Pagina 1 van 3

1 : 20 ?

Geplaatst: 23 sep 2020, 10:21
door chopper62
Best Forum,

Deze vraag is natuurlijk al heel vaak gesteld, maar toch .. hoe houden jullie de boel heel?

Vroeger ( 1978 ja ja .. ) reed ik met 1 :20 mengsmering Originele FS1 cylinder, 16 mm mikuni en 140 sproeier. tandwielen 14/41. (Lichaamsgewicht ongeveer 70 kg). Nooit een warmloper of vastloper gehad. Snelheid ongeveer 85 km/u.

Nu rij ik met een 60cc. 16 mm mikuni, 170 sproeier en tandwielen 14/44.(Lichaamsgewicht ongeveer 80 kg) en heb ik vaak warmlopers.

Nou sprak ik een andere veteraan en die kon me vertellen dat het kwam door de foute mengsmering van tegenwoordig. (1 : 50 aan de pomp is natuurlijk veel te schraal voor een FS1) Ik gooi er dan ook altijd wat olie bij).

Maar .. is 1 :20 mengen de oplossing?

Volsynteet of mineraal zal niet zo veel verschillen, denk ik.

Alle tips welkom!

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 23 sep 2020, 12:05
door Tombo
1:20 is veel te vet!
1:40 of 1:50 met een goede kwaliteitsolie is voldoende. Ik smeer zelf rond de 1:40/1:45 met Castrol TTS/Power RS.
Als je vaak warmlopers hebt, en je doet er niks aan (zuiger opfrissen, cilinder opfrissen, eventueel een nieuwe zuiger) dan blijft de boel warmlopen.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 23 sep 2020, 20:44
door marco
Tombo schreef:Ik smeer zelf rond de 1:40/1:45 met Castrol TTS/Power RS.
Hier ook alle fs1’s zonder problemen.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 23 sep 2020, 21:32
door cdraaisma
Ik rijdt 1 op 55 met mijn F5B nicasil cilinder.
Succes Kees.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 23 sep 2020, 21:37
door P@trick
Ik rij 1:100 met Triboron en een alu F5B , zelfs soms minder, freaky , maar loopt gewoon . :evil:

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 23 sep 2020, 22:42
door kittop
140 sproeier bij een FS1 en 16mm,,, is naar mijn opinie erg schraal.
Dat is in mijn ogen bijkant een standaard setup sproeier.
Zelf reed ik F5b, met 170 sproeier,,, okay de F5b was iets te grof "ontkoold"....
50cc FS1 met 16mm monteerde ik vaak een 180 sproeier.

Ik denk dat je sowieso iets rijker moet gaan rijden en zo zorgen dat de temperatuur naar beneden gaat.
Plus dat je even moet nagaan wat voor zuigerdiameter je gemonteerd hebt t.a.v de diameter boring van de cilinder.

Als je snel rijdt is het iets vetter smeren niet onverstandig en sluit me ook aan bij de Tombo en de synthetische Castrol oliën.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 23 sep 2020, 23:01
door NIX
Het heeft ook te maken met de schralere benzine van de laatste jaren, ik vermoed zelfs dat het lood van vroeger erin wat extra koelde en smeerde. In elk geval heb je een iets grotere sproeier nodig dan voor het ideale mengsel.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 24 sep 2020, 04:13
door kittop
NIX schreef:Het heeft ook te maken met de schralere benzine van de laatste jaren, ik vermoed zelfs dat het lood van vroeger erin wat extra koelde en smeerde. In elk geval heb je een iets grotere sproeier nodig dan voor het ideale mengsel.
Zeer zeker,,,
Mijn DT400 doet het aanzienlijk beter op BP E5 98 en doet het heel slecht op E10 95
Sinds het E10 tijdperk is godzijdank het octaan 98 weer beter verkrijgbaar langs de weg.

Ontsteking een tikkie later zetten zou ook verkoelend moeten werken...

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 24 sep 2020, 07:33
door Tombo
kittop schreef:140 sproeier bij een FS1 en 16mm,,, is naar mijn opinie erg schraal.
Dat is in mijn ogen bijkant een standaard setup sproeier.
Zelf reed ik F5b, met 170 sproeier,,, okay de F5b was iets te grof "ontkoold"....
50cc FS1 met 16mm monteerde ik vaak een 180 sproeier.

Ik denk dat je sowieso iets rijker moet gaan rijden en zo zorgen dat de temperatuur naar beneden gaat.
Plus dat je even moet nagaan wat voor zuigerdiameter je gemonteerd hebt t.a.v de diameter boring van de cilinder.

Als je snel rijdt is het iets vetter smeren niet onverstandig en sluit me ook aan bij de Tombo en de synthetische Castrol oliën.
Goed lezen, die sproeier 140 met een FS1 cilinder was in de jaren. '70 ;) (nog steeds erg schraal moet ik toegeven :p)

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 24 sep 2020, 16:40
door chopper62
Nou .. dat zijn weer een hoop reacties.

Ik zal er in ieder geval een wat grotere sproeier in stoppen. Ik heb nog wel een 170.

(Had vroeger met de 140 wel mijn gasnaaldje op de hoogste stand, scheelt natuurlijk ook weer)

Verder ga ik gewoon lekker roken, net als vroeger, met 1 : 20

Ik zal mettertijd een berichtje sturen hoe dat bevalt.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 24 sep 2020, 17:05
door Tombo
Als je zo vet smeert rij je effectief met een armer mengsel (want minder brandstof), ook dat vergroot de kans op warmlopers

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 24 sep 2020, 20:30
door chopper62
Tombo,

Als ik het zo lees en zie met wat voor spul je rond rijdt, weet je waar je het over heb.

Maar ik ben "Old School". Waarom liep alles om mij heen vast en heb ik mijn hele brommerperiode (zo'n jaar of 2 à 3) nooit een warmloper/vastloper gehad? We reden gemiddeld 80/85. Niet echt extreem, maar best pittig.

Vandaar dat ik even terug naar af ga. (En eeh .. als je mengsmering goed 'compressed' ontbrandt het ook :) )

Groet'n

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 24 sep 2020, 22:42
door NIX
Met 1:20 gaat de boel geheid ook vastlopen. De olie verbrandt dan namelijk niet. En dat moet wel. De moderne olie is veel taaier en zal een dikke kleeflaag in de cilinder achterlaten als je te rijk smeert. Geloof me. Smeer maximaal 1:40. Dat is al behoorlijk vet met een moderne mengolie.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 24 sep 2020, 23:15
door kittop
chopper62 schreef:Nou .. dat zijn weer een hoop reacties.

Ik zal er in ieder geval een wat grotere sproeier in stoppen. Ik heb nog wel een 170.

(Had vroeger met de 140 wel mijn gasnaaldje op de hoogste stand, scheelt natuurlijk ook weer)

Verder ga ik gewoon lekker roken, net als vroeger, met 1 : 20

Ik zal mettertijd een berichtje sturen hoe dat bevalt.

In ieder geval bedankt voor de reacties.
Als je een kleine sproeier rijdt met naald bovenin krijg je bij volgas sowieso te arm mensel.
Je kan beter iets te groot gaan en dan eventueel je sproeier iets laten zakken.
Dan rijdt je bij volgas iets rijker, en dat is wel fijn bij volle belasting.
Betreft smering, dat kan je beter gewoon op 1:40 houden zoals Tombo en NIX inhoudelijk aangeven.

@ Tombo, had ik gelezen... F5B reed ik inderdaad niet in de jaren 70, maar ca. 70dkm begin jaren 80 op een 2F2.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 25 sep 2020, 17:44
door marco
Gewoon proberen.