"sputteren" 3/4 tot vol gas

Alles over de techniek en sleutelen

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor marco » 23 jul 2020, 11:01




Kijk eerst eens naar het filter zelf
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22991
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re:

Berichtdoor Bushmaster » 23 jul 2020, 12:06

marco schreef:Kijk eerst eens naar het filter zelf

Filter is nieuw
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 20 apr 2019, 19:34
Woonplaats: Enschede

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor kittop » 24 jul 2020, 04:26

Tombo schreef:Of gewoon het juiste rubber monteren, voor 4 euro ga je toch niet lopen kloten met een sok :P
https://www.jmpbonderdelen.nl/aanzuigrubber-fs1.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;



Ik heb hier thuis ook rubberen sokken.
Dat loopt veel harder,
zonder dat je op je giegel door de kamer glijdt.
Voorheen had ik sloffen, maar daar schiet ik teveel uit.
De klompen bij mijn achterdeur breken snel en
mijn rubberen kaplaarzen die.... ach, laat maar ( off-topic)
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor Bushmaster » 24 jul 2020, 19:54

Image
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 20 apr 2019, 19:34
Woonplaats: Enschede

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor kittop » 24 jul 2020, 22:11

Ge-wel-dig...
Dit is echt een hele tijd geleden dat ik dit gezien heb.
Een originele uitlaat "met" begrenzer.
Dit is wel heel uniek.

De begrenzer kan verwijderd worden,,,,
maar dit is wel een intense klus
De laspunten zijn bikkelhard en je kan de binnenpijp niet pakken met een tang.

Alle laspunten wegdremelen behalve één puntje
Daarna een puntige beitel/oude schroevendraaier tussen de binnenpijp en uitlaat rammen tot diep naar achteren
Daarna het laatste puntje dremelen en probeer met een zelfknijpende tang de binnenpijp naar buiten te rukken.
Lukt dat niet, dremel/slijp dan de hele binnenpijp door waar je de schroevendraaier er tussen geramt heb dan moet de begrenser loskomen.

Als dit gelukt is dan heeft de uitlaat de mogelijkheid om de sonische klap terug te stuwen waardoor je cilinder beter gevuld wordt.
Je zal verstelt staan hoe fijn zo'n aangepakte uitlaat kan rijden, vooral met een snel cilinderkopje.
Het geluid zal iets dieper en heel mooi klinken, maar zal absoluut geen overlast geven.

Nadat de begrenzer verwijderd is, is het mogelijk om een 32mm bocht te monteren.
Kijk naar een bocht die iets vloeiender loopt, waardoor de 2F2 iets hoogtoeriger en nog iets krachtiger wordt.
Dit is uiteraard een optie, en kan altijd nog.
Je uitlaat is dan net zo snel als een gemiddelde snelle uitlaat, echter klinkt deze originele 2F2 mooier en minder blikkerig.

Alles bij elkaar, is en blijft je brommer standaard en origineel, waarbij je niet meer door alle snorfietsen gedegradeerd wordt.
Je brommer blijft onder de rollerbankmax en er zal geen agent vervelend doen.

Mocht je brommer naar je gevoel nog iets te langzaam zijn,,,
dan kan je het cilindertje iets grover "ontkolen" waardoor je 2mm extra metaal aan de bovenkant van de uitlaatpoort meeneemt.
Een 16mm zie je ook niet vanaf de buitenkant...
Maar dan gaat de rollerbank wel protesteren.

En tjeeejjj... wat is je brommer vers en schoon.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor wiebo » 24 jul 2020, 23:42

In vergelijking moet deze uitlaat is die van mij een echte ‘smeerpijp’.
wiebo
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 845
Geregistreerd: 01 dec 2006, 15:26
Woonplaats: Groesbeek, waar anders?

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor kittop » 25 jul 2020, 12:26

wiebo schreef:In vergelijking moet deze uitlaat is die van mij een echte ‘smeerpijp’.


Ook daarin ben je niet de enige.
Mijn XT is een "Vetklep"
Mijn DT is een "Lekbak"
Alleen het rollend materieel van mijn dochter is tot de puntjes.
Haar TY is zoals de uitlaatfoto hierboven,
de MT kan ietsje stofpoetswerk hebben,
De A35 (Tomos), kan wel wat oplossertjes en lakstifje (hammerhite) gebruiken.
Haar Tomosje komt, hoe frappant, uit Enschede waar het brommertje het meeste asfalt verslonden heeft.
Ik kijk niet gek op als het Tomosje weer terug gaat naar de roots,
omdat ze aan de TU daar gaat studeren en een studentenkamer aan de Oldenzaalstestraat gescoord heeft.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor Kees » 25 jul 2020, 14:55

kittop schreef:Ge-wel-dig...
Dit is echt een hele tijd geleden dat ik dit gezien heb.
Een originele uitlaat "met" begrenzer.
Dit is wel heel uniek.

De begrenzer kan verwijderd worden,,,,
maar dit is wel een intense klus
De laspunten zijn bikkelhard en je kan de binnenpijp niet pakken met een tang.

Alle laspunten wegdremelen behalve één puntje
Daarna een puntige beitel/oude schroevendraaier tussen de binnenpijp en uitlaat rammen tot diep naar achteren
Daarna het laatste puntje dremelen en probeer met een zelfknijpende tang de binnenpijp naar buiten te rukken.
Lukt dat niet, dremel/slijp dan de hele binnenpijp door waar je de schroevendraaier er tussen geramt heb dan moet de begrenser loskomen.

Als dit gelukt is dan heeft de uitlaat de mogelijkheid om de sonische klap terug te stuwen waardoor je cilinder beter gevuld wordt.
Je zal verstelt staan hoe fijn zo'n aangepakte uitlaat kan rijden, vooral met een snel cilinderkopje.
Het geluid zal iets dieper en heel mooi klinken, maar zal absoluut geen overlast geven.

Nadat de begrenzer verwijderd is, is het mogelijk om een 32mm bocht te monteren.
Kijk naar een bocht die iets vloeiender loopt, waardoor de 2F2 iets hoogtoeriger en nog iets krachtiger wordt.
Dit is uiteraard een optie, en kan altijd nog.
Je uitlaat is dan net zo snel als een gemiddelde snelle uitlaat, echter klinkt deze originele 2F2 mooier en minder blikkerig.

Alles bij elkaar, is en blijft je brommer standaard en origineel, waarbij je niet meer door alle snorfietsen gedegradeerd wordt.
Je brommer blijft onder de rollerbankmax en er zal geen agent vervelend doen.

Mocht je brommer naar je gevoel nog iets te langzaam zijn,,,
dan kan je het cilindertje iets grover "ontkolen" waardoor je 2mm extra metaal aan de bovenkant van de uitlaatpoort meeneemt.
Een 16mm zie je ook niet vanaf de buitenkant...
Maar dan gaat de rollerbank wel protesteren.

En tjeeejjj... wat is je brommer vers en schoon.


http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f=15&t=9566#p377405
Groet uut Doezum,
Kees.
Avatar gebruiker
Kees
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 422
Geregistreerd: 22 feb 2015, 11:53
Woonplaats: Doezum

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor kittop » 26 jul 2020, 05:07

Hoi Kees,
Dit is praktisch dezelfde aanpak, met enig verschil dat jij 4x de schroevendraaier er in ramt en daarna de laspunten en dat ik de uitlaat op de brommer liet zitten.
Die 5 km verschil met een snelle uitlaat zit inderdaad in de 32mm bocht, mits de 32mm bocht niet te veel doorsteekt in de pijp.

Mooie duidelijke beelden.

Aan die mooie duidelijke beelden zie je dat de gedemonteerde pijp een verdikking heeft aan het uiteinde.
Het is daarom dus niet zo dat de pijp over de hele lengte lastig er uit komt, maar alleen de eerste paar centimeters.
Ga je uitlaat niet verhitten, dat zou misschien iets helpen met loshalen, echter de kans dat je uitlaat blauw wordt is groot.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor P@trick » 26 jul 2020, 14:53

Mooie beelden inderdaad, hoe is het met het stotteren afgelopen trouwens is dat al verholpen voordat je de hele brommer demonteert?
P@trick
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 405
Geregistreerd: 11 feb 2017, 14:14

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor Bushmaster » 26 jul 2020, 18:34

ja loopt met een "schone" uitlaat(poort) perfect zo, die pijp zit er nog in, en laat ik er ook in,
40-45 hard zat :D
vandaag mocht de FS1 iets verder van huis:
Image
Bushmaster
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 20 apr 2019, 19:34
Woonplaats: Enschede

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor Kees » 26 jul 2020, 19:31

Mooie brommer!
Groet uut Doezum,
Kees.
Avatar gebruiker
Kees
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 422
Geregistreerd: 22 feb 2015, 11:53
Woonplaats: Doezum

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Berichtdoor kittop » 27 jul 2020, 05:26

Fijn te lezen dat het gelukt is, en dat je in regio Enschede nog kan onthaasten.
Hier in het Gooi likken ze met de voorbumper van hun Vogue de honing van je bagagedrager als je 40 rijdt.

Als je brommer weer snel dicht koolt, kijk even serieus naar mengsmering en de verhouding daarvan.
Ook de begrenser is debet aan het snel dichtkolen, daarom vermoede ik dat het ding er nog in zat.
Snelheid kan je nog altijd doseren met je rechterhand. :wink:

Veel plezier met de wat langere ritjes.

Leuke foto met wat leeftijdgenootjes op de achtergrond.
kittop
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 195
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Vorige

Keer terug naar Techniek en sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron