Athena.60 cc - 1 of 2 zuigerveren?

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Rammmy
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2023, 10:26

Athena.60 cc - 1 of 2 zuigerveren?

Bericht door Rammmy »

Als ik zoek naar een nieuwe Athena 60 cc cilinder dan valt me op dat je zowel een set met één of twee zuigerveren kunt vinden op internet, (afhankelijk van de aanbieder). Wie weet hoe het zit ?
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Athena.60 cc - 1 of 2 zuigerveren?

Bericht door yamjan »

Die zuigers met 2 veren staan erg goed bekend. Zijn eigenlijk voor een Kawasaki KX60 crosser.
Volgens mij is Schaaf de goedkoopste aanbieder met de echte Athena cilinder (plus zuiger). Origineel Yamaha pistonpen lager paste bij mij net niet tussen deze zuiger, moest een paar mm weggehaald worden.

Er zijn ook imitaties voor de helft het geld. In principe een goed product qua degelijkheid maar haalt niet de power van de echte Athena. Dan moet de cilinder eerst door een goede tuner onder handen genomen worden.

Er is hier op het forum al het nodige over geschreven, zoek maar even.
Rammmy
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2023, 10:26

Re: Athena.60 cc - 1 of 2 zuigerveren?

Bericht door Rammmy »

Bedoel je dat de zuiger niet over de piston pen lager paste en je dus van de zuiger inwendig wat van moest afhalen ?

Rij zelf met Al imitatie 60cc op 2RU. Op zich goed ( wel 2 voetpakkingen/ advies JMPB) maar wel resonantie bij hogere toeren. Wellicht is de Athena beter.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 884
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Athena.60 cc - 1 of 2 zuigerveren?

Bericht door Dr. Bob »

De Athena met KX60 zuiger loopt en trekt het beste. Eventueel kun je er een voetpakking van 1 mm aluminium
https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... 5034cb5b7e
onder doen, (afdichten met vloeibare pakking). Een goed bewerkt kopje is ook belangrijk, bijvoorbeeld deze van Puch:
https://www.jmpbonderdelen.nl/70cc-cili ... vlakt.html. Heb je wel kortere sterke tapeinden nodig: Malossi M6x105 zijn prima.
De Yamaha 2 RU kop is na afdraaien te slap en gaat meestal lekken.
Niet lullen maar poetsen!
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Athena.60 cc - 1 of 2 zuigerveren?

Bericht door yamjan »

Klopt, dat bedoelde ik! 👍
Bedoel je dat de zuiger niet over de piston pen lager paste en je dus van de zuiger inwendig wat van moest afhalen ?
Plaats reactie