Pagina 2 van 3

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 03 okt 2020, 19:48
door Fred58t
Vet mengen is vragen om problemen.
Tegenwoordig meng ik mijn Tomos 4L 1 op 100 met Triboron. Is gewoon helemaal supersafe.
De FS1 heeft een reputatie met vastlopen, dus die meng ik 1 op 70 met Triboron, tot nu toe zonder problemen.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 04 okt 2020, 09:37
door P@trick
Ik meng mijn Fs1 met aluminium cilinder 49cc 1:100 en soms zelfs iets minder, loopt gewoon zelfs met het warme weer van afgelopen periode . “Vaak ben je te bang “

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 04 okt 2020, 11:43
door marco
P@trick schreef:Ik meng mijn Fs1 met aluminium cilinder 49cc 1:100 en soms zelfs iets minder, loopt gewoon zelfs met het warme weer van afgelopen periode . “Vaak ben je te bang “
Cilinder kan dat misschien wel aan maar je krukas en lagers moeten ook gesmeerd worden met de meng olie.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 04 okt 2020, 16:54
door P@trick
Smeert genoeg , komt gewoon nog wat olie uit de uitlaat zoals met normale olie, dunkt mij dat er dan genoeg gesmeerd wordt ..

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 04 okt 2020, 18:08
door kittop
marco schreef:
P@trick schreef:Ik meng mijn Fs1 met aluminium cilinder 49cc 1:100 en soms zelfs iets minder, loopt gewoon zelfs met het warme weer van afgelopen periode . “Vaak ben je te bang “
Cilinder kan dat misschien wel aan maar je krukas en lagers moeten ook gesmeerd worden met de meng olie.
Veel wordt er aan het zuigerwerk gedacht, maar ik ben het eens dat schade aan de lagers en big-end behoorlijk onderschat wordt.

DT50m's waar een 353 cilinder gemonteerd was, hadden een grote inlaatpoort.
Het gebeurde regelmatig dat er zuigerveren braken omdat de zuiger te veel tordeerde waardoor de opening van de zuigerveer in de uitlaatpoort afbrak.
Dit gebeurde vaak bij DT's waarbij men vergeten was om olie bij te vullen en vastlopers gehad hadden.
Het big-end had ook op zijn flikker gehad waardoor de zuigeras teveel draaibeweging had.
De oplossing was een Zeta cilinder of een Autisa...
Of de krukas aanpakken.

Ook Tomos A3 brommers hadden opvallend veel last van lagerschade als er regelmatig Shell Clean-machine getankt was.

FS's hadden hier geen last van overigens.
Maar kwam wel vaker hoofdlagerschade tegen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de professionele filosofie over de huidige types 2-takt oliën en de achterliggende gedachten.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 07 mar 2021, 19:08
door Fred58t
1 op 20 is middeleeuws en al lang geleden achterhaald door betere smeerolie.
1 op 50 moet makkelijk kunnen met Castrol TTS of Power RS
Ik rij moeiteloos en zonder problemen 1 op 100 met Triboron.
Vet smeren geeft alleen maar problemen.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 10 aug 2021, 01:19
door Fred58t
1 op 50 met een goede smeerolie is safe. Ik gebruik met Triboron zelfs 1 op 100 zonder problemen.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 10 aug 2021, 22:45
door kittop
Fred58t schreef: 07 mar 2021, 19:08 1 op 20 is middeleeuws en al lang geleden achterhaald door betere smeerolie.
1 op 50 moet makkelijk kunnen met Castrol TTS of Power RS
Ik rij moeiteloos en zonder problemen 1 op 100 met Triboron.
Vet smeren geeft alleen maar problemen.
Zo'n flesje tiboron met een foldertje heb ik hier ook nog liggen.
Maar ik zou best wel graag wat serieuzere naslagwerk over de huidige tweetaktolieën willen lezen.
Wat filosofieën over pompjes en toerentallen lijken me ook boeiend.
Ook het verbruik van deze pompjes heb ik nog nooit gecheckt.
Want iedereen doet maar wat naar eigen ervaring, en blijkbaar is niet veel onderbouwd.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 13 aug 2021, 21:48
door fizzie
Mijn ervaring is dat een pompje goed werkt.
Rookt de machine minder.
Let wel op dat er niet gewisseld wordt van synthetische olie naar minerale en vice versa.
Dat vindt t pompje niet tof.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 14 aug 2021, 12:25
door kittop
fizzie schreef: 13 aug 2021, 21:48 Mijn ervaring is dat een pompje goed werkt.
Rookt de machine minder.
Let wel op dat er niet gewisseld wordt van synthetische olie naar minerale en vice versa.
Dat vindt t pompje niet tof.
Ik kan me niet heugen dat ik ooit storingen met pompjes meegemaakt heb.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 16 aug 2021, 12:14
door Tombo
kittop schreef: 10 aug 2021, 22:45
Fred58t schreef: 07 mar 2021, 19:08 1 op 20 is middeleeuws en al lang geleden achterhaald door betere smeerolie.
1 op 50 moet makkelijk kunnen met Castrol TTS of Power RS
Ik rij moeiteloos en zonder problemen 1 op 100 met Triboron.
Vet smeren geeft alleen maar problemen.
Zo'n flesje tiboron met een foldertje heb ik hier ook nog liggen.
Maar ik zou best wel graag wat serieuzere naslagwerk over de huidige tweetaktolieën willen lezen.
Wat filosofieën over pompjes en toerentallen lijken me ook boeiend.
Ook het verbruik van deze pompjes heb ik nog nooit gecheckt.
Want iedereen doet maar wat naar eigen ervaring, en blijkbaar is niet veel onderbouwd.
Mijn flessen Castrol TTS/RS zijn op, dus ik ga ook maar eens zo'n flesje Tiboron bestellen. Met die kilometers die ik maak per jaar maakt het qua kosten toch weinig uit (2 of 3 tankjes per jaar haha)

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 16 aug 2021, 14:52
door kittop
Die van mij mag je hebben. Ik pak hem toch niet.
Donderdag ga ik de A1 af richting Enschede, zit je in de buurt van de rijksweg?

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 16 aug 2021, 14:53
door marco
Dat moet je wel eerst alles goed ontkolen anders schijnt dat los te kunnen komen

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 16 aug 2021, 15:11
door kittop
Ik dacht ik kijk even op internet,,, maar ik kwam bij vishengels uit...
Het blijkt Triboron te heten.

Ik ben echt een boer... Wat die niet kent... etc.

Re: 1 : 20 ?

Geplaatst: 17 aug 2021, 12:45
door Tombo
kittop schreef: 16 aug 2021, 14:52 Die van mij mag je hebben. Ik pak hem toch niet.
Donderdag ga ik de A1 af richting Enschede, zit je in de buurt van de rijksweg?
Haha nee, helaas :P
marco schreef: 16 aug 2021, 14:53 Dat moet je wel eerst alles goed ontkolen anders schijnt dat los te kunnen komen
Schijnt dat dat ook kan door eerst bij te mengen. Ik heb mijn tank nu pas volgegooid met Euro 98 en TTS/RS, dus ik meng dan gewoon een beetje bij.