Yamaha dt50mx

Alles over de techniek en sleutelen

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor Skelter94 » 19 jul 2020, 15:24

Ik heb de cilinder even gedemonteerd en de boel bekeken. Wederom wat foto's en filmpjes gemaakt, speciaal voor kittop :) Zuiger ziet er nog redelijk netjes uit en de veren ook. Ik heb geen opwaartse speling kunnen voelen op de krukas, alleen een klein beetje zijwaartse maar dat is oke. Uiteraard zat alles lekker vastgeroest dus moest de tapeinden ook weer opnieuw erin schroeven maar het is gelukt. Ook heb ik even gekeken of ik door de versnellingen kon, Geen idee of ik dat juist heb gedaan maar het leek iig te werken, zie filmpje. Verder heb ik de resten van de oliedop helaas niet kunnen verwijderen. Heb er een gat ingeboord en geprobeerd met een schroef het eruit te draaien maar het is echt keihard geworden en zit muurvast dus ik vrees een nieuw carterdeksel...

Zie link voor foto's/filmpjes:

https://1drv.ms/u/s!At7LHH1XxqpVkUVH5KT ... S?e=djZarj
Skelter94
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor kittop » 19 jul 2020, 17:36

Dankje voor je mooie beelden.

Nee, zonde van het carterdeksel en je centjes.
Gewoon een grotere boor erdoor, en de laatste resten van het plastik er uit dremelen of vijlen met een rattenstaartje, totdat je op het metalen schroefdraad zit van de deksel.
Daarna steek je een dun schroevendraaiertje tussen het carterdeel en de resten en wip je hem los, dan haal je het plastic restant er uit als een veertje.

Steek voorlopig ook nog geen geld in je zuigerwerk en monteer het gewoon weer terug.
Dat rammelende geluid van het draaien was gewoon de vrije slag tussen de aandrijftandwielen.
Maar voordat je de cilinder over de zuiger schuift, dien je het pistonpenveertje aan de linkerzijde een halve slag om te draaien, en aan de rechterzijde van je brommer een kwart slag links om.
Ik heb wel eens een keer last gehad dat er een pistonpenveertje uit zijn zitting gekomen is.
Toen is me verteld dat ik de opening aan de onderzijde van de zuiger moest houden...
Waarom weet ik niet, want dat is me niet verteld... Maar sindsdien heb ik geen last meer gehad van uitlopende pistonpenveren.
Zorg er ook voor om de zuigerveren exact bij het nokje zit ten tijde van de montage van de cilinder.
Teken ook boven op de zuiger af waar zo'n nokje zit... zowel van de onderste zuigerveer als de bovenste
Doe een beetje tweetakt olie op de wand, dan gaat de zuiger fijner en zonder veel moeite de cilinder in.
Als je de cilinder over de zuiger heen geschoven hebt, duw je zuiger naar beneden.
Dan kan je precies zien aan de bovenkant van de zuiger, waar de zuigerveer openingen zit t.o.v. je middelste spoelgat.
Dit spoelgat is, net zoals de rest van de poorten, tamelijk groot en het wil wel eens gebeuren dat een zuigerveer opening in het spoelgat schiet en de boel afbreekt.
Kijk naar de meest gunstigste positie, pietsje linksom of rechtsom torderen van je cilinder voordat je cilinderkop aandraait, en niet eerst je uitlaatwartel er op schroeven.
Succes met de montage.]
PS...
Owja,, kruislings aandraaien van je cilinderkop en niet "te" vast.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor Skelter94 » 19 jul 2020, 18:35

kittop schreef:Dankje voor je mooie beelden.

Nee, zonde van het carterdeksel en je centjes.
Gewoon een grotere boor erdoor, en de laatste resten van het plastik er uit dremelen of vijlen met een rattenstaartje, totdat je op het metalen schroefdraad zit van de deksel.
Daarna steek je een dun schroevendraaiertje tussen het carterdeel en de resten en wip je hem los, dan haal je het plastic restant er uit als een veertje.

Steek voorlopig ook nog geen geld in je zuigerwerk en monteer het gewoon weer terug.
Dat rammelende geluid van het draaien was gewoon de vrije slag tussen de aandrijftandwielen.
Maar voordat je de cilinder over de zuiger schuift, dien je het pistonpenveertje aan de linkerzijde een halve slag om te draaien, en aan de rechterzijde van je brommer een kwart slag links om.
Ik heb wel eens een keer last gehad dat er een pistonpenveertje uit zijn zitting gekomen is.
Toen is me verteld dat ik de opening aan de onderzijde van de zuiger moest houden...
Waarom weet ik niet, want dat is me niet verteld... Maar sindsdien heb ik geen last meer gehad van uitlopende pistonpenveren.
Zorg er ook voor om de zuigerveren exact bij het nokje zit ten tijde van de montage van de cilinder.
Teken ook boven op de zuiger af waar zo'n nokje zit... zowel van de onderste zuigerveer als de bovenste
Doe een beetje tweetakt olie op de wand, dan gaat de zuiger fijner en zonder veel moeite de cilinder in.
Als je de cilinder over de zuiger heen geschoven hebt, duw je zuiger naar beneden.
Dan kan je precies zien aan de bovenkant van de zuiger, waar de zuigerveer openingen zit t.o.v. je middelste spoelgat.
Dit spoelgat is, net zoals de rest van de poorten, tamelijk groot en het wil wel eens gebeuren dat een zuigerveer opening in het spoelgat schiet en de boel afbreekt.
Kijk naar de meest gunstigste positie, pietsje linksom of rechtsom torderen van je cilinder voordat je cilinderkop aandraait, en niet eerst je uitlaatwartel er op schroeven.
Succes met de montage.]
PS...
Owja,, kruislings aandraaien van je cilinderkop en niet "te" vast.


Bedankt voor je reactie.
Dat is allemaal gelukt wel. Ik heb de cilinder weer terug gemonteerd. Heb je kunnen kijken naar of hij mooi door zn versnellingen heen gaat? Of heb ik dat dus verkeerd aangepakt?
Wat ik nu iig ga bestellen zijn nieuwe koppelingsplaatjes, een goede drukstift van 120mm, een oliedop en een pakkingsetje...
Skelter94
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor kittop » 19 jul 2020, 21:43

Vergeet je simmeringen/keeringen setje niet.
Want je blokje is wel erg "Vet"

Volgens mij is er niets mis met je vier-bakkie
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor NIX » 22 jul 2020, 18:26

Boor 2 gaatjes naast elkaar in de dop, ram er een schroevendraaier in en draai hem eruit. Wat ook kan is hem met de verstripper zo heet stoken dat hij zacht wordt en met een bout eruit meppen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10341
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor Skelter94 » 05 aug 2020, 15:58

Vandaag na lange tijd weer even tijd gehad om met de DT bezig te gaan. Ik heb wederom een aantal filmpjes gemaakt van hetgeen wat opviel. Brommer start prima en in zn vrij is er niks aan de hand. Zodra ik de versnelling intrap begint hij te tikken en loopt die vast zoals te zien in de filmpjes. Ook loopt hij niet lekker door de versnellingen heen wanneer ik aan de binnenkant van de korf draai. Ik vermoed dus toch de versnellingsbak. Waar moet ik op letten wanneer ik het blok dan maar besluit te splitsen?
En waar ik ook maar niet uit kom is die ...... koppelingskabel. Het moet dan toch echt aan mij liggen maar ik krijg hem gewoon niet goed afgesteld. Het lijkt wel alsof ik gewoon veel te veel kabel overheb. Ik kan het wormpje etc stellen wat ik wil maar ik krijg met geen mogelijkheid de koppeling afgesteld... Iemand nog enig idee?

Zie link voor de filmpjes:
https://1drv.ms/u/s!At7LHH1XxqpVkVV8lGq ... 1?e=DOgvyU
Skelter94
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor kittop » 06 aug 2020, 05:40

Als je binnenkabel over heb, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een dx kabel aangeschaft.
De dx kabel is gemaakt voor een hendel met een stelschroef tussen de buitenkabel en de hendel aan je stuur.
https://www.jmpbonderdelen.nl/koppeling ... s1-dx.html
Op deze afbeelding is geen stelnippel gemonteerd, maar die hoort daar wel.

Indien je een dx kabel hebt aangeschaft, dan dien je een nippel op de stelschroef bij je worm te monteren:
https://www.jmpbonderdelen.nl/nippel-ve ... rseel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb je filmpjes nog niet bekeken met geluid.
Maar wat ik wel zie is dat je zo nooit de schakelzekerheid kan controleren, want dan hoort de ketting er op en ook op de juiste spanning.
Je kan alleen maar kijken of hij door zijn versnellingen heen komt.
Zo te zien zit je bak dus niet vast.

Wat is eigenlijk de werkelijke rede dat je de versnellingsbak wil loshalen?
Als dat nieuwsgierigheid is, dan moet je dat gewoon doen.
Maar dan zou ik gelijk een 5bakje er in peuteren.
Als je je nieuwsgierigheid kan bedwingen, dan is het verstandig om het blokje gewoon afmonteren.
Mocht de versnellingsbak uiteindelijk toch niet in orde zijn, dan moet je sowieso de boel uit je frame tillen.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor Skelter94 » 06 aug 2020, 07:15

kittop schreef:Als je binnenkabel over heb, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een dx kabel aangeschaft.
De dx kabel is gemaakt voor een hendel met een stelschroef tussen de buitenkabel en de hendel aan je stuur.
https://www.jmpbonderdelen.nl/koppeling ... s1-dx.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Op deze afbeelding is geen stelnippel gemonteerd, maar die hoort daar wel.

Indien je een dx kabel hebt aangeschaft, dan dien je een nippel op de stelschroef bij je worm te monteren:
https://www.jmpbonderdelen.nl/nippel-ve ... rseel.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb je filmpjes nog niet bekeken met geluid.
Maar wat ik wel zie is dat je zo nooit de schakelzekerheid kan controleren, want dan hoort de ketting er op en ook op de juiste spanning.
Je kan alleen maar kijken of hij door zijn versnellingen heen komt.
Zo te zien zit je bak dus niet vast.

Wat is eigenlijk de werkelijke rede dat je de versnellingsbak wil loshalen?
Als dat nieuwsgierigheid is, dan moet je dat gewoon doen.
Maar dan zou ik gelijk een 5bakje er in peuteren.
Als je je nieuwsgierigheid kan bedwingen, dan is het verstandig om het blokje gewoon afmonteren.
Mocht de versnellingsbak uiteindelijk toch niet in orde zijn, dan moet je sowieso de boel uit je frame tillen.


Ik heb gewoon via JMPB de dt50 kabel besteld: https://www.jmpbonderdelen.nl/kabel-yamaha-dt-mx-koppeling.html en gewoon de originele koppelingshendel. Het lijkt net alsof ik de kabel gewoon niet op spanning krijg. Hoe ik hem er ook heen leg zegmaar. Het wormmechanisme lijkt gewoon nog goed en ook het veertje is mijn inziens gewoon goed, maar toch krijg ik de kabel niet op spanning. Ik heb de filmpjes nog op aanraden van jouw gemaakt, om zo uit te sluiten dat het misschien de versnellingsbak kon zijn. Wat je op het 2e filmpje ziet (en hoort) is dat de as van het voortandwiel meedraait in de versnellingen maar na een aantal seconden hoor je steeds meer ''getik'' en loopt het tandwiel vast. Maar als je aanraadt om eerst maar eens alles te monteren en weer aan te sluiten en proberen te rijden, dan kan ik dat natuurlijk eerst gaan proberen (mits ik de koppeling gesteld krijg). Wat ik in ieder geval heb gezien is dat de zuiger + veren nog goed zijn, koppelingsplaten zijn vervangen en de veren waren ook nog goed. Wanneer ik op de drukstift druk bij het voortandwiel komt die er zo'n 5mm/1cm eruit bij de koppelingskant. Hoe veert die eigenlijk terug? Gebeurd dat wanneer je in de versnelling zit? Wat mij opvalt als ik de oude foto's nog eens terugkijk is dat mijn koppelingshuis behoorlijk is ingeslagen, kan dit ook mee spelen?
Het liefst laat ik het blok natuurlijk zoveel mogelijk met rust maar als het echt nodig is dan kan ik hem maar beter open halen, maar nogmaals, vandaar dat ik hier eerst even check!
Skelter94
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor kittop » 07 aug 2020, 06:45

Je laatste filmpje geeft wel wat schimmige versnellingsperikelen aan.

Op je motorblok, links onder je carburateur zit een plastic bout.
Draai deze even los en kijk of er een stift met een veer in zit, en kijk of deze veer met stift vrij kan bewegen.
Deze stift zorgt ervoor dat de as die de versnellingen aanstuurt vergrendeld blijft en dat de brommer niet uit zijn versnelling schiet.
Bij het losdraaien van deze plastic bout, dien je wel een goed passende ringsleutel te gebruiken om te voorkomen dat je deze bout kapot draait.

Ik gok dat je je stift van de versnellingsvergrendeling nog gewoon los zit, maar dat je assen, tandwielen en tandwielaansturing nog vol in het roest staan, waardoor de versnellingen onwillig overkomen.
Indien deze stift toch niet functioneert, dan zal de aansturing rond gaan draaien waardoor de versnellingstandwielen gaan zwerven en hierdoor uit zijn versnelling schiet.
Door gebruik zal de versnellingsbak goed gesmeerd worden en binnen de eerste tiental kilometers beter gaan schakelen, ben ik overtuigd.

Als het voortandwiel en de ketting gemonteerd is, zal de versnellingsbak ook beter werken. Bij het moment dat de voortandwielas weerstand heeft, dan blijft de brommer beter in zijn versnelling zitten.

Mijn XT500 schakelt al niet fijn als de ketting te veel speling heeft. Mijn DT400 gaat sowieso trefzekerder door de versnellingen heen en heeft minder last van een eventueel losse ketting.
De TY van mijn dochter heeft een DT80mx blokje met 5 versnellingen. Dat ding is een draak om in zijn vrij te zetten, terwijl haar TY50m blokje (met 5bak) daarin veel vriendelijker is.

De "Voudte" koppelingskabel is maf.... om te kunnen kijken of je koppeling goed afgesteld kan worden, dient de koppelingsdeksel wel gemonteerd te worden.
De koppelingsstift hoort de worm terug op zijn plek te duwen, met of zonder extra veertje op je worm.
Dat veertje op je koppelingsworm is handig om te voorkomen dat je koppelingshandel niet gaat zwabberen aan je stuur.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor Skelter94 » 12 aug 2020, 16:30

kittop schreef:Je laatste filmpje geeft wel wat schimmige versnellingsperikelen aan.

Op je motorblok, links onder je carburateur zit een plastic bout.
Draai deze even los en kijk of er een stift met een veer in zit, en kijk of deze veer met stift vrij kan bewegen.
Deze stift zorgt ervoor dat de as die de versnellingen aanstuurt vergrendeld blijft en dat de brommer niet uit zijn versnelling schiet.
Bij het losdraaien van deze plastic bout, dien je wel een goed passende ringsleutel te gebruiken om te voorkomen dat je deze bout kapot draait.

Ik gok dat je je stift van de versnellingsvergrendeling nog gewoon los zit, maar dat je assen, tandwielen en tandwielaansturing nog vol in het roest staan, waardoor de versnellingen onwillig overkomen.
Indien deze stift toch niet functioneert, dan zal de aansturing rond gaan draaien waardoor de versnellingstandwielen gaan zwerven en hierdoor uit zijn versnelling schiet.
Door gebruik zal de versnellingsbak goed gesmeerd worden en binnen de eerste tiental kilometers beter gaan schakelen, ben ik overtuigd.

Als het voortandwiel en de ketting gemonteerd is, zal de versnellingsbak ook beter werken. Bij het moment dat de voortandwielas weerstand heeft, dan blijft de brommer beter in zijn versnelling zitten.

Mijn XT500 schakelt al niet fijn als de ketting te veel speling heeft. Mijn DT400 gaat sowieso trefzekerder door de versnellingen heen en heeft minder last van een eventueel losse ketting.
De TY van mijn dochter heeft een DT80mx blokje met 5 versnellingen. Dat ding is een draak om in zijn vrij te zetten, terwijl haar TY50m blokje (met 5bak) daarin veel vriendelijker is.

De "Voudte" koppelingskabel is maf.... om te kunnen kijken of je koppeling goed afgesteld kan worden, dient de koppelingsdeksel wel gemonteerd te worden.
De koppelingsstift hoort de worm terug op zijn plek te duwen, met of zonder extra veertje op je worm.
Dat veertje op je koppelingsworm is handig om te voorkomen dat je koppelingshandel niet gaat zwabberen aan je stuur.


Ik kom er maar niet uit. Ik heb een verlengnippel gekocht, dat heeft iig de te lange kabel opgelost. Nu heb ik echter telkens het probleem dat mijn schakelhevel wijdbeens gaat staan waardoor de koppelingskabel er tussendoor schiet. Ik ga dit proberen op te lossen door dun ijzerdraad er strak omheen te wikkelen. Ook heb ik het idee dat mijn drukstift niet goed terugkomt. Wanneer ik de koppelingshendel inknijp zie ik de drukstift namelijk amper bewegen. Wat wel gek is overginds omdat ik heb gecontroleerd of alles wel werkt. De balletjes zijn aanwezig en wanneer ik (wanneer de koppelingsplaten niet gemonteerd zijn) de drukstift induw, komt hij wel netjes een stukje naar buiten. Ook heb ik even die bout losgedraait die je benoemde, maar ik kon geen veer o.i.d zo gauw zien, maar ik kon er niet goed naar kijken omdat ik er niet goed bij kon met het oog. Ik heb alles inmiddels weer gemonteerd en ook de ketting zit er weer op. Ik kan de brommer naar voren duwen, met compressie, maar naar achteren slaat die vast. Moet ik het toch gaan zoeken in de versnellingsbak????
De koppelingsplaten zijn vervangen, de veren lijken nog goed, de cilinder + zuiger is goed, dus naar mijn idee ben ik gewoon niet heel handig met het afstellen van die ellendige koppeling of het moet in de versnellingsbak zitten. Heb je misschien nog ideeen waar ik verder mee kan? Je hulp wordt in ieder geval zeer gewaardeerd!
Skelter94
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt50mx

Berichtdoor marco » 12 aug 2020, 17:15

Bij het wormpje moet nog een nippel op het uiteinde van de kabel dan blijft die goed zitten
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22991
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Vorige

Keer terug naar Techniek en sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron