Pagina 1 van 1

Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 13 jun 2020, 19:19
door jvsoelen
Wat is/kan er aan de hand zijn met mijn REMklauw van mijn Yamaha FS1-2RU ?.
Ik merkte het deze week : Als ik mijn voorwiel links- / recht om deed, dat ik hem bijna niet vooruit geduwd kreeg ?.
Vandaag mijn rem olie slang los gehaald van mijn remklauw, daarna remklauw van rechter onder vorkpooot los gehaald, en nu draaid mijn vóórwiel heel goed rond.
Remklauw (linker vierkant rempad eruit genomen, ook de rechter (die in de rempiston zit) eruit genomen), (dan denk je ik duw een stukje hout tussen de remklauw), en zet met de compressor wat druk in de ingang, waar normaal de remilitarisatie inkomt.
Maar dating heeeel moeilijk om de rem piston eruit te krijgen, maar gelukt!.
De rem piston goed bekeken, (er zat een stoot rand(je) aan.
De polijs achine genomen en de piston over zijn gehele hoogte gepolijst, tot (de) stootrand weg was!.
Daarna piston ingevet met (blauw) rem piston vet, en terug geduwd in zijn remcilinder ( eerst nog goed de 2 "O-ringen" gechecked, en ook iets ingevet !.
MAAR (achteraf) ging hij er (NIET) soepeltjes in !!!!!, (ik moest met een achterkant van een schroevendraaier hem erin drukken !!!.
Toch alles afgemonteerd, nieuwe DOT4 in het rempotje, en een paar keer knijpen en onlucht , en de rem piston komt uit de remcilinder, met de remsegmenten tegen de riemschijf , en zit WEER muur vast ?????.
Help, wat heb ik fout gedaan, en/of wat moet ik overnieuw doen dat NA het inknijpen van de remhendel de klauw aangrijpt, MAAR bij het loslaten van de hendel de rempiston AUTOMATISCH weer terug trekt?????.
Het enige WAT ik niet gedaan heb is: de twee " O-ringen" uit de remcilinder gehaald, en deze (vervangen ???(part. No.?)), en/of ze eruit gehaald en ze schoon gemaakt/groeven gereinigd) en weer terug geplaatst.!.
Maar de remzuiger ging er zo stroef weer in, dat krijg de hoofdremcilinder boven nooit de druk eraf dat de rem piston onder zich zelf terug moet trekken.
Laat het weten.

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 13 jun 2020, 23:19
door NIX
Gaatjes in de rempomp schoonmaken, maar ik vermoed dat je remslang vervangen moet omdat die inwendig opgezwollen is en de druk niet laat terugvloeien het reservoir in.

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 14 jun 2020, 08:51
door jvsoelen
Hé Nix, dat is helemaal nieuw (voor mij) dat het aan de (slang) kan liggen ???.
De verklaring die je erbij geeft zeg: Dat het best zo kan zijn ????.
Maar omdat (ik) de rempiston een (vrij stroef in zag gaan, en dan dat hij TE VEEL weerstand in de remcilinder ondervindt dat hij daardoor aangedrukt blijf ?? .

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 14 jun 2020, 20:55
door NIX
Die gaat er altijd stroef in. Belangrijkste is: heb je de groef heel goed schoongekrabt zoals in de FAQ staat? En ja: remslangen kunnen inwendig opzwellen. Met de rempomp kun je enorm veel druk opbouwen, dus remmen gaat, maar als de slang dicht zit, zal vloeistof niet meer terug kunnen naar het reservoir.

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 14 jun 2020, 21:50
door marco
Beter voor een paar tientjes een staal omvlochten remleiding kopen

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 14 jun 2020, 22:09
door Tombo
Idd, vaak worden die remslangen niet vervangen en zijn ze inmiddels ook 45 jaar oud. Daar wordt t spul niet beter van. Voor 15 euro ofzo ben je tegenwoordig al een staalomvlochten remslang

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 14 jun 2020, 22:26
door marco
En dat remt 10x beter

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 15 jun 2020, 08:28
door Tombo
Ook dat ja.

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 16 jun 2020, 17:10
door jvsoelen
Alle forum-bezoekers, ik heb i.d.d. (ook) de slang vervangen maar géén verbetering!.
Daarna gehele remklauw weer gedemonteerd, en de rempiston bekeken en gemeten.
TOEN de piston in de remcilinder geduwd, maar die ondervond heel veel weerstand, dus dan kon NIET.
Dan moesten het de 2 " O- ringen " zijn ?????.
Met de compressor de o-ringen iets omhoog geblazen dat ik ze eruit kon pakken.
Die zaten op sommige punten VAST???.
Het montage vet wat (toen) aangebracht was ?????, was zo hard geworden , en ook de O-ring groeven zaten VOL met hard opgedroogd vet!!!!.
Deze heeeel goed schoon gemaakt , O-ringen ook , deze met blauw vet ingesmeerd en terug gemonteerd, ook de piston, alles gemonteerd, DOT-3 erin en onlucht , en WERKEN !!! :D :D :D .
Dank alle.

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 18 jun 2020, 22:43
door NIX
Goedzo knul!

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 28 apr 2021, 21:39
door Fred58t
Komt zo vaak voor dat verkeerd vet wordt gebruikt bij remrevisies.
Rubberen onderdelen gaan dan hun eigen leven leiden.
Zwellen op en daarna zit het spul muurvast.
Tralala.

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 28 apr 2021, 23:50
door NIX
Bij FS1 gaat meestal de klauw in de groeven corroderen en drukt zo de O-ringen muurvast op de zuiger. Je moet dan de groeven flink schoonkrabben en alles werkt weer als nieuw. Zelfs de O-ringen kun je na ze ook schoongekrabt te hebben weer hergebruiken. Zelfs als ze er een beetje gek uit zien.

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 17 mei 2021, 18:09
door fokkon
Vetten en dot olie gaan vaak niet samen.
Beter is om hiervoor speciale montagepasta te gebruiken. Bovendien hoef je dan geen dot 4 olie te gebruiken om de delen in te vetten, en dat voorkomt weer aantasten van lakwerk bij knoeien.

Ben zelf erg te spreken over Ate:
https://www.on2wheels.nl/Ate-rem-montagepasta

Re: Complete remklauw voor Yamaha FS1-2RU.

Geplaatst: 17 mei 2021, 22:50
door kittop
fokkon schreef: 17 mei 2021, 18:09 Vetten en dot olie gaan vaak niet samen.
Beter is om hiervoor speciale montagepasta te gebruiken. Bovendien hoef je dan geen dot 4 olie te gebruiken om de delen in te vetten, en dat voorkomt weer aantasten van lakwerk bij knoeien.

Ben zelf erg te spreken over Ate:
https://www.on2wheels.nl/Ate-rem-montagepasta
Duur goedje.

Zelf ben ik over gegaan, na een klauw met bijgeluiden, naar copper + van Kroon.
Ook blij mee.