Pagina 1 van 4

Sproeiers

Geplaatst: 23 sep 2020, 19:42
door Tombo
Ik kwam dit interessante artikel tegen op een Zweedse weblog, het gaat over originele Mikuni sproeiers (korte, lange en ronde):
https://semestergas.se/mikuni-huvudmuns ... storlekar/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het getal op de sproeier zelf zegt wat over het aantal CC brandstof wat er per minuut doorheen gaat vanaf 50cm, beginnend vanaf de kant waar de schroefdraad zit. Dit zegt in ons geval dus niks, aangezien we de brandstof vanaf de andere kant aanzuigen :P vandaar dat de sproeiermaten tussen lange en korte sproeiers zo verschillen.
This is how the flow for the different types is measured
HEX - 4/042 and M10 / 14
Indicates flow in the opposite direction
Mikuni states here the amount of fuel that passes in the opposite direction. That is, you let the fuel pass from the threaded part of the nozzle.
Size # 150 thus does not tell you how much fuel can actually pass in the direction that the fuel takes during operation.
Er zit ook een omrekentabel bij om lange sproeiers om te rekenen naar ronde sproeiers.

Re: Sproeiers

Geplaatst: 23 sep 2020, 20:33
door marco
Bij die lange imitatie is het getal de maat van de boring van de sproeier.

Re: Sproeiers

Geplaatst: 23 sep 2020, 20:53
door Tombo
Dit stukje gaat ook echt over originele Mikuni sproeiers. Ik heb ook wat lange met een mikuni logo er in.
Maar de maat van de boring, dus 180 is dan 1,8mm of hoe moet ik dat zien?

Re: Sproeiers

Geplaatst: 23 sep 2020, 21:50
door marco
Tombo schreef:Maar de maat van de boring, dus 180 is dan 1,8mm of hoe moet ik dat zien?
Komt overeen met de maat van een sproeier meetsetje. Het zijn iig geen millimeters

Re: Sproeiers

Geplaatst: 03 okt 2020, 19:17
door Fred58t
Het is ronduit belachelijk wat ik hier met mijn FS1 meemaak.
Een nieuwe alu 60cc cilinder met een snelle uitlaat en een 16 mm carburateur.
Beetje weinig vermogen onderin maar daarna gaat hij als de brandweer tot zo'n 70 km/u.
Daarna inhouden en als ik dan het gas iets terugdraai gaat hij sneller tot ruim 80 km/u.
Te kleine hoofdsproeier zou je denken.
Tja zelfs met maat 190?
Ik begin er zelfs aan te denken dat de naaldsproeier of naald te arm zijn.
Maar waarschijnlijk een k.t cilinder.
Zijn er soortgelijke ervaringen?

Re: Sproeiers

Geplaatst: 03 okt 2020, 19:27
door Fred58t
Voor alle duidelijkheid: ik had al een keer een nieuwe 16 mm carburateur gemonteerd. Benzine kraantje open en daarna werden mijn voeten nat van de benzine.
Bleek dat het vlotternaaldje niet compleet was. Aaan de onderkant daarvan zit een klein stiftje en een veertje.
Dat was niet aanwezig zodat de vlotter de vlotternaald niet kon raken. En dus ook niet kon afdichten, lachen!
Niet getreurd, opnieuw een carburateur besteld. Die was wél compleet.
Als ik er met de oude 16 mm niet uit kan komen, gaat deze erop.

Voor de goede orde, natuurlijk heb ik ook al gedacht aan lekke krukaskeerringen en zo, maar het ding start in max. 2 trappen en loopt stationair goed.

Re: Sproeiers

Geplaatst: 03 okt 2020, 20:02
door Tombo
Je hebt een nieuwe carburateur gemonteerd, was dat een originele Mikuni? Of zo'n imitatie Mokuni o.i.d.? Ik zou lekker een originele monteren in ieder geval.
Die aluminium cilinders zijn gewoon goed, als je een beetje betrouwbaar snel wilt gaan, is dat eigenlijk de beste keuze

Re: Sproeiers

Geplaatst: 03 okt 2020, 20:04
door Dr. Bob
Is de aluminium cilinder een originele AJH of een imi van DMP? Die laatste zijn k*t..
Is de carburateur een originele of imitatie Mikuni? Imitatie krijg je niet lekker afgesteld.

Re: Sproeiers

Geplaatst: 04 okt 2020, 08:18
door kittop
Fred58t schreef:Het is ronduit belachelijk wat ik hier met mijn FS1 meemaak.
Een nieuwe alu 60cc cilinder met een snelle uitlaat en een 16 mm carburateur.
Beetje weinig vermogen onderin maar daarna gaat hij als de brandweer tot zo'n 70 km/u.
Daarna inhouden en als ik dan het gas iets terugdraai gaat hij sneller tot ruim 80 km/u.
Te kleine hoofdsproeier zou je denken.
Tja zelfs met maat 190?
Ik begin er zelfs aan te denken dat de naaldsproeier of naald te arm zijn.
Maar waarschijnlijk een k.t cilinder.
Zijn er soortgelijke ervaringen?
Ik neem aan dat er geen vervuiling in je 190 sproeier zit...
Maar dit formaat zou betere resultaten moeten geven.
Het is een beetje eng, maar probeer wanneer de motor inhoud tijdens het rijden, even langzaam aan de choke te trekken.
Wordt dat dan erger of reageert de motor beter?

Heb je al wat geprobeerd met het clipje op de naald een standje naar beneden te zetten?
Het zou niet uit moeten maken, maar ik ben benieuwd of dat verandering brengt.

Het is ook niet verkeerd om eventueel een andere naald en de sproeierbehuizing te proberen.

Re: Sproeiers

Geplaatst: 04 okt 2020, 11:44
door marco
Fred58t schreef:Het is ronduit belachelijk wat ik hier met mijn FS1 meemaak.
Een nieuwe alu 60cc cilinder met een snelle uitlaat en een 16 mm carburateur.
Beetje weinig vermogen onderin maar daarna gaat hij als de brandweer tot zo'n 70 km/u.
Daarna inhouden en als ik dan het gas iets terugdraai gaat hij sneller tot ruim 80 km/u.
Te kleine hoofdsproeier zou je denken.
Tja zelfs met maat 190?
Ik begin er zelfs aan te denken dat de naaldsproeier of naald te arm zijn.
Maar waarschijnlijk een k.t cilinder.
Zijn er soortgelijke ervaringen?
Dat is juist een te grote sproeier als die met iets minder gas beter loopt.

Re: Sproeiers

Geplaatst: 05 okt 2020, 00:20
door Fred58t
Ik ben hier aan het worstelen met de carb die er op zat toen ik hem kocht. Een 16 mm.
Een nieuwe ligt al klaar voor het geval dat ik er met deze niet uitkom.
Na het monteren van de 60cc alu cilinder moest de naald meteen omhoog omdat ik anders niet van mijn plek af kwam.
De ori cilinder was multi vastgelopen en de uitlaatwartel was één geheel met de cilinder.
Haakse slijper en nieuw materiaal leek de beste oplossing.
Tot nu toe allemaal prima, tot het hoogste toerental.
Ik geloof geeneens meer dat het aan de hoofdsproeier ligt.
Binnenkort nog maar eens testen met de naald nóg een standje hoger, terwijl dit helemaal niet meer het gebied van de naald is.
Maar als je het niet probeert, weet je het ook niet.

Re: Sproeiers

Geplaatst: 05 okt 2020, 00:22
door Fred58t
marco schreef:
Fred58t schreef:Het is ronduit belachelijk wat ik hier met mijn FS1 meemaak.
Een nieuwe alu 60cc cilinder met een snelle uitlaat en een 16 mm carburateur.
Beetje weinig vermogen onderin maar daarna gaat hij als de brandweer tot zo'n 70 km/u.
Daarna inhouden en als ik dan het gas iets terugdraai gaat hij sneller tot ruim 80 km/u.
Te kleine hoofdsproeier zou je denken.
Tja zelfs met maat 190?
Ik begin er zelfs aan te denken dat de naaldsproeier of naald te arm zijn.
Maar waarschijnlijk een k.t cilinder.
Zijn er soortgelijke ervaringen?
Dat is juist een te grote sproeier als die met iets minder gas beter loopt.
Nee, joh, echt niet.

Re: Sproeiers

Geplaatst: 05 okt 2020, 00:26
door Fred58t
Ik ben vanaf sproeiermaat 150 bezig omhoog te werken.
Het inhouden wordt steeds minder, maar grote God 190 voor een brommertje?
Maar o.k. 195 ligt al klaar en daarna moet ik zelf gaan boren en meten.
No big deal, ik heb alle spullen daarvoor klaar liggen.

Re: Sproeiers

Geplaatst: 05 okt 2020, 08:21
door marco
Dat is wel groot idd.

Re: Sproeiers

Geplaatst: 05 okt 2020, 08:23
door Tombo
We weten nog steeds niet of het om een originele of een imitatie carburateur gaat.