door kittop » 24 aug 2020, 12:54
Met mijn RD50mx heb ik toen wel eens uitgerekend hoeveel olie ik verbruikte t.o.v. benzine.
Opvallend was dat, maar eigenlijk toch ook logisch, als ik met een Autisa cilinder reed het olieverhouding lager was dan als ik origineel reed.
Met de Autisa kwam ik uit op 1:35 en met een 12mm en origineel kwam ik ca op 1:27.
Toen boeide het me niet zo, zolang het maar heel bleef en dat ik elke dag 70 km probleemloos kon rijden.
Waar ik wel op lette is dat ik zelf de olie bepaalde die er in ging, en niet zomaar wat langs de weg aan mengsmering tankte.
Waar ik met mijn FS1 tankte, was eigenlijk altijd bij mijn oompjes, die vulde de benzinepomp af met Castrol, waarbij ik de pomp op 4% zette.
68.000 km met een F5B cilinder en 1 setje zuigerveren en 1x de zuiger vervangen.
De Autisa van de RD werd minder bij ca 30.000 km, maar daar had ik de veren niet bij vernieuwd.
Hoofdlagers en bijbehorende simmeringen zijn bij beiden nooit vernieuwd geweest.
Eigenlijk ben ik nu best wel benieuwd hoeveel olie de Trial van mijn dochter verbruikt.
De Trial heeft een blokje van een DT80mx met bijbehorend oliepompje.
Bij mn DT400 was het oliepompje al geamputeerd en behoor ikzelf nu dus bij het rugzakkenimperium.
Als het pompje verwijderd wordt, dan is het ook wel verstandig om de bijbehorende tandwielen te demonteren.
Na een forse jump met de DT over een pittige verkeersdrempel knalde de kunststof tandwiel tussen de metalen tandwielen.
Wat een enorme knal uit het blok veroorzaakte met een oorverdovend gejank.
Het wat grotere olietankje van de DT400 vul ik vaak af met mengsmering, omdat ik maar 70 km op een tank kan rijden, en 10 km op de reserve.
De maatvoeringpotjes zijn voor mijn DT400 altijd te klein en op laatst onleesbaar waarbij ik zelf met een edding stift de verhoudingen weer inteken.
Ook met een verbruik van 1:10 i.c.m. een daggie naar bijvoorbeeld Moergestel (tweetaktdag) of Hennorit,
is het niet verkeerd om behoorlijke hoeveelheid olie mee te nemen om niet bij anderen hoeven te bietsen,
waarbij het bietsen bij de Hennorit erg lastig wordt door de weinig tweetakten.