Pagina 1 van 2

Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 01 dec 2020, 17:53
door motorsense
Iemand die weet hoeveel compressie een blokje 50cc zou moeten geven? Denk dat dit nog steeds het originele blokje is met 28000km op de teller. Kreeg wel een nieuw zuigertje.
In het verleden overigens al van alles vervangen maar ding wil maar niet starten. Op een eenzame keer na... na 1000 keer kicken :cry:

Ik meet 6 bar...

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 01 dec 2020, 18:28
door marco
Klinkt meer als een te zwakke vonk

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 01 dec 2020, 19:48
door Dr. Bob
Onder de 8 bar is te weinig.

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 02 dec 2020, 07:39
door opnieuweenfs1
Bij een te lage compressie kun je het starten met kickstarter maar beter vergeten.
Mocht hij met aanduwen gemakkelijker starten? dan zou slechte compressie wel een oorzaak kunnen zijn.

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 02 dec 2020, 10:08
door NIX
Kijk eerst eens wat voor kop erop zit. Zeker de combi hogere uitlaatpoort en ori NL kop betekent een enorm lage compressieverhouding. Zelfs bij 0 slijtage.

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 03 dec 2020, 20:32
door wiebo
Nog nooit een rd50m met goede compressie op de kickstarter meegemaakt. Gewoon aanduwen.

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 04 dec 2020, 06:29
door kittop
wiebo schreef:Nog nooit een rd50m met goede compressie op de kickstarter meegemaakt. Gewoon aanduwen.
Mee eens, echter ben ik wel van mening dat een RD/DT/TY50m normaal op de kicker hoort te kunnen starten.
Soms wil dat nog wel eens summier zijn door verse zuigerveren die nog niet lekker op de wand zijn ingesleten, of doordat ze versleten zijn.
Een originele "50m" cilinder heeft best wel grote en hoge poorten voor een originele cilinder en dat helpt ook niet mee.
Plus een "50m" heeft een lange kickstarter waardoor het gevoel ook geeft dat er weinig compressie is, waarbij een originele cilinderkop met een hoge rand niet echt meehelpt om de compressie te verhogen.

Voordat ik de cilinderkop monteer doe ik altijd wat tweetaktolie op de cilinderwand.
Na de montage controleer ik op lekkage door gewoon aan het vliegwiel te draaien.
Houdt het motortje bij de verbrandingsslag redelijk zijn lucht vast, dan is het voor mij okay.

Het "compressie-gevoel" op de kickstarter vindt ik sowieso nogal dubieus...
De compressie van de TY80 op de kicker vind ik ook niet echt bie...
Maar ja, als ik zelf een XT500 en een DT400 aan moet kicken,,, dat is weer geen vergelijking
En tussen die twee zit ook een wereld van verschil.... vooral als je een foutje maakt kan het best pijnlijk zijn.

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 04 dec 2020, 09:13
door Tombo
Die Yamaha bormmerblokjes hebben gewoon een gunstige/lichte/'makkelijke' vertanding tussen het kickstartertandwiel en de koppelingskorf.
Trap je b.v. een Kreidler aan, dan voel je veel meer compressie, maar die draait ook meteen veel meer rondjes met 1 trap op de kickstarter.
kittop schreef:
wiebo schreef:Nog nooit een rd50m met goede compressie op de kickstarter meegemaakt. Gewoon aanduwen.
En tussen die twee zit ook een wereld van verschil.... vooral als je een foutje maakt kan het best pijnlijk zijn.
Meh, zelfs zo'n 125cc Honda bamiblokje kan ook vervelend zijn. Ooit eens mijn oude motor Dax proberen aan te trappen met blote voeten in slippers, zelfs als zo'n klein blokje terug kickt voel je dat in je enkel

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 04 dec 2020, 10:32
door NIX
Ook de primaire aandrijving is zwaarder dan een FS1.Dus nog minder slagen op de kickstart. Maar de koppen zijn echt megalaag qua verhouding.

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 04 dec 2020, 12:03
door kittop
Iedereen kent het woord Bamiblokje... en iedereen weet ook gelijk waarover het gaat.
Ik ben eigenlijk benieuwd waar dat woord Bamiblokje vandaan komt.

De XT500 heeft meer slagen nodig voor een verbrandingslag, vandaar dat je met behulp van een kleplichter en kijkglaasje de motor op start positie zetten.
Als je gekickt hebt dan moet je de starter laag houden zodat er een vrijloop is, doe je dat niet en het blok slaat terug, dan kan de XT je gruwelijk pijn doen.
Ik ben wel eens bij een motorhandelaar in Hilversum binnengelopen waar een mooie '83er XT500 op de stoep stond.
Ik vroeg of die te koop was.... De handelaar antwoordde dat hij het niet precies wist...
De XT was weggebracht voor een controlebeurt en de eigenaar haalde hem op en brak zijn kuitbeen bij hem op de stoep.
Hij heeft de XT en de eigenaar van de stoep opgeraapt en een ziekenauto gebeld.
Ook mijn XT heeft me een keer te pakken gehad toen ik met mijn boerenklompen de XT aan het aantrappen was.
Het gaf me een klap waarbij de klop in de voortuin belandde van de overburen.
De overbuurjongen kwam vragen of alles goed met me was, want hij hoorde de klap.
"Ja" zei ik met een klein stemmetje en vroeg of hij mijn klomp wilde ophalen.
De DT400 heeft ook behoorlijk krachtige terugslag, maar dat gaat heel anders.
Als die terugslag heeft dan beurt hij je over je stuur heen, maar de pook komt minder snel aan en schiet minder snel onder je vandaan.

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 04 dec 2020, 12:18
door Tombo
Simpel, het is een (goedkope) kopie van een honda blokje uit Azië, bamiblok dus :P

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 04 dec 2020, 13:43
door NIX
En je kunt ze uit de muur trekken.

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 04 dec 2020, 22:08
door marco
Ik gebruik eigenlijk nooit de kickstart.
Gewoon in z’n 1 zetten en 30cm duwen en gas erop

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 05 dec 2020, 11:13
door kittop
NIX schreef:En je kunt ze uit de muur trekken.
:wink:

Afbeelding

Re: Compressie RD 50M 1977

Geplaatst: 09 dec 2020, 17:48
door motorsense
Iedereen alvast voor de reacties!!!!

Intussen allerlei test gedaan via een reserveblok. Die heeft echter een nóg lagere compressie: om en en bij de 5 bar :roll:
Ook hier zelfde: met kick niet te starten :(.

"Originele" blok ligt momenteel helemaal open (wegens zoektocht naar "het probleem"). Enkele zaken preventief te vernieuwen...

Toch 1 mogelijke oorzaak gevonden: de (reeds vervangen) zuigerveren sluiten niet zoals de originele. Origineel sluiten deze met openening < 0,5mm, deze hebben een opening >1mm (veren zonder zuiger in cilinder geplaatst en opening bekeken)...

Brengt mij tot het volgende: tot op heden bestel ik alles bij jmpb-onderdelen. Zuigertje met veren (imitatie) kwam eveneens van daar, nu twijfels om opnieuw daar te bestellen. Iemand weet waar ik ook kan bestellen. Via 50cc.eu kom ik er niet uit: kan ik daar als particulier bestellen? Er is geen knop om een account aan te maken???

Anyway, ik twijfel er over om een nieuwe cilinder te bestellen. Geen imitatie, hoor regelmatig negatieve commentaren hierop. Polini (overal uitverkocht)? Malossi? Airsal (zuiger heeft slechts 1 zuigerveer :|).

PS: is blok DT50 = blok RD50?