"sputteren" 3/4 tot vol gas

Alles over de techniek en sleutelen

"sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor Bushmaster » 21 jul 2020, 18:30

Yamaha FS1 2F2 met originele 2F2 cilinder
originele 2F2 uitlaat
10mm carb (125 en 130 sproeier geprobeerd)
naald op middelste stand en clipje 1-na bovenste geprobeerd
luchtschroef 1,5 slag uitgedraaid
snelheir op teller net geen 40kmh
choken bij vol gas negatief effect (harten stoten)
benzine kraan dicht bij vol gas positief effect op toerental (en snelheid >40kmh)

Je zou concluderen, te veel brandstof, maar bougie laat dit niet zien.
Iemand nog tips & tricks wat ik zou kunnen proberen?

Image
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 20 apr 2019, 19:34
Woonplaats: Enschede

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor kittop » 21 jul 2020, 18:48

Uitlaatpoort schoonmaken
demper schoonmaken.
De voorbocht verwijderen de wartel losdraaien van de uitlaat.
4 laspunten losslijpen, staalbeitel tussen de binnenpijp en uitlaat rammen en daarna de binnenpijp er uit sleuren.
Als de binnenpijp er uit is, heb je ruimte voor een 32mm bocht.
Maar dan moet je wel de 2e wartel en de kunststof bus pas maken.

Afgeknepen apparaten....
En alles wat afgeknepen is verstopt.
Na deze acties heb je een andere brommer die meekomt met het verkeer.

Veel plezier.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor Bushmaster » 21 jul 2020, 19:41

bedankt voor de tip @kittop
Ik heb als eerste de demper maar eens ontdaan van z'n "bontjas", dat scheelt al veel :D
Was is het nut van die "bontjas" trouwens? hij maakt niet heel veel meer geluid als je dat verwijdert.
Image
Image
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 20 apr 2019, 19:34
Woonplaats: Enschede

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor Tombo » 21 jul 2020, 19:47

Waarschijnlijk was de oude demperwol al aardig 'verzadigd' en krokant, en maakt het daarom niet zo veel verschil qua geluid.
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17929
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Achterhoek

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor kittop » 21 jul 2020, 20:09

Tombo schreef:Waarschijnlijk was de oude demperwol al aardig 'verzadigd' en krokant, en maakt het daarom niet zo veel verschil qua geluid.


Kan rechtstreeks de soep in, samen met de boullionblokjes.
Een beetje van Castrol, en een beetje van Maggi
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor kittop » 21 jul 2020, 20:22

Mooie duidelijke foto's.
Nu je toch aan het sleutelen bent...
Ik durf het eigenlijk niet te vragen,,,
maar kan je de voorbocht van de cilinder halen en de bocht uit de uitlaat trekken,
uitlaatwartel er af draaien en een foto maken van de ingang van de uitlaat?
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor Bushmaster » 21 jul 2020, 20:29

ja doe ik wel even, zal a.s weekend worden denk ik
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 20 apr 2019, 19:34
Woonplaats: Enschede

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor P@trick » 21 jul 2020, 20:46

3/4 gas? Dan rijdt de brommer nog op de naald bijna op de volledige sproeier, ik zou zeggen je gasnaald verzetten, ik denk clip naar beneden dus meer benzine .
P@trick
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 405
Geregistreerd: 11 feb 2017, 14:14

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor kittop » 21 jul 2020, 20:49

Bushmaster schreef:ja doe ik wel even, zal a.s weekend worden denk ik


Thanx, ik ben benieuwd...

Aankomend weekend ben ik niet veel thuis, dus zal hoogstwaarschijnlijk maandag ik pas reageren.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor kittop » 22 jul 2020, 06:25

P@trick schreef:3/4 gas? Dan rijdt de brommer nog op de naald bijna op de volledige sproeier, ik zou zeggen je gasnaald verzetten, ik denk clip naar beneden dus meer benzine .


Nope, net anders om:
Het is "3/4 naar vol", dan kom je in uit/buiten het bereik van de naald en dan zou de sproeier "nog" kleiner moeten.
Als je de clip naar beneden plaats, krijgt de 2F2 nog meer benzine en verzuipt hij nog meer.
Ze zijn al bezig met hele kleine sproeiers, dus de brommer moet gewoon eerst schoongemaakt worden voordat je gaat rommelen met de carburateur.

De volgende stap is de cilinder op koolaanslag controleren:
- Cilinderkopje er af nadat de tapeinden een dagje in de kruipolie gezet heb, met tikkende beweging de moertjes van de tapeinden losdraaien.
- Zuiger naar beneden drukken en een foto van de cilinderwand maken en binnenkant cilinderkop en controleren op vegen en krassen.
- Nu kan je goed kijken of er koolaanslag in de uitlaatpoort zit
- Koolaanslag uit de uitlaatpoort verwijderen vanaf de uitlaatzijde mbv een rattenstaartje.
- Stofzuiger er op en koolrestjes uit de poort en bovenkant zuiger schoonzuigen.
- Nieuwe koppakking monteren
- Voordat je de kop er op zet, kijken of er een rand van 3a4 mm zit of een rand van 1 mm
- Een cilinderkopje met een rand van 1 mm is de brommer aanzienlijk krachtiger en reageert beter op het gas, indien er een met een dikkere rand zit, bestel er maar een "snel" cilinderkopje.

Als je dit bovenste gedaan heb, dan kan je eerst je carburateur terugzetten naar de originele setting:
- Lucht 1 1/3 open
- Naald middenin
- sproeier 130

volgende ( en één na laatste) stap:
Links van de carburateur zit een rubber slang/sok van het motorblok naar de luchtfilter.
Zit er een slangetje... verwijder deze en bestel/monteer een sok.
Check of de luchtfilter nog een beetje schoon is door het ronde dekseltje van de luchtfilter te verwijderen, en jaag de muizen weg.
Maak een fotootje van je luchtfilter zelf.

De laatste stap is controleren of je ontstekingstijdstip nog een beetje klopt.
Hoe sneller/hoogtoeriger de brommer wordt, hoe gevoeliger hij wordt op zijn ontsteking.
Als je brommer weer lekker loopt, blijf er dan voorlopig vanaf en ga lekker rijden,,,
indien niet, check de FAQ.

veel plezier.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor NIX » 22 jul 2020, 18:46

Welke slang moet je volgens jou door een sok vervangen?
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10341
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor Kees » 22 jul 2020, 19:22

Denk het rubber tussen carburateur-ruimte en het luchtfilter. De eerste 1J5 had standaard zo’n rubber ter dikte van een tuinslang...
Groet uut Doezum,
Kees.
Avatar gebruiker
Kees
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 422
Geregistreerd: 22 feb 2015, 11:53
Woonplaats: Doezum

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor Bushmaster » 22 jul 2020, 20:59

Mijn 2F2 heeft al zo’n sok
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 20 apr 2019, 19:34
Woonplaats: Enschede

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor kittop » 23 jul 2020, 05:28

Bushmaster schreef:Mijn 2F2 heeft al zo’n sok


@ Kees:
Die bedoel ik
@ Bushmaster:
Gauw klaar...
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor Tombo » 23 jul 2020, 07:50

Of gewoon het juiste rubber monteren, voor 4 euro ga je toch niet lopen kloten met een sok :P
https://www.jmpbonderdelen.nl/aanzuigrubber-fs1.html
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17929
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Achterhoek

Volgende

Keer terug naar Techniek en sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron