Pagina 2 van 2

Re: Schakelen

Geplaatst: 23 aug 2020, 13:52
door marco
Koppeling zou ik lekker in elkaar laten zitten die ziet er nog perfect uit.

Het afgebroken stukje veer moet je wel even zoeken voordat dit schade aan richt.

Oliepompje kan je beter niet gebruiken.
Beter zelf mengen met zn meng flesjes dat werkt prima.

Re: Schakelen

Geplaatst: 23 aug 2020, 17:34
door P@trick
Is je aftapplug magnetisch? Dan zit hij misschien daaraan . Of is al mee eruit met aftappen .

Re: Schakelen

Geplaatst: 24 aug 2020, 06:38
door kittop
De oliepompjes van Yamaha zijn probleemloos.
Het kabeltje is de zwakste schakel.
Maar het grootste probleem is dat men vergeet olie bij te vullen.

Heel wat jaren terug werd er langs de weg mengsmering aangeboden.
Tegenwoordig moet je zelf uitrekenen en pielen met flesjes en naast het flesje Spa
heeft iedereen tegenwoordig een flesje Castrol in zijn rugzak bij een toertochtje

Re: Schakelen

Geplaatst: 24 aug 2020, 10:42
door NIX
Vaak zijn pompjes vervuild (dan geven ze te weinig olie) en bedenk ook dat ze in een tijd gemaakt zijn dat er nog veel vetter gemengd moest worden. De olie van nu is veel beter. Met pompje meng je vaak te vet.

Re: Schakelen

Geplaatst: 24 aug 2020, 11:50
door marco
Je kan ze wel afstellen maar nooit controleren of het wel de juiste mengverhouding is.

Re: Schakelen

Geplaatst: 24 aug 2020, 11:54
door Tombo
Idd, je weet niet wat het pompje doet. Ik zou lekker zelf mengen, dan weet je zeker dat het goed is

Re: Schakelen

Geplaatst: 24 aug 2020, 12:13
door marco
https://www.k-parts.nl/maatbeker-mengbe ... 250ml.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met zn flesje gaat het niet snel fout.

Re: Schakelen

Geplaatst: 24 aug 2020, 13:54
door kittop
Met mijn RD50mx heb ik toen wel eens uitgerekend hoeveel olie ik verbruikte t.o.v. benzine.
Opvallend was dat, maar eigenlijk toch ook logisch, als ik met een Autisa cilinder reed het olieverhouding lager was dan als ik origineel reed.
Met de Autisa kwam ik uit op 1:35 en met een 12mm en origineel kwam ik ca op 1:27.
Toen boeide het me niet zo, zolang het maar heel bleef en dat ik elke dag 70 km probleemloos kon rijden.
Waar ik wel op lette is dat ik zelf de olie bepaalde die er in ging, en niet zomaar wat langs de weg aan mengsmering tankte.
Waar ik met mijn FS1 tankte, was eigenlijk altijd bij mijn oompjes, die vulde de benzinepomp af met Castrol, waarbij ik de pomp op 4% zette.

68.000 km met een F5B cilinder en 1 setje zuigerveren en 1x de zuiger vervangen.
De Autisa van de RD werd minder bij ca 30.000 km, maar daar had ik de veren niet bij vernieuwd.
Hoofdlagers en bijbehorende simmeringen zijn bij beiden nooit vernieuwd geweest.

Eigenlijk ben ik nu best wel benieuwd hoeveel olie de Trial van mijn dochter verbruikt.
De Trial heeft een blokje van een DT80mx met bijbehorend oliepompje.
Bij mn DT400 was het oliepompje al geamputeerd en behoor ikzelf nu dus bij het rugzakkenimperium.
Als het pompje verwijderd wordt, dan is het ook wel verstandig om de bijbehorende tandwielen te demonteren.
Na een forse jump met de DT over een pittige verkeersdrempel knalde de kunststof tandwiel tussen de metalen tandwielen.
Wat een enorme knal uit het blok veroorzaakte met een oorverdovend gejank.
Het wat grotere olietankje van de DT400 vul ik vaak af met mengsmering, omdat ik maar 70 km op een tank kan rijden, en 10 km op de reserve.

De maatvoeringpotjes zijn voor mijn DT400 altijd te klein en op laatst onleesbaar waarbij ik zelf met een edding stift de verhoudingen weer inteken.
Ook met een verbruik van 1:10 i.c.m. een daggie naar bijvoorbeeld Moergestel (tweetaktdag) of Hennorit,
is het niet verkeerd om behoorlijke hoeveelheid olie mee te nemen om niet bij anderen hoeven te bietsen,
waarbij het bietsen bij de Hennorit erg lastig wordt door de weinig tweetakten.

Re: Schakelen

Geplaatst: 26 aug 2020, 07:44
door Kollin
Wat ik dus begrijp is dat er weinig provlemen zijn met de oliepompjes maar je weet vrijweinig wat erg gebeurt. Mijn brommer rookt nu niet, als ik dus de pomp zou aansluiten en zou gaan rooken dan weet ik zeker dat die tevet smeert. En dan altijd nog kijken wat ik wil.

Het viel mij op datde olie via een ander punt het blok in gaat. Heeft dit een speciale reden voor betere smering?
En als ik de olie pomp niet gebruik kan ik dan det gaatje beter een normale schroef in duwen?

Re: Schakelen

Geplaatst: 26 aug 2020, 08:26
door P@trick
Je kunt hier speciale afdichtkapjes voor bestellen.

Re: Schakelen

Geplaatst: 26 aug 2020, 09:48
door marco
Ja dan moet je er kort boutje indraaien om dat af te sluiten.

Re: Schakelen

Geplaatst: 26 aug 2020, 12:59
door Kollin
Dankjewel,
Ik ben hier pas en ik vin dit forum echt fijn.