Pagina 2 van 2

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 23 jul 2020, 12:01
door marco



Kijk eerst eens naar het filter zelf

Re:

Geplaatst: 23 jul 2020, 13:06
door Bushmaster
marco schreef:AfbeeldingAfbeeldingKijk eerst eens naar het filter zelf
Filter is nieuw

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 24 jul 2020, 05:26
door kittop
Tombo schreef:Of gewoon het juiste rubber monteren, voor 4 euro ga je toch niet lopen kloten met een sok :P
https://www.jmpbonderdelen.nl/aanzuigrubber-fs1.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb hier thuis ook rubberen sokken.
Dat loopt veel harder,
zonder dat je op je giegel door de kamer glijdt.
Voorheen had ik sloffen, maar daar schiet ik teveel uit.
De klompen bij mijn achterdeur breken snel en
mijn rubberen kaplaarzen die.... ach, laat maar ( off-topic)

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 24 jul 2020, 20:54
door Bushmaster
Afbeelding

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 24 jul 2020, 23:11
door kittop
Ge-wel-dig...
Dit is echt een hele tijd geleden dat ik dit gezien heb.
Een originele uitlaat "met" begrenzer.
Dit is wel heel uniek.

De begrenzer kan verwijderd worden,,,,
maar dit is wel een intense klus
De laspunten zijn bikkelhard en je kan de binnenpijp niet pakken met een tang.

Alle laspunten wegdremelen behalve één puntje
Daarna een puntige beitel/oude schroevendraaier tussen de binnenpijp en uitlaat rammen tot diep naar achteren
Daarna het laatste puntje dremelen en probeer met een zelfknijpende tang de binnenpijp naar buiten te rukken.
Lukt dat niet, dremel/slijp dan de hele binnenpijp door waar je de schroevendraaier er tussen geramt heb dan moet de begrenser loskomen.

Als dit gelukt is dan heeft de uitlaat de mogelijkheid om de sonische klap terug te stuwen waardoor je cilinder beter gevuld wordt.
Je zal verstelt staan hoe fijn zo'n aangepakte uitlaat kan rijden, vooral met een snel cilinderkopje.
Het geluid zal iets dieper en heel mooi klinken, maar zal absoluut geen overlast geven.

Nadat de begrenzer verwijderd is, is het mogelijk om een 32mm bocht te monteren.
Kijk naar een bocht die iets vloeiender loopt, waardoor de 2F2 iets hoogtoeriger en nog iets krachtiger wordt.
Dit is uiteraard een optie, en kan altijd nog.
Je uitlaat is dan net zo snel als een gemiddelde snelle uitlaat, echter klinkt deze originele 2F2 mooier en minder blikkerig.

Alles bij elkaar, is en blijft je brommer standaard en origineel, waarbij je niet meer door alle snorfietsen gedegradeerd wordt.
Je brommer blijft onder de rollerbankmax en er zal geen agent vervelend doen.

Mocht je brommer naar je gevoel nog iets te langzaam zijn,,,
dan kan je het cilindertje iets grover "ontkolen" waardoor je 2mm extra metaal aan de bovenkant van de uitlaatpoort meeneemt.
Een 16mm zie je ook niet vanaf de buitenkant...
Maar dan gaat de rollerbank wel protesteren.

En tjeeejjj... wat is je brommer vers en schoon.

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 25 jul 2020, 00:42
door wiebo
In vergelijking moet deze uitlaat is die van mij een echte ‘smeerpijp’.

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 25 jul 2020, 13:26
door kittop
wiebo schreef:In vergelijking moet deze uitlaat is die van mij een echte ‘smeerpijp’.
Ook daarin ben je niet de enige.
Mijn XT is een "Vetklep"
Mijn DT is een "Lekbak"
Alleen het rollend materieel van mijn dochter is tot de puntjes.
Haar TY is zoals de uitlaatfoto hierboven,
de MT kan ietsje stofpoetswerk hebben,
De A35 (Tomos), kan wel wat oplossertjes en lakstifje (hammerhite) gebruiken.
Haar Tomosje komt, hoe frappant, uit Enschede waar het brommertje het meeste asfalt verslonden heeft.
Ik kijk niet gek op als het Tomosje weer terug gaat naar de roots,
omdat ze aan de TU daar gaat studeren en een studentenkamer aan de Oldenzaalstestraat gescoord heeft.

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 25 jul 2020, 15:55
door Kees
kittop schreef:Ge-wel-dig...
Dit is echt een hele tijd geleden dat ik dit gezien heb.
Een originele uitlaat "met" begrenzer.
Dit is wel heel uniek.

De begrenzer kan verwijderd worden,,,,
maar dit is wel een intense klus
De laspunten zijn bikkelhard en je kan de binnenpijp niet pakken met een tang.

Alle laspunten wegdremelen behalve één puntje
Daarna een puntige beitel/oude schroevendraaier tussen de binnenpijp en uitlaat rammen tot diep naar achteren
Daarna het laatste puntje dremelen en probeer met een zelfknijpende tang de binnenpijp naar buiten te rukken.
Lukt dat niet, dremel/slijp dan de hele binnenpijp door waar je de schroevendraaier er tussen geramt heb dan moet de begrenser loskomen.

Als dit gelukt is dan heeft de uitlaat de mogelijkheid om de sonische klap terug te stuwen waardoor je cilinder beter gevuld wordt.
Je zal verstelt staan hoe fijn zo'n aangepakte uitlaat kan rijden, vooral met een snel cilinderkopje.
Het geluid zal iets dieper en heel mooi klinken, maar zal absoluut geen overlast geven.

Nadat de begrenzer verwijderd is, is het mogelijk om een 32mm bocht te monteren.
Kijk naar een bocht die iets vloeiender loopt, waardoor de 2F2 iets hoogtoeriger en nog iets krachtiger wordt.
Dit is uiteraard een optie, en kan altijd nog.
Je uitlaat is dan net zo snel als een gemiddelde snelle uitlaat, echter klinkt deze originele 2F2 mooier en minder blikkerig.

Alles bij elkaar, is en blijft je brommer standaard en origineel, waarbij je niet meer door alle snorfietsen gedegradeerd wordt.
Je brommer blijft onder de rollerbankmax en er zal geen agent vervelend doen.

Mocht je brommer naar je gevoel nog iets te langzaam zijn,,,
dan kan je het cilindertje iets grover "ontkolen" waardoor je 2mm extra metaal aan de bovenkant van de uitlaatpoort meeneemt.
Een 16mm zie je ook niet vanaf de buitenkant...
Maar dan gaat de rollerbank wel protesteren.

En tjeeejjj... wat is je brommer vers en schoon.
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f ... 66#p377405

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 26 jul 2020, 06:07
door kittop
Hoi Kees,
Dit is praktisch dezelfde aanpak, met enig verschil dat jij 4x de schroevendraaier er in ramt en daarna de laspunten en dat ik de uitlaat op de brommer liet zitten.
Die 5 km verschil met een snelle uitlaat zit inderdaad in de 32mm bocht, mits de 32mm bocht niet te veel doorsteekt in de pijp.

Mooie duidelijke beelden.

Aan die mooie duidelijke beelden zie je dat de gedemonteerde pijp een verdikking heeft aan het uiteinde.
Het is daarom dus niet zo dat de pijp over de hele lengte lastig er uit komt, maar alleen de eerste paar centimeters.
Ga je uitlaat niet verhitten, dat zou misschien iets helpen met loshalen, echter de kans dat je uitlaat blauw wordt is groot.

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 26 jul 2020, 15:53
door P@trick
Mooie beelden inderdaad, hoe is het met het stotteren afgelopen trouwens is dat al verholpen voordat je de hele brommer demonteert?

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 26 jul 2020, 19:34
door Bushmaster
ja loopt met een "schone" uitlaat(poort) perfect zo, die pijp zit er nog in, en laat ik er ook in,
40-45 hard zat :D
vandaag mocht de FS1 iets verder van huis:
Afbeelding

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 26 jul 2020, 20:31
door Kees
Mooie brommer!

Re: "sputteren" 3/4 tot vol gas

Geplaatst: 27 jul 2020, 06:26
door kittop
Fijn te lezen dat het gelukt is, en dat je in regio Enschede nog kan onthaasten.
Hier in het Gooi likken ze met de voorbumper van hun Vogue de honing van je bagagedrager als je 40 rijdt.

Als je brommer weer snel dicht koolt, kijk even serieus naar mengsmering en de verhouding daarvan.
Ook de begrenser is debet aan het snel dichtkolen, daarom vermoede ik dat het ding er nog in zat.
Snelheid kan je nog altijd doseren met je rechterhand. :wink:

Veel plezier met de wat langere ritjes.

Leuke foto met wat leeftijdgenootjes op de achtergrond.