Yamaha dt50mx

Alles over de techniek en sleutelen

Yamaha dt50mx

Berichtdoor Skelter94 » 10 jul 2020, 19:58

Hoi allemaal. Inmiddels ben ik niet meer in het bezit van een FS1 maar heb ik een oude dt50mx gekocht met het idee het zelf op te knappen en er mee te crossen. Opzich wil het allemaal wel alleen ik kom er niet goed uit met de koppeling. Ik heb een nieuwe koppelingskabel besteld, maar die bleek uiteindelijk te groot. Heb m zelf op maat gemaakt en het wormmechanisme zo afgesteld dat de moer net 1/4 slag voor de drukstift zit. Wanneer ik koppel wordt de drukstift ook (lichtjes) ingedrukt, dus dat zou moeten werken. Wat ik echter niet snap is dat wanneer ik de brommer start en ik hem in z'n 1/2 zet, het voortandwiel in het begin meedraait (heb de ketting er even af voor het gemak) maar "opeens" loopt hij dan vast met een harde klik. Ik kan het vliegwiel wel gewoon draaien en brommer start erna ook weer prima maar het tandwiel blijft vastlopen. Ik heb de olie uit het blok gehaald en dit was behoorlijk grijs. Voordat ik het hele blok inspecteer, zijn er dingen waar ik eerst naar moet kijken? Ik heb zelf het vermoeden dat de koppelingsplaten op zijn, maar daar kijk ik binnenkort naar. Iemand tips?
Skelter94
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor NIX » 10 jul 2020, 22:30

Klinkt meer als een bak- of kickstartprobleem. Tandje ergens af ofzo. Of kapotte vork.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10341
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor kittop » 11 jul 2020, 10:46

Als je met de hand het voortandwiel draait en vervolgens druk je de versnelingspook in een versnelling, dan is het normaal dat je tijdens het draaien van de achtertandwiel een klik hoort en niet makkelijk meer meedraait.
Het is ook normaal, indien je de bougie verwijderd hebt, het vliegwiel met een grote overbrenging het voortandwiel meedraait.

Tijdens het proefdraaien van de motor zonder ketting draait het voortandwiel ten alle tijden mee als je de ketting niet gemonteerd hebt.
De platen kleven altijd iets waardoor het voortandwiel meegenomen wordt.

Het kan ook zo zijn dat de stift uit het blok niet voldoende uit het blok komt, waardoor het wormpje niet voldoende de drukstift indrukt.
Dit kan opgelost worden door het stelschroefje midden in het wormpje.
Mocht dat ook niet voldoende zijn, omdat dit stelmechanisme te ver is ingedraaid, dan kan je alsnog een kogeltje in je motorblok drukken nadat je de drukstift uit je blok getrokken hebt.
Als je dit eng vindt, dan kan je ook eerst even kijken hoever de drukstift, (in milimeters) uit je blok komt, en kunnen we eerst even vergelijken.

Maar ik lees dat je moeite hebt met de lengte van je kabel, en dat klopt niet helemaal,,,
Of je hebt een verkeerde kabel gekocht of je hebt iets niet helemaal juist/lekker gemonteerd hebt in je deksel...
Ik denk dat je eerst hierop moet focussen, en een verklaring moet zoeken waarom het niet past/werkt, voordat je alles los begint te trekken terwijl dat niet nodig was.

Vuil in je olie kan van alles zijn...
Tuurlijk kan er wat met je versnelling aan de hand zijn, maar de bakjes van de Yamaha's zijn redelijk probleemloos.
De plaatjes kunnen nog wel eens slippen, maar ook de koppelingen in de motorblokjes hebben normaliter ook geen fratsen.
Mocht er heel wat kilometers gedraaid zijn met een blokje, dan kan kunnen de platen wel eens in de korf gesleten zijn, waardoor het moeilijker wordt om de koppeling te bedienen.
Met een vlakke vijl heb ik wel eens een ingesleten korf vlak gemaakt. Maar dat komt niet echt veel voor.

Wat wel gevoeliger is zijn de wormpjes, maar van de DT/TY/RD zijn de wormpjes iets probleemlozer dan bij de FS1 en heb vaak wormsysteempjes van een RD/DT pasgemaakt in een uitgesleten deksel van een FS1.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor Skelter94 » 11 jul 2020, 12:21

Bedankt voor je uitgebreide reactie. De drukstift die ik heb gehaald lijkt wel iets korter te zijn dan de vorige, maar die was verbogen. Hoe kan ik zien/merken of de drukstift genoeg wordt ingedrukt? Zal ook even meten hoeveel mm hij uitsteekt. Ik vermoed zon 10mm..
Skelter94
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor kittop » 12 jul 2020, 08:57

Het stellen van je kabel kan je beter doen als het linker deel nog niet gemonteerd is.
Het wormpje moet zo ver ingedraaid zijn dat de kabel hevel minimaal horizontaal naar de voorkant staat en zo ver mogelijk ingedraaid, en vergeet niet het kleine veertje te monteren.
Vergeet ook niet een behoorlijke hoeveelheid vet in het wormgat te doen, zodat het alle kanten er uit perst.
Op dit moment dient de kabel zonder speling gemonteerd te worden.
Indien je nu de koppelingshendel inknijpt, dient de worm naar buiten te komen.
Monteer de carterdeksel op het blok en stel met behulp van een klein kruiskopschroevendraaiertje en sleuteltje tien het stelschroefje aan de andere zijde van het wormpje.
draai de stelschroef aan totdat hij zwaarder draait... een kwart slag terug en zet de stelschroef vast met het moertje en sleutel 10.
Nu is je koppelingsworm ideaal gesteld, en de rest (5mm tussen de hendelgreep en zijn behuizing) doe je met de stelschroef van de kabel.
Succes.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Berichtdoor Skelter94 » 15 jul 2020, 12:39

Ik snap er niks van. Ik kan stellen wat ik wil maar de drukstift wordt niet aangeraakt. Heb de boel eens nagemeten en de drukstift komt ongeveer 15mm naar buiten. T.o.v 20mm van de vorige drukstift (die nu krom is). De drukstift die ik nu heb heeft een lengte van 116mm en de andere 120mm. Heb de drukstift gewoon op bromfietsshop besteld voor de dt50mx.... De ketting die ik daar had besteld was ook al veel te klein..

Ik heb meteen even de rechtercarter eraf gehaald. Ik schrok er best van. Er zat behoorlijk wat vocht in het deksel en de olie is echt dik en drapperig. Qua koppeling, tjah naar mijn idee ziet het er nog goed uit, maar ik zal even een linkje plaatsen van wat foto's die ik heb gemaakt zodat er misschien iemand mee kan kijken. Ook is de oliepeildop in het carter zo hard geworden dat deze is afgebroken en ik het restant niet meer krijg verwijderd. Voordat ik het hele blok open ga maken, zou je op basis van de gemaakte foto's zeggen dat ik beter meteen een werkend en compleet nieuw blokje erop kan zetten? Dit is toch niet het originele blok dus is mij om het even... En zo ja, heeft iemand er nog een liggen?

Ik hoor het graag!
Zie onderstaande link voor de foto's

https://1drv.ms/u/s!At7LHH1XxqpVgQc0BYkTYWG5hCQo?e=b6DebR
Skelter94
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor NIX » 15 jul 2020, 22:17

Zo te horen weet je shop het verschil tussen een FS1 en een DT/RD stift niet. DT is langer. Je olie is gewoon met wat condens gemixt. Een keer goed warm rijden en hij ziet er weer normaal uit.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10341
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor Skelter94 » 16 jul 2020, 06:38

NIX schreef:Zo te horen weet je shop het verschil tussen een FS1 en een DT/RD stift niet. DT is langer. Je olie is gewoon met wat condens gemixt. Een keer goed warm rijden en hij ziet er weer normaal uit.


Dan maar weer een nieuwe stift bestellen. Dat is geen beste webshop nee want dat is al het 3e verkeerde product die ik heb gekregen dan. Maar voor zover je kon zien op de foto's, zag de koppeling er verder nog goed uit?
Skelter94
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor kittop » 16 jul 2020, 06:49

Je hebt hoogstwaarschijnlijk een koppelingskabel voor koppelingshendel met stelschroef.
Dus als je spulletjes gaat bestellen, is het verstandig om te gaan bestellen bij een firma die zelf met de materie bezig zijn.
Dan nog is het me voorgekomen dat ik met verkeerde spulletjes geconfronteerd werd.
Dat Nix zegt dat er verschil in lengte van stiften zit, kan maar zo. Ik heb me niet gerealiseerd dat daar verschil in lengte zit tussen RD/DT en FS1.
Maar ik vergelijk altijd vervangingsonderdelen.

Internet shopjes die goed met de materie bezig zijn, zijn FS1 shop en FS1 parts.
Voor mij is het makkelijk, want ik woon precies tussen deze twee shopjes en haal de onderdeeltjes persoonlijk op.
Zelfs dan is het vaak nog moeilijk uit te leggen waar je precies naar op zoek bent, vooral als de brommer een allergaartje is van verschillende modellen en typen.
Zo zie ik al een korte aandrijfas en een linker deksel met fiets spullies... Vanaf fabriek is dit niet zo gekomen.

Het is misschien verstandig om resoluut te gaan kuisen. Dat sleutelt zo veel fijner.
Bij het voortandwiel is het vaak een drab. Dit kan komen door een lekkende voortandwielsimmering, maar ook een koppelingsstiftsimmering kan goed zweten.
Als ik deze drab zie, dan is het niet verkeerd om ook gelijk alle simmeringen, dus ook van je versnellingsas en kickstarter te verversen.
Let wel op welke simmeringen dit zijn bij het bestellen, want er zijn verschillende voortandwielsimmeringen.

Ik mis een foto van de onderzijde van je vliegwiel, want ik ben eigenlijk benieuwd of je linker krukas simmering dicht is. Dit valt op als er een oliespoortje achter je vliegwiel vandaan komt.
Als dit zo is, dan is het ook niet verkeerd om te kijken of er speling op je krukas zit,,,, indien ja, dan kan je beter het hele blokje splitsen en ook nieuwe lagers monteren.
Zit er ook nog speling op je big-end.... tja... kijk dan pas naar een vers blokje.

Om je water uit je blok te krijgen, kan je je blokje warm rijden en je olie warm aftappen zoals Nix zegt.
Rij dan gelijk naar een autowasstraat waar ze warm water uit de spuit hebben en blaas eerst je brommer schoon.
En als je thuis komt, laat de motorolie er gelijk uitlopen.

Op je bestellijstje komt alvast te staan:
RD/DT koppelingsstift
Koppelingskabel DT50mx
Pakkingset RD/DTmx
Simmeringset
Olievuldop

PS:
Krijg je de resten van je oude vuldop er niet uit,,, boor een gat en monteer een boutje met een moer er door heen en draai de resten ermee uit.
Check je koppelingsplaten.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor Skelter94 » 16 jul 2020, 07:19

kittop schreef:Je hebt hoogstwaarschijnlijk een koppelingskabel voor koppelingshendel met stelschroef.
Dus als je spulletjes gaat bestellen, is het verstandig om te gaan bestellen bij een firma die zelf met de materie bezig zijn.
Dan nog is het me voorgekomen dat ik met verkeerde spulletjes geconfronteerd werd.
Dat Nix zegt dat er verschil in lengte van stiften zit, kan maar zo. Ik heb me niet gerealiseerd dat daar verschil in lengte zit tussen RD/DT en FS1.
Maar ik vergelijk altijd vervangingsonderdelen.

Internet shopjes die goed met de materie bezig zijn, zijn FS1 shop en FS1 parts.
Voor mij is het makkelijk, want ik woon precies tussen deze twee shopjes en haal de onderdeeltjes persoonlijk op.
Zelfs dan is het vaak nog moeilijk uit te leggen waar je precies naar op zoek bent, vooral als de brommer een allergaartje is van verschillende modellen en typen.
Zo zie ik al een korte aandrijfas en een linker deksel met fiets spullies... Vanaf fabriek is dit niet zo gekomen.

Het is misschien verstandig om resoluut te gaan kuisen. Dat sleutelt zo veel fijner.
Bij het voortandwiel is het vaak een drab. Dit kan komen door een lekkende voortandwielsimmering, maar ook een koppelingsstiftsimmering kan goed zweten.
Als ik deze drab zie, dan is het niet verkeerd om ook gelijk alle simmeringen, dus ook van je versnellingsas en kickstarter te verversen.
Let wel op welke simmeringen dit zijn bij het bestellen, want er zijn verschillende voortandwielsimmeringen.

Ik mis een foto van de onderzijde van je vliegwiel, want ik ben eigenlijk benieuwd of je linker krukas simmering dicht is. Dit valt op als er een oliespoortje achter je vliegwiel vandaan komt.
Als dit zo is, dan is het ook niet verkeerd om te kijken of er speling op je krukas zit,,,, indien ja, dan kan je beter het hele blokje splitsen en ook nieuwe lagers monteren.
Zit er ook nog speling op je big-end.... tja... kijk dan pas naar een vers blokje.

Om je water uit je blok te krijgen, kan je je blokje warm rijden en je olie warm aftappen zoals Nix zegt.
Rij dan gelijk naar een autowasstraat waar ze warm water uit de spuit hebben en blaas eerst je brommer schoon.
En als je thuis komt, laat de motorolie er gelijk uitlopen.

Op je bestellijstje komt alvast te staan:
RD/DT koppelingsstift
Koppelingskabel DT50mx
Pakkingset RD/DTmx
Simmeringset
Olievuldop

PS:
Krijg je de resten van je oude vuldop er niet uit,,, boor een gat en monteer een boutje met een moer er door heen en draai de resten ermee uit.
Check je koppelingsplaten.


Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord. De olie heb ik laatst afgetapt nadat ik de brommer even stationair had laten lopen, want hij rijdt dus niet omdat het voortandwiel vastschiet in de versnelling. Ik heb inmiddels een kabel bij JMPB besteld en die past een stuk beter. Ik heb nog steeds best wel wat kabel over maar dat komt (vermoedelijk) omdat het mechanisme nu de drukstift niet eens aanraakt. Speling op de krukas kan ik voelen door middel van het draaien aan het vliegwiel, toch? Want daarop merk ik in ieder geval geen speling. Ik zal nog even foto's daarvan plaatsen. Wat ik nu maar weer wederom ga bestellen is een correcte drukstift, pakking had ik al maar alleen van de koppelingsdeksel, simmeringset (enig idee waar ik deze kan bestellen) en een olievuldop. Enig idee of de olievuldop hetzelfde is als die van de FS1? Ik kan alleen een dop vinden op JMPB en die vragen daar weer 20 euro voor wat ik nogal overdreven vind. Dat is het nadeel van een boerendorp (Putten) er is hier nergens een brommerzaak in de buurt. Tja, leertouwer in Soest maar das alsnog een best eindje rijden... Ik ga iig bromfietsshop berichten of ik de bestelde onderdelen kan retourneren, want vind dit gek... Verder qua koppeling, voordat ik de veren demonteer, waar moet ik naar kijken/ op letten? En ik heb (nog) geen koppelingblokeersleutel, dus voordat ik daarmee bezig ga is het handig om te weten waar ik naar moet zoeken. Nogmaals bedankt voor de reacties, veel vragen, maar zo leer ik het wel zelf!
Skelter94
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor marco » 16 jul 2020, 08:23

Simmeringset??

Je zal een keerringset bedoelen.
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22991
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor kittop » 16 jul 2020, 09:48

marco schreef:Simmeringset??

Je zal een keerringset bedoelen.


generatiekloof?

oliedop:
https://www.fs1shop.nl/olievuldop-zwart ... 37alj8msc1

Een koppelingsleutel heb je voorlopig niet nodig om je koppelingsplaatjes te bekijken.
Deze heb je pas nodig als je, je motorblok wil gaan splitsen.
Gewoon de 4 boutjes losdraaien, maar wees daarbij voorzichtig... Want het komt nog wel eens voor dat ze afbreken.
Laatst bijgewerkt door kittop op 16 jul 2020, 10:10, in totaal 1 keer bewerkt.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor NIX » 16 jul 2020, 10:07

Blokjes van M en MX zijn gelukkig zowat hetzelfde op de kappen na.

Ik zie volgens mij een slechte draad op de voortandwielas. Hopelijk blijft de borgbout zitten. Maar dit blokje zou ik sowieso openmaken vanwege de schakelproblemen. Krab aub die vloeibare pakking overal af, daar gebruik ik een los stanleymesje voor. Nieuwe pakkingen inolieën en niet met vloeibaar monteren. Alleen de middenpakking leg je met vloeibare pakking, dat is af fabriek ook zo. Mocht je je blok besluiten te splitsen. Ik bestel altijd bij Sjon uit Hilversum (W-parts/FS1-parts). Kijk in de webshop wat je nodig hebt en mail hem, dan kun je beter uitleggen wat je zoekt. Ik word er altijd goed geholpen. Veel heeft hij ook gebruikt. Hopelijk een goedkopere vuldop dan op FS1parts staat.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10341
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor kittop » 16 jul 2020, 10:13

Ik ben niet overtuigd dat hij schakelproblemen heeft.
Ik heb het vermoeden dat gewoon de koppeling niet vrij komt.
Dat kan je goed bekijken als de koppelingsplaatjes losgehaald zijn.
En hem door alle versnellingen heen draaien vanaf de korf.

Zowel Hilversum als Almere heb ik goede ervaringen, puur omdat ze beiden met de materie zelf bezig zijn.
Het verschil is dat Almere is een bedrijfje is en Hilversum is een uit de hand gelopen hobby.
Maar nogmaals,,, beiden zijn naar mijn bescheiden mening echt okay en kan je redelijke fatsoenlijke producten verwachten.
Laatst bijgewerkt door kittop op 16 jul 2020, 10:28, in totaal 1 keer bewerkt.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor Skelter94 » 16 jul 2020, 10:22

kittop schreef:Ik ben niet overtuigd dat hij schakelproblemen heeft.
Ik heb het vermoeden dat gewoon de koppeling niet vrij komt.
Dat kan je goed bekijken als de koppelingsplaatjes losgehaald zijn.
En hem door alle versnellingen heen draaien vanaf de korf.


Dit ga ik komende vrijdag maar eens even proberen dan. Wat is de handelswijze hiervoor?
Skelter94
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 nov 2018, 16:36

Volgende

Keer terug naar Techniek en sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron