1 : 20 ?

Alles over de techniek en sleutelen

Re: 1 : 20 ?

Berichtdoor Fred58t » 03 okt 2020, 18:48

Vet mengen is vragen om problemen.
Tegenwoordig meng ik mijn Tomos 4L 1 op 100 met Triboron. Is gewoon helemaal supersafe.
De FS1 heeft een reputatie met vastlopen, dus die meng ik 1 op 70 met Triboron, tot nu toe zonder problemen.
Fred58t
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 jul 2016, 19:53

Re: 1 : 20 ?

Berichtdoor P@trick » 04 okt 2020, 08:37

Ik meng mijn Fs1 met aluminium cilinder 49cc 1:100 en soms zelfs iets minder, loopt gewoon zelfs met het warme weer van afgelopen periode . “Vaak ben je te bang “
P@trick
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 423
Geregistreerd: 11 feb 2017, 14:14

Re: 1 : 20 ?

Berichtdoor marco » 04 okt 2020, 10:43

P@trick schreef:Ik meng mijn Fs1 met aluminium cilinder 49cc 1:100 en soms zelfs iets minder, loopt gewoon zelfs met het warme weer van afgelopen periode . “Vaak ben je te bang “
Cilinder kan dat misschien wel aan maar je krukas en lagers moeten ook gesmeerd worden met de meng olie.
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 23088
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: 1 : 20 ?

Berichtdoor P@trick » 04 okt 2020, 15:54

Smeert genoeg , komt gewoon nog wat olie uit de uitlaat zoals met normale olie, dunkt mij dat er dan genoeg gesmeerd wordt ..
P@trick
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 423
Geregistreerd: 11 feb 2017, 14:14

Re: 1 : 20 ?

Berichtdoor kittop » 04 okt 2020, 17:08

marco schreef:
P@trick schreef:Ik meng mijn Fs1 met aluminium cilinder 49cc 1:100 en soms zelfs iets minder, loopt gewoon zelfs met het warme weer van afgelopen periode . “Vaak ben je te bang “
Cilinder kan dat misschien wel aan maar je krukas en lagers moeten ook gesmeerd worden met de meng olie.


Veel wordt er aan het zuigerwerk gedacht, maar ik ben het eens dat schade aan de lagers en big-end behoorlijk onderschat wordt.

DT50m's waar een 353 cilinder gemonteerd was, hadden een grote inlaatpoort.
Het gebeurde regelmatig dat er zuigerveren braken omdat de zuiger te veel tordeerde waardoor de opening van de zuigerveer in de uitlaatpoort afbrak.
Dit gebeurde vaak bij DT's waarbij men vergeten was om olie bij te vullen en vastlopers gehad hadden.
Het big-end had ook op zijn flikker gehad waardoor de zuigeras teveel draaibeweging had.
De oplossing was een Zeta cilinder of een Autisa...
Of de krukas aanpakken.

Ook Tomos A3 brommers hadden opvallend veel last van lagerschade als er regelmatig Shell Clean-machine getankt was.

FS's hadden hier geen last van overigens.
Maar kwam wel vaker hoofdlagerschade tegen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de professionele filosofie over de huidige types 2-takt oliën en de achterliggende gedachten.
kittop
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 22 nov 2015, 11:15

Vorige

Keer terug naar Techniek en sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron