door kittop » 16 sep 2020, 22:36
Doet me weer denken aan een jaar of 10 terug toen mijn buurjongetje bijna 16 was.
Hij kocht een GOED gebruikte Neos met een aanzienlijke hoeveelheid kilometers.
De Neos was GOED gebruikt in die zin dat er veel mee gereden was en dat het scootertje wel eens was (om)gevallen.
De scooter was ook GOED gebruikt dat hij zijn reguliere onderhoud gehad had en voor de rest niet mee geklungeld was.
Een andere buurman had de kappen gespoten,
Britte (m'n toen 10 jarige dochter) had met haar pieterpeutervingertjes alle connectoren van de bekabeling schoongemaakt en gerepareerd.
Zelf had ik het hele ding nagelopen.
Na een paar dagen een crash natuurlijk en na een paar weken liep het ding niet hard genoeg.
Dus maar geholpen om een laagtoerige 70cc en wat grotere carburateur en wat aangepast met de overbrenging.
Het ding liep gewoon goed...
Maar volgens vriendjes kon dat ding veeeeel sneller... Dus gingen ze de Neos maar even "Tunen"...
Als ik dat woord al lees word ik alweer misselijk... En natuurlijk vergeten deze vlassigesnorretuners van alles.
Uiteraard mocht ik van alles weer terug zetten, monteren, kapot gedraaide schroeven in dat plastic herstellen etc.
Na nog een week moest er een racestuur op, en daarbij paste niet de originele teller en controle lampjes...
Ook niet het lampje van de olie... Ik nog zeggen dat hij elke keer als hij getankt had zijn olie aan te vullen....
Dat duurde twee weken en toen kreeg ik een telefoontje of ik hem in Laren (NH) wilde ophalen met mijn busje.
Zwaar gefrustreerde scooteraar inclusief scooter in de bus geladen en vroeg ik hem of hij trouw zijn olie had bijgevuld,
en spontaan kreeg hij een rode kleur op zijn wangen en hield het geknetter abrupt op.
Ik heb de zuigerveren vrij uit de zuiger kunnen krijgen en alles weer gemonteerd.
Natuurlijk dat er daarna een rammeltje in het zuigerwerk zat en zinde meneer niet...
Ik heb hem verteld dat hij de bomen in kon, en eerst maar moest laten zien dat hij normaal met zijn scooter om kon gaan voordat ik uberhaupt aan de contactsleutel ga zitten.
3 weken later stond de Neos niet samen met hem in de bomen, maar tussen de struiken van zijn ouders en durfde hij niet meer ermee naar me toe te komen.
Het apparaat heeft daar bijna een jaar in de tuin gestaan en op laatst was de Neos weg.
Twee jaar later stond er een Alfa,,, weer 2 maanden later stond er een boom "in" de Alfa.
Hij leeft nog steeds, en ik geloof werkelijk dat hij geen wielen meer heeft aangeschaft.
Af en toe leent hij een auto, maar ik moet zeggen hij gaat er heel netjes mee om.
Ik heb het idee dat die boom heel leerzaam was.