RD50 start niet
Geplaatst: 10 jun 2020, 16:06
Tijdje geleden Yamaha RD5 gekocht voor mijn zoon: mooi, maar startte niet.
Van alles vervangen: carburator, zuiger, batterij, bougie, bougiekabel, spoel. Ontsteking was reeds nagelnieuw.
Na eindeloos véééél kicken kwam het ding dan plots toch om onverklaarbare reden tot tot leven. Carburator netjes afgesteld en zelfs testrit gemaakt: hij reed!! Motortje draaide als een tierelier. Champagne open en binnen half uur nog soldaat gemaakt.
Na enkele maanden stilstand opnieuw gestart: 2x kicken en hup: draaide opnieuw als een tierelier. Maar na 10tal minuten kwam opnieuw een einde aan het feest : viel hortend en stotend stil. Opnieuw honderden keren kicken: geen leven meer in de brouwerij. Waarom gaat eensklaps zijn licht finaal uit? Compressie OK, er is benzine, er is lucht, bougie vonkt op juiste moment... maar hij doet het niet meer. Even mysterieus als hij tot leven kwam geeft-ie plots de pijp aan Maarten.
Mis ik iets???
Moedeloos een gereviseerd blok (onststeking, membraam, carbu,...) voor een "prikje" gekocht en gemonteerd; dacht eindelijk verlost van de ellende, zou het originele blok dan wel later compleet reviseren en opnieuw monteren. Helaas pindakaas: zelfde verhaal?!?: START NIET.
Zowat ALLES werd dus vervangen en afgesteld, maar "kloteding" lijkt wel van de duivel bezeten. Elektrisch probleem? Kabelboom dan maar vervangen? Ik heb toch alle elementen om een verlossend bromgeluid te horen? Benzine (ASPEN 2takt), lucht, compressie, vonk op juiste moment. Batterij intussen wel leeg maar doet niks ter zake?
Wie o wie legt de vinger op de zere plek en geeft me de gouden tip?
PS: ander "eigenaardigheidje": licht werkte enkel toen ik hem destijds gestart kreeg, claxon doet het niet, pinkers pinken niet of in slow-motion op "halve snelheid" TENZIJ... ik op de claxon druk (pinkers doen plots normaal en claxon claxoneert vrolijk mee op het ritme van de pinkers). Wellicht een ander probleem en niks te maken met het niet-starten van de motor?
Van alles vervangen: carburator, zuiger, batterij, bougie, bougiekabel, spoel. Ontsteking was reeds nagelnieuw.
Na eindeloos véééél kicken kwam het ding dan plots toch om onverklaarbare reden tot tot leven. Carburator netjes afgesteld en zelfs testrit gemaakt: hij reed!! Motortje draaide als een tierelier. Champagne open en binnen half uur nog soldaat gemaakt.
Na enkele maanden stilstand opnieuw gestart: 2x kicken en hup: draaide opnieuw als een tierelier. Maar na 10tal minuten kwam opnieuw een einde aan het feest : viel hortend en stotend stil. Opnieuw honderden keren kicken: geen leven meer in de brouwerij. Waarom gaat eensklaps zijn licht finaal uit? Compressie OK, er is benzine, er is lucht, bougie vonkt op juiste moment... maar hij doet het niet meer. Even mysterieus als hij tot leven kwam geeft-ie plots de pijp aan Maarten.
Mis ik iets???
Moedeloos een gereviseerd blok (onststeking, membraam, carbu,...) voor een "prikje" gekocht en gemonteerd; dacht eindelijk verlost van de ellende, zou het originele blok dan wel later compleet reviseren en opnieuw monteren. Helaas pindakaas: zelfde verhaal?!?: START NIET.
Zowat ALLES werd dus vervangen en afgesteld, maar "kloteding" lijkt wel van de duivel bezeten. Elektrisch probleem? Kabelboom dan maar vervangen? Ik heb toch alle elementen om een verlossend bromgeluid te horen? Benzine (ASPEN 2takt), lucht, compressie, vonk op juiste moment. Batterij intussen wel leeg maar doet niks ter zake?
Wie o wie legt de vinger op de zere plek en geeft me de gouden tip?
PS: ander "eigenaardigheidje": licht werkte enkel toen ik hem destijds gestart kreeg, claxon doet het niet, pinkers pinken niet of in slow-motion op "halve snelheid" TENZIJ... ik op de claxon druk (pinkers doen plots normaal en claxon claxoneert vrolijk mee op het ritme van de pinkers). Wellicht een ander probleem en niks te maken met het niet-starten van de motor?