucht denk ik, weet alleen niet zo goed waar dat kan zijn. Misschien de koppeling van membraan naar carburateur.

Ik heb even door onze verzameling cillinders gekeken, allemaal FS1 waarbij bij sommige 49cc onderaan de uitlaatring staat en één 2F2 cillinder waarbij op een koelvin 49cc staat, ook dit is dus geen orginele denk ik :cry: .

Komende week de cillinder maar eens demonteren en kijken hoe het er bij staat. Misschien dat ik er eerst nog een andere uitlaat onder hang, al denk ik dat dit weinig zal helpen. Met een dichtgekoolde uitlaat kan hij geen 68 neem ik aan. In de tussentijd opzoek gaan naar een orginele cillinder. Even nog een kort vraagje, TUF 178 staat toch gewoon op een koelrib, net als het type cillinder (FS1, 2F2, etc)?
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Vandaag de cillinder er afgehaald. Zoals bekend, is het geen orginele. Zie onderstaande foto's over de staat van het geheel.
https://ibb.co/Qm3dd18" onclick="window.open(this.href);return false;
https://ibb.co/kHHvb53" onclick="window.open(this.href);return false;
https://ibb.co/XDpkfNv" onclick="window.open(this.href);return false;
https://ibb.co/fkLLc79" onclick="window.open(this.href);return false;"
https://ibb.co/zbX8zyp" onclick="window.open(this.href);return false;"
https://ibb.co/FqX4g7q" onclick="window.open(this.href);return false;"

Deze orginele 2F2 cillinder heb ik nog gevonden. Is volgens mij wel aan gevijld. Is dat erg? Hij moet sowieso gehoond worden, zitten strepen en roest in. Maar nog de moeite?
https://ibb.co/wRNHpDz" onclick="window.open(this.href);return false;"
https://ibb.co/Lv4x5Mf" onclick="window.open(this.href);return false;"
https://ibb.co/KjY4Vzz" onclick="window.open(this.href);return false;"

Van de week een andere imitatie cillinder erop zetten (de enige die ik nog zo heb liggen dat hij gelijk overgezet kan worden). Die cillinder heeft al een tijdje op mijn vaders brommer gestaan en liep best aardig. Kan ik het mooi testen.

Alvast weer super bedankt voor jullie reacties, als 19 jarig guppie leer ik er ontzettend veel van :wink:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door NIX »

Die FS1 is niet de mooiste (lage spoeltiming) en je pakking mag wel eens bijgesneden, nu zit ie gewoon in de weg. De 2F2 is eigenlijk niet bewerkt in de zin dat de uitlaatpoort is uitgevijld. Het werk aan de bovenste spoelers is verwaarloosbaar.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door kittop »

Wat doet een DT/RD/TY zuiger in die FS1?
Maak eerst die eerste cilinder mooi schoon waar de oude voetpaking zit
Monteer een passende pakking.
maak de cilinderwand schoon met wat staalwol en olie,
Maak de uitlaatpoort vrij van koolaanslag en demonteer die DT/RD/TY zuiger
en vervang hem voor .97 of .98 FS1 zuiger.
Je kan de veren van de huidige RD zuiger controleren door deze los in de cilinder te plaatsen en kijken wat de opening van de slotjes zijn.
Indien die niet te groot van opening is (max een milimeter) dan kan je de huidige zuigerveren monteren op een FS1 zuiger.
Anders monteer je ook nieuwe zuigerveren.
Zet de cilinderwand in de tweetaktolie voordat je de boel weer gaat monteren.
Ik ben benieuwd wat dan je brommer doet.
Succes
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Goede avond allemaal,

De andere imitatie cilinder gemonteerd. Deze heeft op mijn vaders brommer gestaan en reedt best goed. Nu staat hij op mijn 2F2 en hij trekt een heel stuk beter. Ik heb nog niet verder dan half gas gereden om hem even te laten wennen. Komende 100 km maar even rustig aan denk ik.
Deze cilinder heeft echter het probleem dat hij niet mooi stationair wilt lopen :? . Toch nog is wat beter afstellen. Ik weet niet precies meer hoever de luchtschroef is losgedraait maar ik gok rond 1.25. Als ik hem verder deed open was hij helemaal niet meer stationair te krijgen en kwam het bwoooop geluid weer en viel tie weg.

Bougie ziet er nu zo uit. Naar mijn mening nog vrij ligt.
Afbeelding

Carburateur is hetzelfde als in bericht hiervoor.
Alvast weer bedankt voor het meedenken!
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door P@trick »

Bougie ziet er best aardig uit hoor.

Ik zou even de FAQ doornemen van de carburateur. Lucht afstellen , je moet de schroef boven op niet meer mee laten doen , dus eerst helemaal in, daarna je luchtstel schroef op je carburateur aan de zijkant iedere keer met kwart uitdraaien tot dat hij niet meer hoger in de toeren gaat. Daarna boven op terug draaien. Zou die stationair moeten gaan draaien. Zo heb ik ze afgesteld .
Gebruikersavatar
jimf98
500km gereden
500km gereden
Berichten: 896
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:23
Locatie: Amsterdam

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door jimf98 »

Bougie hoef je nog niet te checken als je alleen maar met half gas rijdt. Je bougie check je na een tijd vol gas.
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Vandaag nog even ritje gereden. Rijdt heerlijk. Stationair nog steeds niet al te best maar ook dat zou zo maar eens te wijten zijn aan deze imi cilinder. Ik hoor bij gas los wel een tikkend geluid uit de motor komen, heb verhalen hier gelezen over tikkende zuigerveren, zo dat kunnen?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door marco »

Kan goed rammelende zuigerveren zijn
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door kittop »

Rene2f2 schreef:Vandaag nog even ritje gereden. Rijdt heerlijk. Stationair nog steeds niet al te best maar ook dat zou zo maar eens te wijten zijn aan deze imi cilinder. Ik hoor bij gas los wel een tikkend geluid uit de motor komen, heb verhalen hier gelezen over tikkende zuigerveren, zo dat kunnen?

Rij je dan nog steeds met een verkeerde zuiger?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Tombo »

Als die RD zuiger de goede zuigerspeling heeft maakt het niks uit, die gaten voegen niks toe (zowel positief als negatief) bij een FS1.

Rammelende zuigerveren kan prima trouwens, ik denk dat 90% van de FS1's daar last van hebben :P
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

kittop schreef:
Rene2f2 schreef:Vandaag nog even ritje gereden. Rijdt heerlijk. Stationair nog steeds niet al te best maar ook dat zou zo maar eens te wijten zijn aan deze imi cilinder. Ik hoor bij gas los wel een tikkend geluid uit de motor komen, heb verhalen hier gelezen over tikkende zuigerveren, zo dat kunnen?

Rij je dan nog steeds met een verkeerde zuiger?
Nee bij deze cilinder zat aan andere, volledig dichte zuiger in.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door NIX »

Die zuiger boeit niet. Alleen omgekeerd werkt niet, dus een FS1 zuiger in een RD/DT cilinder.
Kijk eerst even in de FAQ.
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door wiebo »

NIX schreef:Die zuiger boeit niet. Alleen omgekeerd werkt niet, dus een FS1 zuiger in een RD/DT cilinder.
Dat werkt idd voor geen meter. Dat is me tich jaren geleden overkomen. Niet meer vooruit te branden.
Rene2f2
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:40

Re: 2F2 trekt niet bij lage toeren

Bericht door Rene2f2 »

Goedemorgen,

Of ja goed... gisteren weer een lekker eindje weesten touren met de 2F2 maar dit liep anders dan verwacht :( .
Op de terug weg begon hij ineens heel hard te rammelen en ratelen, ik druk de koppeling in en klaar was het.
Ik heb nog niks open gehad maar het is sowieso een warmloper geweest, en dat terwijl ik echt niet gek heb gedaan met gas geven. Eigenlijk voornamelijk 40 a 45 reden, soms wat langzamer soms iets sneller, maar niet boven 50.
Ik had in de tank expres extra 2 takt olie gedaan zodat hij 1:40 gesmeerd is, mocht niet helpen.
Bougie was ook aardig droog, toch te arm afgesteld (foto volgt) denk ik. Er zit nog steeds 170 in, das toch behoorlijk.
Ik vind het echt erg jammer, reed zo lekker...
Gelukkig heeft mijn vader nog een Z1 cilinder en zuiger liggen, die na mijn tentamens van deze week maar eens monteren.
Zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten zodat ik niet nog een keer hoef te duwen (terwijl er noodweer opkomst is :lol: ) ?

Alvast bedankt weer en een fijn weekend!
Plaats reactie