compressie

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: compressie

Bericht door Tombo »

I.p.v. vliegwiel slopen kan je wellicht zoiets kopen:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-c ... inemotoren
Absolute waardes zijn niet eens zo interessant, maar wel het verschil
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: compressie

Bericht door kittop »

Goh,,,, dat is goedkoper dan ik dacht.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: compressie

Bericht door koppel »

Weer een set-up getest en afgesteld:

2RU blok met de plastic schijf, Z1 60cc, 180 sproeier, ontsteking 1,5 voor BDP, had ooit twee zuigers kapot gereden met deze cilinder, nu met een Prox zuiger, tot op heden loopt ie goed, best pittig. Zuiger moest iets worden aangepast mbt het naaldlager en moest 3 voetpakkingen monteren, bij 1 komt de zuiger te hoog.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: compressie

Bericht door yamjan »

Drie voetpakkingen…… Denk dat het verstandiger is om een 1mm aluminium voetpakking te monteren, dan zit alles veel stabieler. Of zijn die 3 papieren samen dikker dan 1mm? Sjon van FS1 Parts heeft van die aluminium pakkingen.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 884
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: compressie

Bericht door Dr. Bob »

Die 3 voetpakkingen gaan inzakken, en dan krijg je lekkage langs de kop. Of je moet telkens de kopbouten natrekken.
Beter de aluminium voetpakking van Sjon eronder monteren: https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... eb96d4d838
Niet lullen maar poetsen!
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: compressie

Bericht door koppel »

Weer wat verder, nu 16 blokjes gedeeltelijk/geheel gereviseerd en getest...............25 blokjes is het doel. De schijfblokjes met de plastic 2RU schijftiming komen als winnaar uit de bus tegenover de membraan blokjes. Lopen beter, meer koppel en worden minder heet. Vooral met de cylinders met grote uitlaatpoort (heb 2 blokjes met Z1 cylinder opgebouwd) Geen enkele trekkracht icm membraanblok, schijfblok veel beter. Was altijd in de veronderstelling dat het andersom was, weer wat geleerd. Zo een membraan geeft kennelijk toch veel weerstand en een slechte vulling. Dit getest met de exact dezelfde setup. Hoe heter het blok wordt, des te slechter gaat ie lopen (vermogen loopt hard terug). Alleen veel toeren maar verder niks. Denk dat veel warmlopers ontstaan door slechte vulling. Wel is een membraanblok een stuk zuiniger.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: compressie

Bericht door Tombo »

Grappig, mijn ervaring met membraan t.o.v. schijf was precies andersom. Dan heb ik het over een 'normaal' opgevoerd blokje (geen exotische heftig getunede blokjes). Exact dezelfde setup (dus dezelfde 60cc cilinder, kop, carburateur en uitlaat) had op een membraanblokje meer koppel onderin. Het membraanblok was idd wel een stuk zuiniger. Op top maakte het eigenlijk niks uit.
Ik rij nu weer met een schijfblok, met de huidige setup die ik nu heb (AJH, Bellymoet, CDI, opmaat kopje) heb ik ook even op een membraanblok gereden. Ik heb daar te kort mee gereden om echt een vergelijking mee te maken (blokje begon na 50km extreem te gieren).

De meeste warmlopers ontstaan door een gebrek aan brandstof en/of koeling. Dat gebrek aan koeling kan dan weer een gevolg zijn door een gebrek aan brandstof (te arm lopen)
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: compressie

Bericht door marco »

Het originele membraan ben ik al lang vanaf afgestapt.
Voor mijn niks anders meer als carbonplaatjes.
Zelf even uitvogelen welke dikte je prettig vind rijden.
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: compressie

Bericht door kittop »

Mijn gevoelsmatige ervaring loopt synchroon met Tombo.
De verschillen lagen vooral in de kopjes, poorten en uitlaten naar mijn idee.
De boel kakte vooral in door te kleine sproeiers en werd daarbij geholpen door te zware vertandingen.
Uiteindelijk resulteerde dat de boel kapot ging.

Carbon plaatjes heb ik niet veel mee gefabriekt, want naar mijn ervaring was er niet veel mis met de originele membranen.
En als er wat met een membraan aan de hand was, was het vooral omdat men er niet vanaf konden blijven.
95% van de reparaties aan een FS1 was onkunde van een 16 jarige tuner.

Ik ben nooit met een CDI op een FS1 aan het knutselen geweest, maar er zat er wel één standaard op m'n DT400 en ik heb een CDI op m'n XT500 gezet. Maar dat was meer omdat mijn XT al jaren als een DRAAK startte.
Intussen is zo'n beetje alles aangepakt van de XT, maar het blijft t.o.v andere XT's een etter.
M'n dochter heeft onlangs een DT250mx gekocht en die had een venijnige terugslag.
De eerste keer dat ze hem wilde starten was gelijk "KLAP"....
Zonder een een geluid te zeggen zag je haar mondje "AUW" zeggen en haar twee sleutelvriendjes zag je naar de blauwe lucht kijken en de ander was op zijn koppie aan het krabben.
Puntjes iets minder wijd gezet en de DT startte daarna normaal.

Ik denk dat een een juiste CDI die het tijdstip aanpast aan de omwentelingen een toevoeging moet wezen.
Misschien nog een keertje proberen op de Britte haar TY.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: compressie

Bericht door NIX »

Even off topic: de 140 4T blokken voor Honda's en hun klonen komen standaard met een CDI met vast tijdstip. Horken om te starten en ik heb een keer de tanden van het kickmechaniek teruggeschopt gehad. Een vervroegende CDI (met een tijdstip dat bij lage toeren veel lager stond dan een vaste en bij hogere toeren veel hoger) loste alle problemen op. Normaal starten en stationair draaien, een stuk minder rauw lopen, voelde aan als minder power, maar je reed een blok met vaste ontsteking zoek. Ik ben heel benieuwd naar de curves van CDI's voor 2T, want zeker met een gioede expansiepijp moete die bij hoge toeren niet vervroegen, maar juist weer verlaten. Die curve's zouden 2 kanten op moeten lopen, zeker bij zware 2Takten die genadeloos kunnen terugschoppen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 884
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: compressie

Bericht door Dr. Bob »

koppel schreef: 23 aug 2023, 20:03 Weer wat verder, nu 16 blokjes gedeeltelijk/geheel gereviseerd en getest...............25 blokjes is het doel. De schijfblokjes met de plastic 2RU schijftiming komen als winnaar uit de bus tegenover de membraan blokjes. Lopen beter, meer koppel en worden minder heet. Vooral met de cylinders met grote uitlaatpoort (heb 2 blokjes met Z1 cylinder opgebouwd) Geen enkele trekkracht icm membraanblok, schijfblok veel beter. Was altijd in de veronderstelling dat het andersom was, weer wat geleerd. Zo een membraan geeft kennelijk toch veel weerstand en een slechte vulling. Dit getest met de exact dezelfde setup. Hoe heter het blok wordt, des te slechter gaat ie lopen (vermogen loopt hard terug). Alleen veel toeren maar verder niks. Denk dat veel warmlopers ontstaan door slechte vulling. Wel is een membraanblok een stuk zuiniger.
Dat verbaast mij, een 2 RU schijftiming is vrij tam. Het was me al wel bekend dat een standaard membraam met een getunede Athena te weinig mengsel doorlaat, en in de weg zit voor het rechter inlaat kanaal. Dat is bij een RD blok beter gedaan, daar zit ie recht voor de cilinder.
Niet lullen maar poetsen!
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: compressie

Bericht door koppel »

Kom steeds tot hetzelfde resultaat na testen van ongeveer 8 membraan en 8 2RU schijfblokjes. Allemaal getest met exact dezelfde spullen en afstelling. Een standaard setje bestaand uit een ori F5B met ori zuiger, nieuwe 16mm mikuni, nieuwe 2RU ontsteking, ori membraan, k-star kop en Luhao pijp. Daarna heb ik een selectie gemaakt van 5 blokjes met verschillende opbouw, bedoeld om te gaan gebruiken voor toertochten etc. Ook hierbij draaien de schijfblokjes beter.
Overigens kwam ik tot de ontdekking dat veel membranen niet goed afsluiten als je er aan zuigt, dus bij overdruk in carter. De schijfaandrijving vertoont soms lichte speling waardoor de timing niet geheel zuiver meer is.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: compressie

Bericht door kittop »

Al zou een membraan een heel klein beetje doorlaten de verkeerde kant op, dan zou je niet veel merken. Yamaha is op een later moment in de tijd aan het expirimenteren geweest met een buffer op het spruitstuk waardoor luchtdoorlaat minder stuiterde op de membraan. Dit leidde meer tot kleinere diameters van de carburateur en een zuiniger verbruik van de motoren. Ze noemde dat Yamaha Air Induction System of zoiets. Als een membraan echt niet goed sluit zal je dat eerder merken aan het "te rijk afgesteld staan" Dan gaat er een gedeelte van het mengsel 3x door de carburateur.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: compressie

Bericht door kittop »

De AJH's heb ik niet met een expansie gehad, maar alleen met naadpijpen. En Athena's ben ik niet meer aan de gang geweest. Bij een hogere CC en een hoogtoerige uitlaat kan ik me iets voorstellen van een beperking in doorlaat. Ik ben nog wel bezig geweest met grotere carburateurs dan de 16mm, maar was niet echt een succes en had ik (te) weinig geduld mee.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: compressie

Bericht door kittop »

Ik heb een DT400 en een XT500...
Beide heb ik wel eens een terugslag te verwerken gehad.
De DT400 beurtje gewoon op en met een beetje mazzel gooit hij je over je stuur heen.
De XT500 is een goorlap de kicker slaat onder je voet vandaan en zoekt je kuitbeen op.
De terugslag van de XT is minder krachtig maar de kicker krijgt aanzienlijk meer snelheid.
Plaats reactie