Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Roel Kraaij
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06

Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Bericht door Roel Kraaij »

Beste allemaal,

Vanwege de schitterende (las)vonken tussen de contactpunten van mijn 2RU, heb ik de condensator vervangen. Bij hoge toerentallen liep de brommer namelijk erg slecht (misfire) en dat hoopte ik hiermee op te lossen.
De oude condensator is er één met een enkele draad naar de kabelboom en een losse draad vanaf de contactpunten naar de kabelboom. Nu heb ik een nieuwe originele FS1 condensator besteld, met twee draden vanuit de condensator naar de contactpunten en de kabelboom (niet op de massa). Deze heb ik aangesloten, maar nu werkt er niets meer. Ontsteking werkt niet, verlichting werkt niet enz. Als ik de acculader aansluit, werkt de verlichting wel, maar de ontsteking nog steeds niet. Iemand een idee waar het is mis gegaan? Na wat meten kom ik tot de conclusie dat de bobine, ontstekingsspoel en contactpunten goed zijn.

Ps; bestaan er verschillen in condensatoren voor de FS1 en het specifieke 2RU model?
Laatst gewijzigd door Roel Kraaij op 29 mei 2020, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Re: Ontsteking FS1 2RU

Bericht door scirocco »

Neem aan dat het opnieuw gesoldeerd hebt en iets van een krimphoesje er om heen hebt gezet ??
Zo dat het nergens contact maakt
Ook niets vergeten met het monteren van het contact punt zo’n wit stukje plastic of zo
Roel Kraaij
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06

Re: Ontsteking FS1 2RU

Bericht door Roel Kraaij »

Ik heb inderdaad opnieuw gesoldeerd en een krimphoesje om de verbinding gedaan. De witte stukjes plastic bij de puntjes zitten ook gemonteerd zoals dat zou moeten
BRAJAN
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:48

Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Bericht door BRAJAN »

Voor de 2RU zijn speciale condensatoren met een draad. FS1part heeft ze. Vorig jaar heb ik ook een nieuwe geplaatst op mijn RU en die werkt prima.
https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... 177c131c0c" onclick="window.open(this.href);return false;
Roel Kraaij
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06

Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Bericht door Roel Kraaij »

Voor zover ik weet heeft iedere FS1 condensator een draad. Vandaag nog eens de ontsteking los gehaald en nog steeds werkt er niets van de elektronica. Echter op het moment dat ik de acculader aansluit komt één en ander weer tot leven, behalve de ontsteking. Die vonkt niet, ongeacht of de acculader aangesloten is of niet.

Dit probleem is volgens mij niet te wijten aan de condensator, maar ik weet ook niet goed waar ik het anders zou moeten zoeken..
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Bericht door pee67 »

Misschien even de FAQ checken daar wordt dit euvel uitgelegd.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Bericht door HotWheels »

Roel Kraaij schreef:Voor zover ik weet heeft iedere FS1 condensator een draad...
Die veronderstelling klopt al niet.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Bericht door kittop »

Ontsteking en verlichting staan los van elkaar, dus als beide een probleem hebben dan heb je 2 problemen.

Het gebeurt snel dat je een kabeltje afknelt bij het monteren van je ontsteking.
Ook wil het wel eens gebeuren dat het vliegwiel aanloopt op het kabeltje van de contactpunten oid.
Gewoon vliegwiel loshalen en kijken of er niets bekneld is of aangelopen.

Indien niet, andere condensator monteren... Misschien een fabrieksfoutje.
Roel Kraaij
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06

Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Bericht door Roel Kraaij »

kittop schreef:Ontsteking en verlichting staan los van elkaar, dus als beide een probleem hebben dan heb je 2 problemen.
Dat blijkt te kloppen. Ten eerste heeft een nieuwe accu geholpen voor de verlichting e.d. Daarbij was de isolatie van de zwart witte draad licht beschadigd onder het klemmetje waarmee deze op het vliegwiel geschroefd zit. Hierdoor staat de ontstekingsspoel, condensator en puntjes in verbinding met de massa. Ik ben echter aan het meten geweest met de multimeter, terwijl ik het klemmetje losgeschroefd had.

Maar inmiddels snort de FS1 weer vrolijk rond, dus iedereen bedankt voor het meedenken! :D
Roel Kraaij
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06

Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Bericht door Roel Kraaij »

HotWheels schreef:
Roel Kraaij schreef:Voor zover ik weet heeft iedere FS1 condensator een draad...
Die veronderstelling klopt al niet.
Het oude type condensator heeft inderdaad geen draden. Echter lijkt een discussie over de verschillende typen condensatoren mij niet erg interessant :wink:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Bericht door NIX »

Mij wel en geloof me ze zijn allemaal hetzelfde. Die met 2 draden hebben de draden op hetzelfde punt zitten.
Kijk eerst even in de FAQ.
Roel Kraaij
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06

Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Bericht door Roel Kraaij »

NIX schreef:Mij wel en geloof me ze zijn allemaal hetzelfde. Die met 2 draden hebben de draden op hetzelfde punt zitten.
Is de weerstand ook hetzelfde? Volgens de ontsteking pagina is er een oud type van 3 MΩ en een nieuwer type van 5 MΩ.
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator

Bericht door HotWheels »

De waarde van een condensator wordt niet uitgedrukt in ohm maar in farad.
Overigens heb je het goed dat de condensator van een 5 bak Hitachi ontsteking geen aansluitdraad heeft. Geen discussie, enkel duidelijkheid.
Plaats reactie