door kittop » 19 jul 2020, 10:13
Het staat helemaal niet vast of de zuiger vernieuwd hoeft te worden.
Vaak kan je aan de zuiger al zien hoe de staat er van is.
Ook de staat van de cilinder is blijkbaar tot op heden nog helemaal niet vastgesteld.
Aan de zuiger kan je zien of er aanzienlijke lekkages zijn langs de zuigerveren en als je de zuigerveren los in de wand van de cilinder drukt, kan je zien wat de openingen zijn van de zuigerveren en hoe versleten die zijn.
Heeft de zuiger "vegen" van warmlopers of zijn er andere beschadigingen te zien?
Zit er wel/niet een aanzienlijke rand in de cilinderwand tot waar de zuigerveren langs de wand lopen.
Hier kan je zoal zien hoe de staat is van je zuigerwerk, dus het is helemaal niet gezegd dat je de boel zou moeten vervangen.
Misschien alleen een paar zuigerveren waarvan de uiteinden nog wel eens willen inslijten, maar misschien blijft het bij een naaldlager van de zuiger of een zuigerpen.
Ik ben wel weer nieuwsgierig naar een mooie uitgebreide foto/filmreportage hiervan wat je mooi weet weer te geven.
het enige verschil van een DT80mx en een DT50mx is het zuiger/cilinderwerk, slag van de krukas en de linker en rechter middencarterdeel waar de tapeinden verder uit elkaar staan en de waar de schort van de cilinder de carter in gaat is uiteraard groter.
Maar voor de rest kan je volgens mij gerust het boekje aanhouden....
Owja, 5 bak en de koppeling bevat meer platen (4 st) en tussenplaten (3 st) waarbij de korf ook iets dieper is en de plaatjes iets dunner zijn.
Voor de rest kan je gerust het boekje erbij houden.
Mijn dochter heeft nog niet zo lang geleden het blokje van haar Trial (identiek aan die van jou) aangepast, door een 5bakje van een RD80mx er in te peuteren en de koppeling voorzien van 3 of 4 platen, omdat ze ook "wat" sneller wilde gaan rijden.
Nu heeft ze inmiddels het 50cc motorblokje naadloos vervangen door een DT80mx blokje en een "aangepast" uitlaatje laten maken.
Er zit nog wat werk aan de koppeling van haar brommer omdat deze nog slipt en heel lastig in zijn vrij te zetten is.
Ook qua afstelling kan het beter, maar eerst moet er nog wat werk verricht worden aan de luchtfilter, omdat deze te klein en te luidruchtig is.
Maar het project staat nu even stil, omdat ze druk bezig is met o.a. haar studentenkamer.