Yamaha dt50mx

Alles over de techniek en sleutelen
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

https://www.cmsnl.com/yamaha-dt50mx-198 ... 0vIEYtcKUk

NIX bedoeld nrs 10, 11 en 12 vorken.
Puntjes nr 14 lopen over as nr 2
Deze tandwielen zorgen ervoor dat de tandwielen op de juiste posities in elkaar komen.

Normaliter gaan deze nooit kapot, maar je weet niet wat er voor je gebeurt is, omdat er ook geen vergrendeling in zat.

Als deze kapot zijn, kan ik kijken of Britte nog een versnellingsbakje heeft liggen voor je.
Ze heeft toen het 4-bakje verwisseld voor een 5-bak.
Je kan eventueel ook op zoek gaan naar een 5-bakje.

Als je er helemaal klaar mee bent, wat begrijpelijk is, ben je welkom hier met het blokje om samen het te repareren.
Maar dan moet ik eerst hier het 4-bakje opzoeken, zodat we het in één keer af kunnen maken.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door Skelter94 »

kittop schreef:https://www.cmsnl.com/yamaha-dt50mx-198 ... 0vIEYtcKUk

NIX bedoeld nrs 10, 11 en 12 vorken.
Puntjes nr 14 lopen over as nr 2
Deze tandwielen zorgen ervoor dat de tandwielen op de juiste posities in elkaar komen.

Normaliter gaan deze nooit kapot, maar je weet niet wat er voor je gebeurt is, omdat er ook geen vergrendeling in zat.

Als deze kapot zijn, kan ik kijken of Britte nog een versnellingsbakje heeft liggen voor je.
Ze heeft toen het 4-bakje verwisseld voor een 5-bak.
Je kan eventueel ook op zoek gaan naar een 5-bakje.

Als je er helemaal klaar mee bent, wat begrijpelijk is, ben je welkom hier met het blokje om samen het te repareren.
Maar dan moet ik eerst hier het 4-bakje opzoeken, zodat we het in één keer af kunnen maken.
Top, ik heb je een PB gestuurd!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

Skelter94 schreef:
kittop schreef:https://www.cmsnl.com/yamaha-dt50mx-198 ... 0vIEYtcKUk

NIX bedoeld nrs 10, 11 en 12 vorken.
Puntjes nr 14 lopen over as nr 2
Deze tandwielen zorgen ervoor dat de tandwielen op de juiste posities in elkaar komen.

Normaliter gaan deze nooit kapot, maar je weet niet wat er voor je gebeurt is, omdat er ook geen vergrendeling in zat.

Als deze kapot zijn, kan ik kijken of Britte nog een versnellingsbakje heeft liggen voor je.
Ze heeft toen het 4-bakje verwisseld voor een 5-bak.
Je kan eventueel ook op zoek gaan naar een 5-bakje.

Als je er helemaal klaar mee bent, wat begrijpelijk is, ben je welkom hier met het blokje om samen het te repareren.
Maar dan moet ik eerst hier het 4-bakje opzoeken, zodat we het in één keer af kunnen maken.
Top, ik heb je een PB gestuurd!
En mijn gegevens retour.
Aanstaande zaterdag heb ik een tochtje met wat klanten.
Volgende week zaterdag (12e) ochtend is wat mij betreft okay.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

NIX schreef:
NIX schreef:Klinkt meer als een bak- of kickstartprobleem. Tandje ergens af ofzo. Of kapotte vork.
Zie mijn allereerste opmerking. We zitten al 4 pagina's te prutsen. Het klopt dat kogel miste, maar dat is geen oorzaak van blokkerende bakken.
https://i.imgur.com/mI2DkHD.jpg

Tanden er af... NiX heeft de Beker!

Afgelopen zaterdag was sleuteldag
Als eerst samen met Skelter 94 het motorblokje opengemaakt.
Het motorblokje was van dien aard dat er iemand, of meer iemanden het blokje erg veel pijn gedaan hebben.
Nadat we het allergaartje aan schroeven verwijderd hebben hebben we het blokje open gemaakt en bleek de tandwielen van de versnellingen kapot te zijn.
Na een zoektocht op zolder was ik al tot conclusie gekomen dat ik geen versnellingsbakje had liggen en had alvast wel wat onderdelen "georganiseerd" zoals een bijv schakelwals etc.
Echter verwachte ik niet dat de tandwielen aan gruzelementen zijn.

Nadat we gingen kuisen kwamen we steeds meer dingetjes tegen waar je niet vrolijk van werd en technisch gezien is het blokje overleden.
Voorgaande keren is het middencarter geopend door middel van schroevendraaiers tussen te wiggen/rammen en heeft behoorlijk wat beschadigingen gemaakt.
Uiteindelijk is natuurlijk alles te repareren maar het is nu even uitkijken naar andere mogelijkheden zoals een donorblokje/verzamelen van andere onderdelen, en hebben we even een pas op de plaats gedaan.

Later op de dag kwam Buurjongen Collin een vers blok uit Ureterp brengen voor een Honda scooter waarvan de zuigerstang gebroken was en die het hele blok doormidden getikt had. Dit is wel gelukt, en de scooter start weer. Echter moet nog wel al dat plastic weer opgehangen worden...
En Raul komt zojuist aan om het te doen.
Zelf ga ik met de ega een stukje rijden op de XT want er is een KiKa ride hier in Huizen georganiseerd en kijken of we nog wat bekenden tegen komen.
Dus al met al een heel fijn weekend met mooi weer om te rijden en fijn kunnen sleutelen.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door NIX »

Als je nu een ander blokje vindt (en die zijn er zat voor cheapie prijzen) haal het dan meteen open. Stop er nieuwe lagers en keerringen in en misschien nieuwe plaatjes en veertjes, dan gaat ie weer een poos mee. Kost nieuw allemaal niet de wereld. Als je 4-bakken nodig hebt, die heb ik zat. Maar beter pak je een 5-bak met 3-plaatskoppeling. DT/RD M/MX is allemaal hetzelfde dan wel uitwisselbaar.
Kijk eerst even in de FAQ.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door Skelter94 »

NIX schreef:Als je nu een ander blokje vindt (en die zijn er zat voor cheapie prijzen) haal het dan meteen open. Stop er nieuwe lagers en keerringen in en misschien nieuwe plaatjes en veertjes, dan gaat ie weer een poos mee. Kost nieuw allemaal niet de wereld. Als je 4-bakken nodig hebt, die heb ik zat. Maar beter pak je een 5-bak met 3-plaatskoppeling. DT/RD M/MX is allemaal hetzelfde dan wel uitwisselbaar.
Wederom dank Kittop voor alle hulp. Zeer leerzaam en intressant, helaas wel minder effectief dan gehoopt, maargoed!

Ik houd marktplaats al een tijdje in de gaten maar de meeste blokjes die worden aangeboden gaan voor ongeveer 100 euro per blok. Dat vind ik nog wel aardig veel geld dus ik wacht af of ik een mooie kans voorbij zie komen. Met betrekking tot de koppeling, ik heb van Kittop een 50cc cilinder mee gekregen omdat ik benoemde de brommer toch nog wil laten keuren en van kenteken wil voorzien. Is het dan verstandig om dit eerst af te wachten voordat de koppeling en bak wordt ''geupgrade''? Ik lees dat wanneer ik de koppeling 3 plaats wil maken, ik het beste een dt80 koppeling kan monteren of zijn hier andere handige manieren voor? En een 5 bak, enig idee waar ik die zo snel kan vinden? Oh ja, en dan nog een vraag met betrekking tot het keuren. Wanneer de verlichting verder in orde is (koplamp en achterlamp) is het dan verplicht om ook knipperlichten te hebben? Deze zijn nu niet gemonteerd, maar ik kom geen duidelijk antwoord tegen of deze dan alsnog gemonteerd dienen te worden...
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door NIX »

Je kunt gewoon zolang de 2-plaat monteren. Je moet geen compleet goed blok willen, koop een opgegeven project ofzo. Het gaat om carters en de bak. Op zich is er niets mis met een 4-bak. Staar je niet blind op een 5-bak. Maak gewoon een goed blok, je komt vanzelf een keer een leuk 5-bakje tegen. Overigens zijn de wat latere DT/RDMX'en allemaal met een 5-bak uitgerust. Ga me geen bouwjaren en blokcodes vragen, die weet ik niet. Let wel op de 80cc's, die hebben wel bakken en koppelingen die passen, maar de middelste helften zelf zijn niet bruikbaar voor een 50cc cilinder.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

Ga nu eerst maar voor de keuring voor een bromfiets, want je hebt nog geen motorrijbewijs tot je beschikking.
Als die er komt, dan zijn er wel weer andere projecten of iets dergelijks.
Zoals NIX suggereert, laten we eerst even kijken of we de brommer mobiel en gekeurd kunnen krijgen...
Daarna is het misschien handig om hem pasklaar voor je wensen te krijgen.
Je must-have-list is een versnellingspookas, 4bak tandwielen...
Kom je spontaan twee minder gemartelde middencarters tegen,,, is niet verkeerd.
Indien je de rest van de brommer al helemaal klaar hebt, verlichting, geluid (standaard uitlaat) en je hebt haast omdat de datum van je keuring dicht bij komt...
Kan je misschien het originele blokje van Britte haar TY lenen om het geheel aan te kunnen bieden bij RDW.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door Tombo »

Haha, het klinkt alsof dat blokje vakkundig is onderhouden door meerdere 16 jarige top monteurs
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

Tombo schreef:Haha, het klinkt alsof dat blokje vakkundig is onderhouden door meerdere 16 jarige top monteurs
Zo zag ik het ook voor me...
Een stel autodidacten met vlassige snorretjes, 3 uren ervaring met een waterpomptang uit de bak van de Praxis.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door NIX »

En een oude hamer.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door marco »

En een paar beitels om het blokje te splitsen
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door NIX »

Gewoon aldi schroevendraaiers, denk ik.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt50mx

Bericht door kittop »

Doet me weer denken aan een jaar of 10 terug toen mijn buurjongetje bijna 16 was.
Hij kocht een GOED gebruikte Neos met een aanzienlijke hoeveelheid kilometers.
De Neos was GOED gebruikt in die zin dat er veel mee gereden was en dat het scootertje wel eens was (om)gevallen.
De scooter was ook GOED gebruikt dat hij zijn reguliere onderhoud gehad had en voor de rest niet mee geklungeld was.
Een andere buurman had de kappen gespoten,
Britte (m'n toen 10 jarige dochter) had met haar pieterpeutervingertjes alle connectoren van de bekabeling schoongemaakt en gerepareerd.
Zelf had ik het hele ding nagelopen.
Na een paar dagen een crash natuurlijk en na een paar weken liep het ding niet hard genoeg.
Dus maar geholpen om een laagtoerige 70cc en wat grotere carburateur en wat aangepast met de overbrenging.
Het ding liep gewoon goed...
Maar volgens vriendjes kon dat ding veeeeel sneller... Dus gingen ze de Neos maar even "Tunen"...
Als ik dat woord al lees word ik alweer misselijk... En natuurlijk vergeten deze vlassigesnorretuners van alles.
Uiteraard mocht ik van alles weer terug zetten, monteren, kapot gedraaide schroeven in dat plastic herstellen etc.
Na nog een week moest er een racestuur op, en daarbij paste niet de originele teller en controle lampjes...
Ook niet het lampje van de olie... Ik nog zeggen dat hij elke keer als hij getankt had zijn olie aan te vullen....
Dat duurde twee weken en toen kreeg ik een telefoontje of ik hem in Laren (NH) wilde ophalen met mijn busje.
Zwaar gefrustreerde scooteraar inclusief scooter in de bus geladen en vroeg ik hem of hij trouw zijn olie had bijgevuld,
en spontaan kreeg hij een rode kleur op zijn wangen en hield het geknetter abrupt op.
Ik heb de zuigerveren vrij uit de zuiger kunnen krijgen en alles weer gemonteerd.
Natuurlijk dat er daarna een rammeltje in het zuigerwerk zat en zinde meneer niet...
Ik heb hem verteld dat hij de bomen in kon, en eerst maar moest laten zien dat hij normaal met zijn scooter om kon gaan voordat ik uberhaupt aan de contactsleutel ga zitten.
3 weken later stond de Neos niet samen met hem in de bomen, maar tussen de struiken van zijn ouders en durfde hij niet meer ermee naar me toe te komen.
Het apparaat heeft daar bijna een jaar in de tuin gestaan en op laatst was de Neos weg.
Twee jaar later stond er een Alfa,,, weer 2 maanden later stond er een boom "in" de Alfa.
Hij leeft nog steeds, en ik geloof werkelijk dat hij geen wielen meer heeft aangeschaft.

Af en toe leent hij een auto, maar ik moet zeggen hij gaat er heel netjes mee om.
Ik heb het idee dat die boom heel leerzaam was.
Plaats reactie