Pagina 4 van 5

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 26 aug 2020, 13:39
door Skelter94
kittop schreef:
Skelter94 schreef:Klopt, ik heb een tonnetje gemonteerd en het ontkoppelen gaat nu wel goed (eindelijk). Ik heb de zwarte bout gedemonteerd, maar ik zag geen veertje zitten, iig niet hoe je het beschreef. Ik kon verder niet goed in het gat kijken ook omdat het frame ervoor zit. Ik denk dat ik het blok maar even los ga halen om het goed te bekijken want ik merkte dat het tandwiel alsnog soms vastliep wanneer ik de koppeling in had. Soms wel en soms niet zeg maar. Als dat veertje ontbreekt, waar kan ik zoiets vinden? Kon het niet zo gauw op een webshop vinden.
Een veertje met een metalen pennetje is de vergrendeling van de versnelling.
Als het pennetje met het veertje niet daarin de bout zit,
Dan loopt de brommer uit zijn versnelling en gaat hij zomaar verlopen tussen en naar andere versnellingen.
Pas hiermee op, want het kan leiden tot een behoorlijke klap in je versnellingsbak
Ik heb het idee dat dit "jouw" probleem is.
Dat veertje loopt over een gedeelte van de schakelwals wat er uit ziet als een bloem.
http://www.brommerforum.nl/print/kb/433" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
16 bout https://www.fs1shop.nl/stopper-bolt-hex ... ti6912mrd4" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
17 veertje https://www.fs1shop.nl/stopper-spring-c ... ti6912mrd4" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
18 stift https://www.fs1shop.nl/stopper-schakelm ... -2130.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
6 "bloem"

Het is wellicht mogelijk dat het veertje en de stift je blok in gevallen is, maar dat gebeurt niet zomaar.
Het kan goed zijn dat er iemand nieuwsgierig is geweest en de boel kwijt gemaakt heeft.
De stift en veertje is zachter dan je tandwielen, maar het is wel handig als je een magnetische olieaftapplug monteert.
Je kan kijken met een magnetische schroevendraaier of er nog wat bovenin bij het schroefgat zit, maar dat vermoed ik niet.

Om te controleren of je versnellingsbak naar behoren werkt, kan je een dikke kruiskopschroevendraaier in het gat steken en als de kruiskop op het diepste punt staat, dan moet je je voortandwiel meedraaien.
Als je naar een volgende versnelling klikt dan zie je de kruiskopschroevendraaier iets omhoog komen en weer zakken.
Op het moment dat de kruiskopschroevendraaier op het laagste punt staat dan zit de brommer goed in zijn versnelling, of in zijn vrij.
Dank.
Ik heb het blok gedemonteerd en de boel eens bekeken. Wat ik kan zien is dat de schroevendraaier inderdaad omhoogkomt en weer zakt. Ik kan in het gat de schakelwals zien die steeds een stukje draait wanneer ik de versnellingspook bedien, kan ik er dan vanuit gaan dat dit nog goed werkt? De bout had geen stift en veertje meer. Als het goed is krijg ik deze onderdelen morgen binnen. Wat is de werkwijze om deze te monteren? Moet het blokje in een bepaalde versnelling staan?

Ik hoor het graag!

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 27 aug 2020, 00:23
door kittop
Als je het blok los hebt is het handig om het blok wat achterover te houden zodat de veer en de stift niet uit de bout valt bij het monteren.
Specifieke versnelling is niet echt nodig.
Ik ben benieuwd

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 27 aug 2020, 14:03
door Skelter94
kittop schreef:Als je het blok los hebt is het handig om het blok wat achterover te houden zodat de veer en de stift niet uit de bout valt bij het monteren.
Specifieke versnelling is niet echt nodig.
Ik ben benieuwd
De boel is vervangen en de blok heb ik weer teruggehangen. Het zit ook niet allemaal mee want nu is de bout in de kickstartas afgebroken waardoor ik de kickstart niet kan gebruiken. De brommer aanlopen lukt ook niet goed want het achterwiel blokeert om de paar meter. Ik vermoed dat de ketting gewoon enorm versleten is omdat die ook met ingeknepen koppeling vastslaat. Eerst maar eens de ketting vervangen, kickstart komt wel een keer...

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 27 aug 2020, 15:40
door kittop
Nog effe,,, dan heb je een hele nieuwe brommer...

Ik zou maar zeggen... "Soms zit het mee"

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 28 aug 2020, 19:39
door Skelter94
Misschien een domme vraag, maar ik kan het zo gauw niet vinden. Hoe weet ik hoeveel schakels mijn ketting moet hebben? De oude ketting heeft totaal 56 hele schakels met sluitschakel inbegrepen. Maar als ik op JMPB oid zoek gaat het vaak over kettingen met minimaal 120 schakels. Hoe weet ik nu welke ik moet hebben?

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 28 aug 2020, 19:40
door Tombo
Eigenlijk is een (brommer)ketting altijd te lang, die maak je zelf op maat (met een kettingbreker of gewoon een slijptol).

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 28 aug 2020, 19:52
door marco
Een schakel is 1 pennetje dus je hebt er 112.

En wat Tom zegt een ketting moet je altijd inkorten.
Maar niet met een slijptol uiteraard

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 28 aug 2020, 21:41
door Tombo
Waarom niet?

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 28 aug 2020, 22:40
door marco

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 28 aug 2020, 22:49
door Tombo
Serieuze vraag hoor. Even de kop van de klinknagel afslijpen en je tikt 'm er zo uit. Zo doe ik het altijd

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 29 aug 2020, 08:46
door scirocco
Tombo schreef:Serieuze vraag hoor. Even de kop van de klinknagel afslijpen en je tikt 'm er zo uit. Zo doe ik het altijd
Zo doe ik dat ook altijd.

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 29 aug 2020, 12:53
door Skelter94
kittop schreef:Als je het blok los hebt is het handig om het blok wat achterover te houden zodat de veer en de stift niet uit de bout valt bij het monteren.
Specifieke versnelling is niet echt nodig.
Ik ben benieuwd
Inmiddels een passende ketting. Het vastlopen van het wiel is wel een stukje minder, maar nog niet weg... Het voortandwiel blokkeert soms gewoon, ook met ingeknepen koppeling. Ik kan de brommer niet aanrennen omdat het achterwiel vastloopt, en heb momenteel geen kickstart om hem in zijn vrij aan te kunnen kicken en goed warm te laten worden. Is het verstandig om eerst de brommer goed warm te laten krijgen of moet ik het toch echt gaan zoeken in mijn versnellingsbak?

Edit: Ik kan geen exploded view vinden van de versnellingspook/voortandwiel. Ik heb nu achter het voortandwiel een soort ring zitten, dan het voortandwiel en dan de moer. Mis ik hier dan nog iets? Een extra ring o.i.d?

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 29 aug 2020, 23:13
door kittop
Ik begrijp eigenlijk niet wat er gebeurd met je brommer.
Zet je brommer even vast op een bok/kratje bier zodat je achterwiel vrij loopt.
Haal je bougie er uit en draai je achterwiel door al zijn versnellingen heen.
Ik ben benieuwd of al je versnellingen gewoon kunt doordraaien.
Zit je kickstarttandwiel wel goed gemonteerd?
Maar nu ben ik aan het gissen.

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 30 aug 2020, 15:43
door NIX
NIX schreef:Klinkt meer als een bak- of kickstartprobleem. Tandje ergens af ofzo. Of kapotte vork.
Zie mijn allereerste opmerking. We zitten al 4 pagina's te prutsen. Het klopt dat kogel miste, maar dat is geen oorzaak van blokkerende bakken.

Re: Yamaha dt50mx

Geplaatst: 30 aug 2020, 16:13
door Skelter94
NIX schreef:
NIX schreef:Klinkt meer als een bak- of kickstartprobleem. Tandje ergens af ofzo. Of kapotte vork.
Zie mijn allereerste opmerking. We zitten al 4 pagina's te prutsen. Het klopt dat kogel miste, maar dat is geen oorzaak van blokkerende bakken.
Kickstart lijkt gewoon goed. Daar ook geen afgebroken tanden oid. Ik ga dan toch maar het blokje openmaken en de bak bekijken. Wat bedoel je trouwens met kapotte vork?